Gjest sliten mor med barn i puberteten Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Mine barn er ikke riktig tenåringer ennå da, men jeg har 2 stk på 12 år. Jeg er alene om omsorgen. Akkurat nå er det ferie, men jeg jobber jo til vanlig, mens de ennå har ferie fra skolen. Jeg synes dette er helt pyton!! Jeg må sloss med disse to for at de skal legge seg om kvelden. Ofte holder de seg våkne til både 1 og 2 om natten. Jeg har nå satt ned foten og forlanger at de skal gå opp på rommene sine i 22-tiden på kvelden. Og jeg forlanger kveldsro senest kl. 2330-0000. Jeg greier ikke å gå å legge meg mens de ennå er våkne og styrer på.l Men, dette synes de er helt urimelig, ALLE andre får lov å være oppe så lenge de vil i ferien osv osv.. Hva tenker dere andre, er jeg streng?? Jeg føler sterke behov for å ha litt tid til meg selv også før jeg hopper til sengs. En annen ting er at jeg forlanger å ikke komme hjem til bombet hus hver dag etter jobb. Jeg forlanger at de legger på plass sitt eget tøy som jeg har brettet, tar inn og ut av oppvaskmaskinen, går ut med søpla når den er full og ellers rydde opp etter seg når de har har spist eller bedrevet andre aktiviteter innendørs. De klager på alt de må gjøre og jeg føler jeg ikke gjør annet enn å kjefte og mase. Det er helt tydelig at puberteten har meldt sin ankomst og jeg vet ærlig talt ikke helt hvordan jeg skal takle dette. Forøvrig er jeg ganske ung selv, kun 29 år og burde vel ikke helt ha glemt hvordan det var. Men akkurat nå om dagen er alt pyton, jeg blir sittende oppe til langt på natt fordi jeg bare MÅ ha litt tid for meg selv og stemningen er heller utrivelig fordi jeg må mase sånn for at de skal gidde å høre på meg... Noen kommentarer ?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg har ingen gode råd, vil bare si at jeg skjønner deg kjempegodt!! Å ha en times tid med ro i huset etter at barna har lagt seg, er gull verdt! Eldstemannen min er eldre enn dine, han er 15, han er heldigvis et utpreget A-menneske, som kjenner når han er søvnig at han vil gå og legge seg! Da legger gjerne søsteren seg og. Nå i sommer har de lagt seg ca. kl. 23, helt frivillig. Da har vi gjerne en times ro i huset før vi legger oss selv. Som sagt: gull verdt!! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1326469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hvis du leser svaret mitt til gåsemor angående det å snu litt på døgnet i de ferieukene ungdommene har ferie, men ikke de(n) voksne, ser du at jeg synes det er greit nok at de forskyver døgnrytmen litt. Men jeg synes det er helt naturlig at du ber dem gå på rommene sine og at de må være stille ved ca. midnatt. At de skal rydde opp etter seg og ikke betrakte deg som en hushjelp som kommer hver ettermiddag, er jeg helt enig med deg i. Det burde gjelde enten de har ferie eller ikke synes 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1326992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alenemor med tenåringer Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hei. Det et et velbrukt argument at "alle andre får lov". Jeg har snakket med andre foreldre på skolen, og de hører de samme ordene. Barn liker å ha litt grenser for da føler de seg trygge på deg som voksenperson. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1327010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Jeg har ingen tenåringer enda, men synes absolutt ikke du er urimelig. JEg synes tvert i mot du har funnet greie grenser som 2 på 12 ikke skulle ha noe problemer med å forholde seg til. AT det skal være nattero ved midnatt synes jeg er en selvfølge. Dere er flere i huset. At de rydder opp etter seg selv er også en selvfølge. (Selv om pubertetsbarn har en tendens til ikke helt å forstå slikt.) JEg synes du skal innføre klare regler. La f.eks. den ene ha ansvaret for oppvaskmaskinen mandag og tirsdag, og den andre onsdag og torsdag. Begge må rydde inn sine egne klær, når klærne er ferdige til å ryddes inn. Sett også opp klare konsekvenser hvis reglene ikke blir fulgt. Hvis de ikke går på rommet til 22, og er stille innen 00, så må de på rommet kl. 21 kvelden etterpå. Blir det heller ikke da stille, så blir kl. 20 kvelden deretter. Vær innstilt på å sitte vakt utenfor rommet i en periode. Har de ikke ryddet opp etter seg må du finne en passende konsekvens på det også. Akkurat hva må du nesten finne ut. Plukk ut noe som betyr noe for barna - f.eks. dataspill - ikke noe dataspill på 1 uke. Så til det aller viktigste. Når reglene og konsekvensene er satt, så må du følge dem opp 100%. Derfor må du tenke godt igjennom hva du tror du klarer å gjennomføre under store protester. Som alenemor med tenåringer sier, barn liker grenser (egentlig.) Det gir dem trygghet. Jeg pleier å si at det er vår oppgave å sette grenser og barnas oppgave å forsøke å bryte dem. Vår utfordring ligger i det å holde på grensene, og finne ut når det er på tide å flytte dem. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1329277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også alenemor Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Synes du har greie grenser og at du slett ikke forlanger for mye! Mine på 11 og nesten 8 har lignende/tilsvarende oppgaver og plikter! Er det ingen mulighet for at du kan få "plassert" en eller begge - hos deres venninner, slektninger eller venner av deg?En ukes tid ville jo gjort underverker. Kanskje på hvert sitt sted også, så blir ikke belastningen for stor på de som skal ta i mot. Når en er alene om omsorgen blir det veldig tett om sommeren, det synes jeg også, men jeg er så "heldig" at min yngste er en uke på avlastning pga at hun er funksjonshemmet. Det er en herlig uke når jeg har kun ett barn! Er det kanskje muligheter for sommerleir der dere bor? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1333825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også alenemor Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Synes du har greie grenser og at du slett ikke forlanger for mye! Mine på 11 og nesten 8 har lignende/tilsvarende oppgaver og plikter! Er det ingen mulighet for at du kan få "plassert" en eller begge - hos deres venninner, slektninger eller venner av deg?En ukes tid ville jo gjort underverker. Kanskje på hvert sitt sted også, så blir ikke belastningen for stor på de som skal ta i mot. Når en er alene om omsorgen blir det veldig tett om sommeren, det synes jeg også, men jeg er så "heldig" at min yngste er en uke på avlastning pga at hun er funksjonshemmet. Det er en herlig uke når jeg har kun ett barn! Er det kanskje muligheter for sommerleir der dere bor? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1333826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramina Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Stakkars deg. Det er ikke alltid like lett å være alene med barn, all den tid en har ansvar for jobb og alt annet i en hektisk hverddag. Jeg synes du gjør helt rett, når man er 12 år så er man mer enn stor nok til å ta i et tak hjemme med ting som du ramser opp : ta ut av maskinen, kaste søppel, legge tøy i skittentøykurv, holde rom ryddige osv. Du har sikkert prøvd å prate ordentlig med dem? Her i huset har vi hatt "pratestunder" i mange år og det er veldig populært. Da er det slik at hvis noen har noe å ta opp så skal alle samles ved kjøkkenbordet når det er mulighet for det og så skal det prates om hva det nå måtte være som ligger den ene på hjertet. Dette er også tidene hvor jeg tar opp slike ting som min misnøye med rydding av rom el. hvis det er slik. Da er alle rolige og avbalanserte og vet at tiden skal brukes på prat inntil alt er diskutert. Da er det selvsakt forbudt å ta med GameBoyen Jeg har alltid vært flink til å forklare ungen ting og tang, og det tror jeg har gjort mye for at de skjønner og respekterer ting jeg har å si, forklaringer på hvorfor jeg ønsker ditt, ikke ønsker datt osv. Hva om du satte av slike stunder, for.eks. en gang i uka, hvor alle kan fortelle hvordan de mener uka har gått. Da må du også prøve å få forklart hvor vanskelig det er for deg hvordan ting fungerer nå. Om de får ukelønn kan dere kanskje sette opp et skjema hvor det krysses av for ugjorte/utførte ting og ukelønna fastsettes deretter i følge kryssene i slutten av uke. (dette vet jeg har fungert veldig bra hos noen som slet med sine) Forbud mot å få kamerater på besøk så lenge hus/rom er i uorden kan kansje også være noe. Har de rom sammen? Har du mulighet til å dele dem opp? Da kan det isåfall være noe enklere å få kveldsro. Jeg støtter også opp om tips du har fått om å sende dem på en eller annen leir. Det er svært mange flotte tilbuder til forskjellige spennende sommerleir og de er store nok til å takle slikt samt å få mye positivt ut av et slikt opphold. Du kunne nok også trenge litt fri. Jeg håper tipsene du får i trådene her kan hjelpe dere for en bedre flyt i hverddagen. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1333829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Synes du har greie grenser og at du slett ikke forlanger for mye! Mine på 11 og nesten 8 har lignende/tilsvarende oppgaver og plikter! Er det ingen mulighet for at du kan få "plassert" en eller begge - hos deres venninner, slektninger eller venner av deg?En ukes tid ville jo gjort underverker. Kanskje på hvert sitt sted også, så blir ikke belastningen for stor på de som skal ta i mot. Når en er alene om omsorgen blir det veldig tett om sommeren, det synes jeg også, men jeg er så "heldig" at min yngste er en uke på avlastning pga at hun er funksjonshemmet. Det er en herlig uke når jeg har kun ett barn! Er det kanskje muligheter for sommerleir der dere bor? Det er vanskeleg med aleinetid når barna blir større. Til slutt må ein berre godta at dei er like lenge oppe som oss vaksne. Eg setter krav om at dei må vere rolege. Bråkar dei, er dei trøytte og må gå og legge seg. No er det 16 og 18 åringane som er oppe halve natta, for å få fred for oss andre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1334392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Du er ikke for streng. Min 14 åring kom med samme kommentar: Jeg er den eneste 14 åringen som må legge meg før kl 12 når det er ferie. Vel da sjekker vi det opp sa jeg. Greit sa han, hvorpå han så at jeg skrev sms til to av mine venninner som har barn i samme alder som min sønn. Disse to er gutter og kompiser med min sønn. Det tikket raskt inn svar. Og begge sa mellom 23-24 på hverdagene, vi skal tross alt på jobb. Så jeg synes ikke du er urimelig jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1334521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gomle Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Nei, jeg synes ikke du er urimelig! De er tross alt bare 12 år, og bor man ikke samme hus, så må man ta hensyn til hverandre! At "alle andre" får lov er noe alle barn og unge sier, men som så godt som aldri medfører riktighet. Kanskje finnes det et par de kjenner som får være oppe så lenge de vil, mens resten høyst sannsynlig må legge seg til faste tider! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1340390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest muniemamma Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 grip fatt i dette NÅ før de blir tenåringer. da er det nesten uopprettelig. min datter på 12 legger seg mellom 10 og 2330 hverdager i ferien. hun får regulere det etter TV jeg mener hun TÅLER å se. selvsagt blir det snakk om senere tider f.eks ST.HANS , overnattinger ol men det er unntak. du skal ha tid om kvelden, særlig når du er alene. sett av litt kvalitetstid noen ukekvelder med dem, litt film smmen, kort, smtale m begge eller hver for seg. men ikke legg lista for høyt. en kveld er bedre enn ingen. du er den voksne, og bestemmer til de flytter ut. pass på å ha et "liv" uten ungene, for å vise at du er annet enn mor. be en nabo/øster/venninde på kaffe, prat en kveld om du ikke har andre muligheter til å gå ut.DA SKAL DE IKKE DOMINERE HUSET. ha distanse til ungene, såvel som nærhet. lær dem å sett pris på unntak i ferien, fest er ikke fest om det hender hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191417-leggetider-og-alenetid-i-ferien/#findComment-1360871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.