Gå til innhold

Noen som kan det danske tellesystemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor har du fra at de lærer det på skolen? De som kan det norske/svenske tellesystemet er de som jobber i butikker hvor det er mange turister (f.eks. i Frederikshavn og Skagen).

Jeg har det fra en dansk lærer.

"..................................."

Skrevet

Jeg har en bestefar på samme alder, og han lærte å skrive islandsk (gammelnorsk) på skolen, norske barn gjør ikke det i dag. Jeg har en dansk kjæreste på 29, og han har ikke lært det på skolen.

"Jeg har en bestefar på samme alder, og han lærte å skrive islandsk (gammelnorsk) på skolen, norske barn gjør ikke det i dag."

Ærlig talt - det der var den dummeste og mest menigsløse sammenligningen jeg har sett på lenge.

".................................."

Skrevet

Jeg har det fra en dansk lærer.

"..................................."

Så bruker de vel like mye tid på det som norske barn bruker på å lære romertall... Jeg vet i hvertfall at jeg har støtt på flere dansker som ikke vet hva femti og seksti betyr. De skal i hvertfall tenke seg nøye om før de forstår at det betyr 5 ganger ti...

Skrevet

"Jeg har en bestefar på samme alder, og han lærte å skrive islandsk (gammelnorsk) på skolen, norske barn gjør ikke det i dag."

Ærlig talt - det der var den dummeste og mest menigsløse sammenligningen jeg har sett på lenge.

".................................."

Poenget er at fordi en mann på 71 lærte en ting på skolen da han var barn, betyr det ikke at barn som går på skolen i dag lærer det samme.

Skrevet

Poenget er at fordi en mann på 71 lærte en ting på skolen da han var barn, betyr det ikke at barn som går på skolen i dag lærer det samme.

Sant nok. Men - jeg har kjent mange dansker, både i og utenfor danmark, og alle har kunnet 50, 60 70, 80 og 90. Det er snakk om 5 ord, og hvem som helst kan lære seg det med så godt som ikke-eksisterende innsats.

Ellers er det rimelig forskjell på at man tidligere lærte noe helt unyttig, som ikke brukes lengre (gammelnorsk - som ikke er helt det samme som islandsk, og islandsk brukes kun på island), og å lære noe som resten av skandinavia bruker. I gamle dager lærte de latin på skolen også, helt meningsløst. Om en danske lærer disse fem tallene, så er det noe som er til nytte i forhold til svensker og nordmenn (resten av skandinavia).

"................................"

Skrevet

Sant nok. Men - jeg har kjent mange dansker, både i og utenfor danmark, og alle har kunnet 50, 60 70, 80 og 90. Det er snakk om 5 ord, og hvem som helst kan lære seg det med så godt som ikke-eksisterende innsats.

Ellers er det rimelig forskjell på at man tidligere lærte noe helt unyttig, som ikke brukes lengre (gammelnorsk - som ikke er helt det samme som islandsk, og islandsk brukes kun på island), og å lære noe som resten av skandinavia bruker. I gamle dager lærte de latin på skolen også, helt meningsløst. Om en danske lærer disse fem tallene, så er det noe som er til nytte i forhold til svensker og nordmenn (resten av skandinavia).

"................................"

Så bør vel nordmenn også lære de danske tallene, ettersom det er langt flere nordmenn som ferierer i Danmark en dansker i Norge.

Jeg tipper ellers at jeg kjenner flere dansker enn deg, ettersom jeg bor i Danmark.

Skrevet

Så bør vel nordmenn også lære de danske tallene, ettersom det er langt flere nordmenn som ferierer i Danmark en dansker i Norge.

Jeg tipper ellers at jeg kjenner flere dansker enn deg, ettersom jeg bor i Danmark.

Det er jeg enig i - det er også bare fem ord for oss å lære.

"....................................."

Skrevet

Det er jeg enig i - det er også bare fem ord for oss å lære.

"....................................."

Heldigvis klarer "Danmarksgale" nordmenn seg som oftest fint på norsk i Danmark ettersom butikkpersonale i Skagen, Løkken og Legoland kan de norske tallene. :-)

Skrevet

Heldigvis klarer "Danmarksgale" nordmenn seg som oftest fint på norsk i Danmark ettersom butikkpersonale i Skagen, Løkken og Legoland kan de norske tallene. :-)

Men å få de til å snakke litt saktere innimellom er ikke alltid så lett :-)

Jeg skjønner dansk ganske godt, men noen snakker så fort at det er umulig å få med seg alle ordene som blir halvveis svelget før de kommer ut.

"......................................."

Skrevet

Men å få de til å snakke litt saktere innimellom er ikke alltid så lett :-)

Jeg skjønner dansk ganske godt, men noen snakker så fort at det er umulig å få med seg alle ordene som blir halvveis svelget før de kommer ut.

"......................................."

Hehe.. :-) Man skal bare venne seg til det.. (jeg har lært å snakke sånn selv-de som er vant til å høre meg snakke norsk ler seg i hjel når de hører jeg snakker dansk).

Skrevet

mulig jeg er litt dum, men jeg synes ikke det der var så enkelt å forstå. Hvor mye er egentlig et snes? og hvorfor kalles det halvtress når bare en ti'er er trukket fra? Det er jo ikke halvparten da?

bruker de dette systemet når de snakker om klokkeslett også?

Må ha det inn med teskjeer

Tress = tre snes (3 x 20) = 60

Halvtress = "tre snes minus et halvt snes". Det er altså ikke halvparten av tress, selv om det høres sånn ut i selve ordet. Man må igrunnen bare akseptere at det er bare sånn, og pugge det, ikke forstå det mer enn denne forklaringen tror jeg.

Skrevet

Jeg har aldri hørt noen si fjærs... Og ettersom 90% av alle dansker snakker riksdansk (med enkelte lokale forskjeller) og ikke dialekt, så er sannsynligheten for å støte på noen som sier "fjærs" til "firs" liten.

Heh...jeg har faktisk hørt noen si "fjams" for "fems" :-)

"...................................."

Skrevet

ti

tyve

tredve

fyrre (uttales førr)

halvtres (50)

tres (60)

halvfjerds (uttales halvfjærs) (70)

firs (80)

halvfems (90)

hundrede

Eksempler: 91=enoghalvfems

53=treoghalvtres

40 = fyrre men også fyrretyve... Som jo kan høres ut som vårt 24 :-) Mange fallgruber.

Alle tallene kan vel slenge på tyve, såvidt jeg husker. Halvfjersindstyve = halvfjers = 70.

Skrevet

..så får du logikk i det hele.

Altså

20 er del 1 (1 snes)

40 er del 2

60 er del 3 (tress som i tre deler)

80 er del 4 (firs/fjærs som i fire deler)

100 er del 5 (fems som i fem deler)

Da er halvtress, halvfjærs og halvfems, halve de 20-delene. Skjønner?

Vi har hver vår måte å få det til å bli "logisk"! :o) Men pugging er uansett tingen.

Skrevet

40 = fyrre men også fyrretyve... Som jo kan høres ut som vårt 24 :-) Mange fallgruber.

Alle tallene kan vel slenge på tyve, såvidt jeg husker. Halvfjersindstyve = halvfjers = 70.

Man kan godt skrive det, men det er ikke noen som sier det (har jeg i hvertfall aldri hørt).

Skrevet

..så får du logikk i det hele.

Altså

20 er del 1 (1 snes)

40 er del 2

60 er del 3 (tress som i tre deler)

80 er del 4 (firs/fjærs som i fire deler)

100 er del 5 (fems som i fem deler)

Da er halvtress, halvfjærs og halvfems, halve de 20-delene. Skjønner?

Vi har hver vår måte å få det til å bli "logisk"! :o) Men pugging er uansett tingen.

100 heter altså ikke fems, vi sier hundrede. Det er ikke noe som heter fems

Skrevet

100 heter altså ikke fems, vi sier hundrede. Det er ikke noe som heter fems

Klønete sagt fra min side! Ville bare illustrere likheten mellom tress - tre, firs - fire osv.

:o)

Skrevet

Man kan godt skrive det, men det er ikke noen som sier det (har jeg i hvertfall aldri hørt).

Kanskje mer vanlig at eldre sier det? Mener at jeg har hørt det,- både i virkeligheten og på film... Muligens mest i situasjoner der man vil understreke tallet, liksom.

Skrevet

Kanskje mer vanlig at eldre sier det? Mener at jeg har hørt det,- både i virkeligheten og på film... Muligens mest i situasjoner der man vil understreke tallet, liksom.

Hmmm.. jeg vet ikke, omgår ikke så mange eldre.. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...