Gå til innhold

Senebetennelser?


Gjest ny vår - men ikke i år?

Anbefalte innlegg

Gjest ny vår - men ikke i år?

Jeg er litt usikker på om dette er riktig forum - kanskje kroniske sykdommer er mer riktig? Men jeg forsøker her:

Jeg er blitt 46 år og har hele livet vært av den bedagelige sorten. Og temmelig anspent. Sittet mye stille, lest, sittet foran pc osv. i tillegg til jobbing og familie. Det har vært mye stress, psykisk særlig, siste ca. 10-15 år. Men nå går alt så mye bedre - og jeg synes jeg skal komme meg videre. Har aldri hatt god kondis eller vært særlig sprek, bare seig. Ingen vondter, verken her eller der, men endel senebetennelser i høyre overarm siste 4 år.

Så jeg har fått det for meg at det er på tide å komme i form. Det betyr at jeg har begynt å jobbe i hagen - fordi jeg synes det er allsidig med graving og annet arbeid - og sykle. Og selvsagt regnet jeg med å bli stiv og støl - men det har jeg nesten ikke merket i det hele tatt.

Derimot er det som skjer følgende:

1) jeg jobber og jobber og merker at jeg bare blir stivere og stivere...til slutt kryper jeg nesten.

Setter meg så ned - og oppdager da at jeg nesten ikke kan røre meg etterpå, så stiv blir jeg. Særlig _under_ føttene og på baksiden av leggene, så jeg nesten ikke kan gå, og i hoften, så jeg neste ikke kan reise meg igjen. Stiv - ikke så vondt, kan det være melkesyre?

Det som kanskje skremmer mest er at denne stivheten nå også oppstår hele tida, ikke bare i forbindelse med fysisk jobbing. Det er nok at jeg sitter ned et øyeblikk, og så skal reise meg, så er jeg blitt stiv, bare på etpar minutter.

2) Nesten verre er stadige senebetennelser (?) - i underarm, overarm, legger, og nå sist, etter en sykkeltur, den første på noen uker - i setemuskulaturen på den ene siden. Har brukt Brexidol til og fra for å ta toppene av det, særlig beinhinnebetennelsen jeg fikk etter innkjøp av tursko jeg brukte på asfalt, og det ble for hardt... Like etterpå fikk jeg lumbago som varte en ukes tid, også, dette er for under en måned siden - det er som om hele kroppen protesterer på bevegelse og trim!? Og - dette har vedvart i over et halvt år. Burde ikke kroppen ha kommet seg videre på så lang tid?

Jeg tåler kort sagt ingen ting - og spørsmålet er da:

Er det vanlig, etter å ha vært så stiv i mange år, at jeg får slike reaksjoner på bevegelse? Selv små bevegelser? Eller er det et faresignal? Bør jeg kanskje begynne å trene - er det aerob trening, det heter - slik at jeg får opp pusten, kan problemet ligge der?

Er det melkesyre som hoper seg opp, er det vanlig, eller et signal om dårlig luftutveksling, tenker jeg.

Skal jeg stoppe opp når dette skjer (stivhet, senebetennelser), eller tvinge kroppen videre opp mot, nesten over, smertegrensen for at den skal komme seg videre?

Vi har målt reumatoid faktor, som visstnok ikke finnes i mitt blod. Da er det vel ikke uten videre reumatisme? Andre blodprøver skal også være fine, sier legen.

Jeg vil gjerne bevege meg mer - og få bedre fysikk - men å stadig bli satt ut av senebetennelser som snart er her, snart der, og som kan oppstå av helt uskyldige bevegelser (akkurat nå, i tillegg til setet på grunn av en kort sykkeltur, vondt i en skulder/overarm etter å ha vridd om en nøkkel, så kontant kom det) - er litt skremmende. Jeg går til fysioterapi, trener ryggen spesielt hos en annen fysioterapeut, og har gått til kiropraktor nå i sommer - men ingen av dem kan si meg hva det egentlig er som skjer. Fastlegen ser bare på meg og sier at det er nok alderen. Jeg er blitt overvektig, med en BMI på 30, men regner meg som seig og utholdende, men kort i pusten.

Har du gode råd? Blir jeg bedre eller verre av å trosse stivheten og smertene? Ikke tale om at jeg legger inn årene ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Flott å lese om en som ikke gir opp, "aldri for sent å starte".

Men det er klart at etter noen ti-år med et fysisk rolig og sedat liv, så vil nok kroppen protestere når du setter igang. Men dette er vondter klart i overkant av hva man bør forvente. Jeg forstår deg dithen at en grundig generell legesjekk ikke har avslørt noe galt.

Grunnlaget for å tåle noe mer, er at du gradvis bygger opp det vi kaller en aerob base. Gå turer, sykle litt, svømme, ro, gå på ski osv. Gjør dette uten noen særlig intensitet, det viktigste er at du holder på en stund. Hjerte og lunger orker etter hvert mer, og muskler, ledd og leddbånd blir sterkere. Kom etterhvert igang med lett styrketrening.Fysioterapeut eller instruktør på treningsinstitutt bør være den rette rådgiver for dette.

Nøklen til fremgang er allsidig trening. Har du får vondter spesielle steder, tren og vær aktiv slik at du ikke provoserer vonde områder. Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...