Gå til innhold

hvem skal jeg kontakte?

Anbefalte innlegg

vi tenker på adopsjon,men vet ikke hvem vi skal kontakte? vi bor i romsdal fylke! hvor kommer barna fra,hvilke land og hvilken alder? kan man velge selv eller får man tildelt et barn? kanskje spør jeg dumt men det er ikke som om jeg skal kjøpe med ny bil heller da,vil vite alt som går an!!

hva betaler man..hvem går pengene til isåfall?

får man en fast "agent" da eller? som tar seg av papirarbeid å sånt?

håper noen svarer en fersking som meg!! takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191232-hvem-skal-jeg-kontakte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, velkommen hit! Mye å tenke på og finne ut av ja! Slik gikk vi fram : vi valgte en adopsjonsforening- meldte oss inn og fikk masse nyttig informasjon der. deretter giftet vi oss, vi hadde vært samboere i flere år forut for dette(min 2 år). Vi sendte en forespørsel til barnevernet i kommunen vår om adopsjon og ba dem å ta kontakt med oss for å få avtalt hjemmebesøk, gjør dette skriftlig- da må de svare. prosessen deretter er å bli godkjent i norge og deretter i det landet dere har valgt og så er det bare å vente. det er en del venting...men det er noe godt å vente på da! kostnadene for selve dokumentarbeidet som foreningen gjør ligger på rundt 70.000 kr, i tillegg kommer utgifter til vaksinasjoner(til dere), reise og opphold, akkurat dette varierer alt etter hvilket land dere har valgt. lykke til i alle fall dersom dere bestemmer dere for adopsjon.

Emma&Martin

www.verdensbarn.no

www.adopsjonsforum.no

www.inoradopt.no

Begynn der. Masse info, og det er en av de tre foreningene du må adoptere igjennom.

Hei! Jeg og min kone tok først kontakt et av de tre byråene som er godkjente i Norge. Vårt valg ble Adopsjonsforum, dette skyldes både andres erfaringer og at det er det eldste byrået i Norge. Vi meldte oss inn og fikk en del informasjon tilbake. Vi tok kontakt med barnevernskontoret i vår kommune, for å avtale et møte om utarbeidelse av en sosialrapport. Vi bestemte oss for adopsjon fra Colombia. Dette skyldes flere faktorer. Barna fra Colombia er nydelige, Colombia har et bra helsetilbud for de som driver med adopsjon,vi kjente et par som har adoptert 3 stk fra Colombia, Colombia er et vakkert land og barnehjemmene er kjent for god standard. Etter at sosialrapporten var ferdig og vi var godkjent i kommunen, ble søknaden vår sendt til Bufetat(statlig kontor organ, sjekk nettett for mer info om bufetat) Etter at den ble godkjent der sendte vi søknaden inn til adopsjonsforum for behandling før søknaden blir sendt til Colombia. Vi har til nå ventet snart 2 år, og det går 1 år til. Det går fort for dette er et svangerskap som begge parter er like mye delaktige i, vi har fått mange nye venner innenfor adopsjonskretsen, vi er delaktige i lokalforeningen i Adopsjonsforum og leser mye om adopsjon på nettet og noen bøker. I dag er også forøvrig nasjonaldagen i Colombia.I Colombia bor det ca 43 millioner mennesker, 10 millioner bor i bogota som er hovedstaden, og den ligger på 2900 meters høyde over havet.Du kan ev. sjekke følgende sider for mer informasjon. www.adopsjonsforum.no www.colombiaklubben.no www.fub.no doktoronline.no er også en veldig bra link. Håper du fikk litt mer informasjon om dette nå. Hvis dere går for adopsjon så vil dere ikke angre på dette, veldig viktig å informere hele familien om hva som skjer i forhold til en adopsjon. Stadig flere ønsker adopsjon, bare i oslo har søknader om adopsjon økt med 60 % det siste året, og det vil fortsatt øke.Meld dere inn i et byrå så fort som mulig, så er dere i gang.Hilsen 2 totninger.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...