Gå til innhold

For en formulering, forsikring!

Anbefalte innlegg

Gjest Klag til gjensidige!

Gjensidige skriver i sine forsikringsvilkår under avsnittet for "Ord og uttrykk i individuell personforsikring":

"BARN (gruppeavtaler):

Med barn menes i gruppeavtaler organisasjonsmedlemmets egne barn, stebarn og adoptivbarn."

Bare jeg som reagerer på den formuleringen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191306-for-en-formulering-forsikring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Hm, skal de være så flinke at de tar med stebarn, synes jeg virkelig de kunne nevnt fosterbarna også.

Men å skille mellom egne barn og adoptivbarn er smør på flesk. Adoptivbarn er juridisk sett egne barn, og det er tull å spesifisere at forsikringen også gjelder for dem.

Hm, skal de være så flinke at de tar med stebarn, synes jeg virkelig de kunne nevnt fosterbarna også.

Men å skille mellom egne barn og adoptivbarn er smør på flesk. Adoptivbarn er juridisk sett egne barn, og det er tull å spesifisere at forsikringen også gjelder for dem.

Hvis adoptivbarna ikke er egne barn, hva er de da? Uegne, eller kanskje naboens unger?

skorpionfisken

Hvis adoptivbarna ikke er egne barn, hva er de da? Uegne, eller kanskje naboens unger?

Skrev ikke jeg at de var egne barn?

Følelsesmessig er de det jo selvfølgelig. Jeg presiserte at de også var det juridisk, siden det er jussen forsikringsselskapene henger seg opp i.

Men den formuleringen brukes ikke bare av forsikringsselskapene, den brukes også i lovene, for eksempel i arveloven, der er også adoptivbarn spesifisert som arveberettiget på lik linje som de egenfødte barna.

Gjest så hårsåre må du ikke være

Det er mange andre en adoptivforeldre som leser dette og da er det greit at de skjønner at også adoptivbarn har samme rettigheter som egenfødte har.

Så jeg synes det er oppklarende og at det er flisespikkeri og henge seg opp i slike formuleringer.

sommerbarnmamma

Det er mange andre en adoptivforeldre som leser dette og da er det greit at de skjønner at også adoptivbarn har samme rettigheter som egenfødte har.

Så jeg synes det er oppklarende og at det er flisespikkeri og henge seg opp i slike formuleringer.

Det er viktig å legge merke til slike språklige formuleringer, fordi de ofte kan fortelle om holdninger bak. Ikke minst er det viktig fordi dette leses av mange som ikke skal adoptere. Ved å bytte ut "egne barn" med "egenfødte barn" blir setningen både klarere og korrekt.

Annonse

Det er viktig å legge merke til slike språklige formuleringer, fordi de ofte kan fortelle om holdninger bak. Ikke minst er det viktig fordi dette leses av mange som ikke skal adoptere. Ved å bytte ut "egne barn" med "egenfødte barn" blir setningen både klarere og korrekt.

Helt enig med deg! Tror vi må passe oss for å ikke virke hårsåre (som noen andre er inne på lengre oppe), men formuleringer skal væreriktige og godt presierte, ellers kan de lage grobunn for dårlige og feilaktige holdninger.

Holdninger skaper språk.

Språk skaper holdninger.

Summen av slike holdninger som formidles via språket kan bli ganske stor og dramatisk. Derfor er det viktig å ta tak i slike språkblundere en for en. Selv om enkeltfeilen i seg selv ikke er så dramatisk.

Gjensidige er for øvrig enige i at formuleringen ikke er den beste, og kommer til å endre den ved neste revisjon av teksten.

mvh

Holdninger skaper språk.

Språk skaper holdninger.

Summen av slike holdninger som formidles via språket kan bli ganske stor og dramatisk. Derfor er det viktig å ta tak i slike språkblundere en for en. Selv om enkeltfeilen i seg selv ikke er så dramatisk.

Gjensidige er for øvrig enige i at formuleringen ikke er den beste, og kommer til å endre den ved neste revisjon av teksten.

mvh

Det man oppnår istedenfor med og måtte kverulere på alt som man ikke liker er at andre foreldre synes at vi adoptivforeldre er meget spesi.

hjertebarnet

Skrev ikke jeg at de var egne barn?

Følelsesmessig er de det jo selvfølgelig. Jeg presiserte at de også var det juridisk, siden det er jussen forsikringsselskapene henger seg opp i.

Men den formuleringen brukes ikke bare av forsikringsselskapene, den brukes også i lovene, for eksempel i arveloven, der er også adoptivbarn spesifisert som arveberettiget på lik linje som de egenfødte barna.

"Egenfødte" barn, ja. Det er et uttrykk som er riktig å sidestille adopterte barn med.

Det som det ble reagert på ovenfor her, var at det sto adopterte barn versus "egne" barn. Det blir feil, i og med at adopterte barn er egne barn. Det bør stå "adoptivbarn og egenfødte barn".

Det man oppnår istedenfor med og måtte kverulere på alt som man ikke liker er at andre foreldre synes at vi adoptivforeldre er meget spesi.

Kanskje det er du som er for hårsår og kverulerer for mye med at andre sier i fra om språkbruk som blir helt feil og bidrar til å opprettholde svært uønskede holdninger.

Dette handlet ikke om privatpersoner om om et av landests største forsikringsselskaper.

Gjensidige var som sagt helt enig med meg i et formuleringen var uheldig og kommer til å endre den.

Er du konfliktsky og redd for å si i fra i det daglige liv? Tørr det bare under ikke fast nick her på DOL?

mvh

Kanskje det er du som er for hårsår og kverulerer for mye med at andre sier i fra om språkbruk som blir helt feil og bidrar til å opprettholde svært uønskede holdninger.

Dette handlet ikke om privatpersoner om om et av landests største forsikringsselskaper.

Gjensidige var som sagt helt enig med meg i et formuleringen var uheldig og kommer til å endre den.

Er du konfliktsky og redd for å si i fra i det daglige liv? Tørr det bare under ikke fast nick her på DOL?

mvh

hmmm...under ikke fast nick her på dol.....skriver du som heller ikke har fast nick eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...