Gå til innhold

Fersk i faget:


angels

Anbefalte innlegg

Kjære Ammeforum.

Jeg venter min førstefødte i begynnelsen av april. Jeg har hørt at det er visse matvarer ammende kvinner skal holde seg borte fra. Stemmer dette? Hvilke matvarer skal jeg la være, og hvor lenge?

Hva kan skje med barnet om jeg ved et uhell spiser en av disse forbudte fruktene?

Håper på svar.

Takk, hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matvarer som barnet kan få vondt i magen etc av, er kål, løk, jordbær, hvitløk, sitrus, sterkt krydder etc

Du finner raskt ut hva barnet reagerer på, med søvnproblemer, luftsmerter etc

noen reagerer lite/ingenting, noen reagerer mye.

Prøv deg frem!

Alkohol bør man ikke drikke hvis man skal amme umiddelbart, man må vente til man er edru med å amme (melken har alltid samme promille som blodet, så når du er edru kan melken drikkes).

Medisiner må du også være forsiktig med, det står på pakningsvedlegg hva som kan brukes når du ammer.

Barnet kan også reagrere / være allergisk mot ting du spiser, slik som melk etc. Men det er også ting du finner ut etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære angels. I utgangspunktet kan du spise alt med måte. Prøv deg forsiktig frem med matvarer som gir luft i magen feks kål, bønner osv. Om barnet reagere vil det få vondt i magen som viser seg ved gråt og uro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...