Gå til innhold

Forkalkning i kne


Kjekkken

Anbefalte innlegg

Hei

I forbindelse med MR og Røntgen av høyre kne den 19.4.05 har jeg fått følgende diagnose:

Rtg. av høyre kne: Som tidligere beskrevet forkalkning som strekker seg fra patella og caudalt i ligamentum patellae inferior. Forandringen måler 2,5 cm i lengde. Tilspissninger på eminentia tibia og litt reduksjon av mediale leddspalte.

D: Lette degenerative forandringer i kneet.

MR av høyre kne:

Følge etter partiell reseksjon av mediale menisk posteriort. Ingen signalendringer i mediale eller laterale menisk. Bakers cyste på ca. 4 x 2 x 2 cm. Normalt utseende ligamenter. Forkalkning i liamentrum patellae inferior uten at ligamenter har patologisk signar. Hydrops.

D: Bakers cyste.

Hydrops.

Pr. nå fungerer kneet greit. Det er ingen problemer med å gå. Jogge kan jeg også men jeg har sluttet med dette da kneet etter en joggetur hovner opp.

Det er veldige knirkelyder i kneet ved bevegelse, men jeg har ingen smerter.

I tillegg vil jeg nevne at jeg ble meniskoperert for 1,5 år siden etter skade i forbindelse med overtråkk.

Etter MR-fotograferingen var jeg i konsultasjon med lege som mente at det var intet å gjøre. Kneet ville smått om senn bli utslitt. Det eneste han gjorde var å skrive ut en kur av Glucosamin tabletter.

Er det verkelig ikke noe annet å gjøre f. eks. kosttilskudd som løser opp forkalkningen eller annet kirurgisk.

Håpefull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Kjekken.

Som du selv er inne på. MR/rtg. har vist slitasje (begynnende artrose) i knærne dine. Men er det da intet annet å gjøre enn å gå vente på at det blir så galt at man må opereres??

Vel, man kan nok gjøre noe for å utsette det samtidig som det kan bli noen gode og aktive år.

Det er dokumentert at Glucosamin har en gunstig effekt på slitt brusk ved slitasje. Mange kan fortelle om mindre smerter og at de tåler mer aktivitet enn tidligere.

Velg deg fysiske aktiviter som du føler er bra. Vanligvis er gåing i skog og mark, sykkel med lette tråkk, svømming, roing osv. bra. Generell styrketrening er å anbefale. Sterke beinmuskler er bra å ha hvis du på ett eller annet tidspunkt må opereres. Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...