Gå til innhold

Politiske partier og omgangskrets


Sofline

Anbefalte innlegg

Inspirert av hva tråden "Traff en kjekk iraner på nett" har utviklet seg til...

Det virker som om flere utelukker å snakke med eller omgås med folk som stemmer Frp (ikke bare på DOL, men også i det virkelige liv). Hvorfor? Er det slik at man i dag velger sin omgangskrets utfra hvilket politisk parti folk stemmer på? Jeg trodde det var sånn det var i gamle dager hvor arbeiderne stemte Ap, småbrukerne Venstre og de borgelig Høyre.

Personlig vet jeg ikke engang hvilket parti vennene min stemmer på.

Er det flere partier som det er normalt å "utelukke" fra sin omgangskrets? Eller er det bare Frp som ses på som en farlig "sekt"...? Er det sånn at alle som stemmer Frp ses på som rasister (dvs. en stor prosentandel av Norges befolkning)?

Jeg vil understreke at jeg ikke stemmer Frp (selv om jeg er enig i noe av politikken deres), men jeg har noen familiemedlemmer som gjør det, og jeg kan godt forstå mange av argumentene deres (og hvorfor de er redde for å fortelle f.eks. kollegaene sine hvilket parti de stemmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 278
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    56

  • flisa

    31

  • Dorthe

    25

  • Sofline

    18

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Jeg har venner som stemmer alt fra Høyre til RV.

Frp er dog i en egen klasse, fordi de tillegger mennesker en verdi basert på HVEM de er, og ikke hva de har gjort. Man er "imot" noen ikke fordi de har brutt loven (for eksempel), men fordi foreldrene var pakistanere, osv.

Dette gjelder også for alenemødre, sosialklienter, og alle de andre gruppene som Frp finner det for godt å mobbe denne uken.

Det er altså ikke at "jeg er uenig med politikken" som er problemet (jeg er uenig med både RVs og Høyres politikk også), men det grusomme livssynet de fremviser.

Husk også utgangspunktet for de menneskene som stiftet Frp (som før het Anders Langes parti).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å spørre folk hvilket parti de stemmer på, synes det er en privatsak.

Hei,

Jeg spør selvsagt heller ikke, men det kommer jo ofte frem i samtaler/diskusjoner over maten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utelukker ingen fra min omgangskrets på grunnlag av hva de stemmer på. Jeg har heller ikke oversikt over hva folk jeg kjenner faktisk stemmer på. Det er tross alt en privatsak, og ikke noe jeg pleier å spørre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør heller ikke folk hva de stemmer men de jeg ser ofte, stemmer det samme som meg. Og resten aner jeg ikke hva stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har venner som stemmer alt fra Høyre til RV.

Frp er dog i en egen klasse, fordi de tillegger mennesker en verdi basert på HVEM de er, og ikke hva de har gjort. Man er "imot" noen ikke fordi de har brutt loven (for eksempel), men fordi foreldrene var pakistanere, osv.

Dette gjelder også for alenemødre, sosialklienter, og alle de andre gruppene som Frp finner det for godt å mobbe denne uken.

Det er altså ikke at "jeg er uenig med politikken" som er problemet (jeg er uenig med både RVs og Høyres politikk også), men det grusomme livssynet de fremviser.

Husk også utgangspunktet for de menneskene som stiftet Frp (som før het Anders Langes parti).

Med vennlig hilsen

Her synes jeg du er helt på bærtur,Sør:-) Du forutsetter at Frp-velgerne har analysert partiets standpunkter og sett de holdningene du mener partiet baserer seg på.

Jeg kjenner eldre mennesker som til min forundring stemmer på Frp, men som slett ikke ville støttet det grunnsynet som mange av oss mener Frp står for. Det blir helt feil å så totalt identifisere velgere med de politiske partier de måtte velge å stemme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du er helt på bærtur,Sør:-) Du forutsetter at Frp-velgerne har analysert partiets standpunkter og sett de holdningene du mener partiet baserer seg på.

Jeg kjenner eldre mennesker som til min forundring stemmer på Frp, men som slett ikke ville støttet det grunnsynet som mange av oss mener Frp står for. Det blir helt feil å så totalt identifisere velgere med de politiske partier de måtte velge å stemme på.

Altså, jeg kjenner da flere som stemmer Frp, det er ikke det.

Men når man snakker om nære venner, så regner jeg mennesker som er såpass oppegående og interessert i politikk at de vet hva de støtter. ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har venner som stemmer alt fra Høyre til RV.

Frp er dog i en egen klasse, fordi de tillegger mennesker en verdi basert på HVEM de er, og ikke hva de har gjort. Man er "imot" noen ikke fordi de har brutt loven (for eksempel), men fordi foreldrene var pakistanere, osv.

Dette gjelder også for alenemødre, sosialklienter, og alle de andre gruppene som Frp finner det for godt å mobbe denne uken.

Det er altså ikke at "jeg er uenig med politikken" som er problemet (jeg er uenig med både RVs og Høyres politikk også), men det grusomme livssynet de fremviser.

Husk også utgangspunktet for de menneskene som stiftet Frp (som før het Anders Langes parti).

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke fulgt med på norske nyheter denne uken, så jeg vet ikke om det har skjedd noe spesielt, noe det virker som utfra hva du sier. Men står det da konkret i Frp's partiprogram at de regelrett "hater" alle pakistanere, alenemødre osv? Og er man rasist bare fordi man er "litt" irritert over at en del innvandrere bare går og mottar penger fra staten og ikke selv gjør noe for å intigrere seg i det norske samfunnet (som f.eks. å lære seg norsk (=få en jobb))??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg kjenner da flere som stemmer Frp, det er ikke det.

Men når man snakker om nære venner, så regner jeg mennesker som er såpass oppegående og interessert i politikk at de vet hva de støtter. ;-)

Med vennlig hilsen

Hmmm... kan du da kun være venner med de som er opptatt av politikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med på norske nyheter denne uken, så jeg vet ikke om det har skjedd noe spesielt, noe det virker som utfra hva du sier. Men står det da konkret i Frp's partiprogram at de regelrett "hater" alle pakistanere, alenemødre osv? Og er man rasist bare fordi man er "litt" irritert over at en del innvandrere bare går og mottar penger fra staten og ikke selv gjør noe for å intigrere seg i det norske samfunnet (som f.eks. å lære seg norsk (=få en jobb))??

Man er rasist hvis man er *mer* irritert over at en mørkhudet person går på sosialen enn man er hvis en hvit person gjør det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Jeg har aldri møtt på noen som har sagt noe sånt før. så jeg ble sjokka når jeg leste det her.

Jeg driter i hvilke parti mine venner og bekjente stemmer. Politikk kan diskuteres uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... kan du da kun være venner med de som er opptatt av politikk?

Hei,

Ikke politikere, men i hvert fall folk som er såpass samfunnsengasjerte og bevisste at de vet hva partiene står for, og hva de selv står for.

Til gjengjeld kan de støtte hvilket fotballag de ønsker! :D

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Ingen normale mennesker utelukker folk på bagrunn av deres politiske tilhørighet.

Selv utelukker jeg bare bergensere og samer fra min omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Ingen normale mennesker utelukker folk på bagrunn av deres politiske tilhørighet.

Selv utelukker jeg bare bergensere og samer fra min omgangskrets.

Hvorfor samer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg er jævlig trangsynt,og jeg har ingen venner som f.eks stemmer Frp:-o

Jeg ville bruke all min tid på diskuterehvorfor i all verden de bedrev denslags idiotier,og jeg ville forholde meg grunnleggende mistenksom til all annen aktivitet de måtte bedrive fordi jeg ville ansett dem som mindre rtilregnelige..;-)

Jeg har venner som igjen har venner som nok er politisk og filosofisk er fundamentalt på kollisjonskurs med meg og mine oppfatninger, og jeg stoler neggu ikke på dem heller, og må legge bånd på meg for å ikke forsøke å plassere skap med dem og lage utrivlige stemninger i utide.:-o

Jeg LIKER IKKE folk som stemmer Frp (Stort sett en usympatisk, egoistisk, fremmedfiendetlig og trangsynt bande som vil ha mere kake enn den kaken de (vanligvis) får tilstrekkelig andel av) og ser ikke noe grunn til å justere mine fordommer på dette området.

Så det så;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei gudameg - da måtte jeg ha kuttet ut flere kolleger, familie og venner - har venner og familie som sitter i by- ogkommunestyrer også -for SV, Høyre, Frp, Ap, Venstre og en og annen RV'er.

Sku tatt seg ut!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...