ennabo Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei Vi har fått tildelt Russland som land. I brevet står det at barna er utstyrt med til dels "tunge" diagnoser som kan være riktige, men som kan være overdrevne. Er det noen som har erfaringer fra Russland? Hva betyr "tunge diagnoser"? Hva innebærer det at vi skal akseptere tildelingen? Kan vi takke nei? Jeg er fryktelig i villrede og håper inderlig på noen gode svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahava Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei! Var på et foredrag om helse hos adoptivbarn i Tromsø, der foredragsholderen var overlegen ved barneavdelingen på UNN. Han hadde eksempler på bl.a ett barn som hadde 23, eller var det 28(!), diagnoser fra Russland. Denne gutten ble undersøkt på "kryss og tvers" og feilte ingen verdens ting... Han mente at russisk helsevesen opererer med en masse diagnoser som rett og slett ikke eksisterer i vestlig medisin.. De barna som HADDE et-eller-annet, var NORMALE funn hos barnehjemsbarn (feilernæring, understimulering etc), og i tillegg kom div normale og korrigerbare greier som f.eks "skjeløyd", brokk og helt vanlige ting hos barn. Han hadde tilgode å treffe et barn som hadde alvorlige diagnoser og som kom fra Russland. Når dere får tildeling så kan dere med STOR fordel ta med beskrivelsen til en god barnelege, og ta han/henne med på råd. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1327950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahava Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei! Var på et foredrag om helse hos adoptivbarn i Tromsø, der foredragsholderen var overlegen ved barneavdelingen på UNN. Han hadde eksempler på bl.a ett barn som hadde 23, eller var det 28(!), diagnoser fra Russland. Denne gutten ble undersøkt på "kryss og tvers" og feilte ingen verdens ting... Han mente at russisk helsevesen opererer med en masse diagnoser som rett og slett ikke eksisterer i vestlig medisin.. De barna som HADDE et-eller-annet, var NORMALE funn hos barnehjemsbarn (feilernæring, understimulering etc), og i tillegg kom div normale og korrigerbare greier som f.eks "skjeløyd", brokk og helt vanlige ting hos barn. Han hadde tilgode å treffe et barn som hadde alvorlige diagnoser og som kom fra Russland. Når dere får tildeling så kan dere med STOR fordel ta med beskrivelsen til en god barnelege, og ta han/henne med på råd. Lykke til!! Skulle være REELLE diagnoser. Daignoser har de visst, i fleng, men det ble funnet lite og ingenting når de vel var i Norge. Friske, fine barn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1327965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cat noir Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei ! Vi skal også adoptere fra Russland - kjekt å se at det er flere med samme land ! Som deg har vi fått opplyst at de fleste barna får en eller annen diagnose like etter fødselen. Denne er satt for å være på "den sikre siden", og gjelder visstnok inntil det motsatte er bevist. Har f.eks lest at ca. 70 % av barna fra St. Petersburg fikk diagnosen hjerneskade. Selv om barna er utstyrt med relativt tunge diagnoser, så trenger altså ikke dette å være korrekt. Jeg tror imidlertid at barna fra Russland kan være noe mer utsatt for senskader ifm alkoholmisbruk. Som Ahava forelår ville jeg ved tildeling rådført meg med en god barnelege. Barna fra Russland har som regel rukket å bli et par år før adopsjon er aktuelt, og det vil dermed være lettere å vurdere diagnosen. Ønsker deg lykke til videre i prosessen ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1328074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest toya-1 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Du skrev at dere hadde fått tildelt Russland som land. Har dere ikke valgt dette landet selv? Det er jo opp til hvert enkelt par å velge hvilket land man vil adoptere fra. Man blir jo ikke akkurat tildelt et adopsjonsland. Hvis dere er veldig usikre på dette med diagnose tror jeg at jeg hadde valgt et annet land enn Russland. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1328121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nemmelig... Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Du skrev at dere hadde fått tildelt Russland som land. Har dere ikke valgt dette landet selv? Det er jo opp til hvert enkelt par å velge hvilket land man vil adoptere fra. Man blir jo ikke akkurat tildelt et adopsjonsland. Hvis dere er veldig usikre på dette med diagnose tror jeg at jeg hadde valgt et annet land enn Russland. Lykke til! Flisespikkeri mht til valg av ord, men ellers har du jo et betimelig spørsmål.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1328153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptivmor til to med diagnoser Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Skulle være REELLE diagnoser. Daignoser har de visst, i fleng, men det ble funnet lite og ingenting når de vel var i Norge. Friske, fine barn! Vel, detg er vel grunner til at både danske og svenske adopsjonsforeninger spesielt gjør oppmerksom på farene for at barna har tildels alvorlige nevrologiske problemer ved adopsjon fra øst Europa. I den nye svenske undersøkelsen, som jeg har vist til mange ganger tidligere her inne hadde 44& av barna som kom på 90-tallet fårr bekreftet nevrologiske diagnoser innen ett år etter hjemkomst. En stor del av dette var alkoholskader. De norske adopsjonsforeningene er svært tilbakeholdne med å informere om dette, uvisst av hvilken grunn. Vær OBS!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1328434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ennabo Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Vel, detg er vel grunner til at både danske og svenske adopsjonsforeninger spesielt gjør oppmerksom på farene for at barna har tildels alvorlige nevrologiske problemer ved adopsjon fra øst Europa. I den nye svenske undersøkelsen, som jeg har vist til mange ganger tidligere her inne hadde 44& av barna som kom på 90-tallet fårr bekreftet nevrologiske diagnoser innen ett år etter hjemkomst. En stor del av dette var alkoholskader. De norske adopsjonsforeningene er svært tilbakeholdne med å informere om dette, uvisst av hvilken grunn. Vær OBS!!!! Hei Takker for innlegget ditt. Hvilke diagnoser har dine barn fått og har du en link til den svenske undersøkelsen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1328538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Russland-søker Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Hei. Vi er også russlandssøkere. Godt å se at det er flere her. Vi er 2.gangs adoptanter. ALLE adoptanter UANSETT LAND må være forberedt på det samme som alle andre foreldre som venter barn. ALLE adoptanter UANSETT LAND må være forberedt på at det ALLTID ER EN SPESIELL GRUNN for at barna skal adopteres og blir adoptert bort; Det være sykdom eller andre uhyggelige omstendigheter. Ja, vi har også fått info om Russland, men slik info får man også for andre land hvor man skal adoptere ifra. Ikke alle barn fra Kina eller Colombia er friske, også de kan ha eller har lyter som er vedvarende. Vi har vært heldig å fått et barn allerede, og barnet er frisk selv om barnet dengang hadde med seg en "tung diagnose" og tragisk forhistorie. Vi tok sjansjen, besøkte barnet, gjorde vår egen vurdering om hva vi ville makte. Og er uendelig takknemlig for at vi takket ja. Barnet hadde en riktignok en tung diagnose og forhistorie, men mye av "problemet" stammet fra oppvekstforholdene på en institusjon. I dag, etter noen år, er barnet velfungerende, og betegnes som helt frisk. Ingen diagnose idag. Jeg ønsker dere lykke til som Russlandssøkere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1328991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Du får ikke tildelt et adopsjonsland, du velger det. Som regel i samråd adopsjonsforeningen. Men noen land vil man av ulike årsaker være ekskludert fra pga ulike lands krav til adopsjonssøkerne. Slikt skal selvsagt adopsjonsforeningene gjøre oppmerksom på. Vi har en del erfaring med Russland og valgte det bort nettopp fordi vi kjenner byråkratiet i landet. Nye regler hele tiden. Svært uforutsigbart og villkårlig. Kan ikke være trygg på noe som helst før barnet er i Norge. Hva som helst kan skje når som helst. Sjansene for å få et barn med røff ballast og store problemer er svært store i Russland sammenlignet med de fleste andre land. Sjansene for å få feilaktige opplysninger om barnet er også store. Sjansene for avtalebrudd er enorme. Russiske myndigheter og russisk byråkrati er tung og frustrerende og forholde seg til. Særlig når det gjelder noe så viktig og følelsesmessig skjørt som å få et barn. Vi valgte bort Russland fordi det viktigste for oss var å få et barn, ikke hvor det kom fra. Vi valgte også et land der prosessen er ryddig, forutsigbar og man får sannferdige opplysninger om barnet. Der barna stort sett blir tatt godt vare på fra fødselen. Vi vet at ALLE barn kan få hvilke som helst problemer og da må vi som foreldre takle det. Men derfra til å velge et barn som nesten garantert har spesielle behov er det lang vei. Vi så vel ikke oss selv som de beste kandidater til å ta oss av et barn preget av omsorgssvikt eller alvorilig sykdom. Jeg anser Russland som et land for spesielt interesserte med god tid, stor tolmodighet og lang lunte. Og som kan takle at etter 2-3år med frem og tilbake ble det kanskje ikke et barn likevel. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1329421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Hei. Vi er også russlandssøkere. Godt å se at det er flere her. Vi er 2.gangs adoptanter. ALLE adoptanter UANSETT LAND må være forberedt på det samme som alle andre foreldre som venter barn. ALLE adoptanter UANSETT LAND må være forberedt på at det ALLTID ER EN SPESIELL GRUNN for at barna skal adopteres og blir adoptert bort; Det være sykdom eller andre uhyggelige omstendigheter. Ja, vi har også fått info om Russland, men slik info får man også for andre land hvor man skal adoptere ifra. Ikke alle barn fra Kina eller Colombia er friske, også de kan ha eller har lyter som er vedvarende. Vi har vært heldig å fått et barn allerede, og barnet er frisk selv om barnet dengang hadde med seg en "tung diagnose" og tragisk forhistorie. Vi tok sjansjen, besøkte barnet, gjorde vår egen vurdering om hva vi ville makte. Og er uendelig takknemlig for at vi takket ja. Barnet hadde en riktignok en tung diagnose og forhistorie, men mye av "problemet" stammet fra oppvekstforholdene på en institusjon. I dag, etter noen år, er barnet velfungerende, og betegnes som helt frisk. Ingen diagnose idag. Jeg ønsker dere lykke til som Russlandssøkere. Men du må innrømme at man som adopsjonssøkere kan påvirke hvor stor sjansene er for å få et barn med store problemer? Det er noe man bør ta med i betraktningen når man velger land. Russland er et land med en mer krevende prosess enn de fleste andre land. Sjansene er også større der enn de fleste andre land for at det barnet man får har spesielle behov. Så får man tenke nøye gjennom på forhånd om man er klar for det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1329434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Russland-søker Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Men du må innrømme at man som adopsjonssøkere kan påvirke hvor stor sjansene er for å få et barn med store problemer? Det er noe man bør ta med i betraktningen når man velger land. Russland er et land med en mer krevende prosess enn de fleste andre land. Sjansene er også større der enn de fleste andre land for at det barnet man får har spesielle behov. Så får man tenke nøye gjennom på forhånd om man er klar for det. mvh Je, jeg må innrømme at ALLE som er adopsjonssøkere kan påvirke hvor stor sjansene er for å få et barn med store problemer? ALLE KAN FAKTISK SI "NEI TAKK" TIL EN FORESPØRSEL. For de Østeuropeiske landene er det også en mulighet til å si "NEI TAKK" etter første besøk også. Som sagt det er muligheter, men det er viktig å være seg bevisst og kunne stå for valget når man takker nei/ja. Det gjelder også ALLE adopsjonssøkere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1331955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Russland-søker Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Du får ikke tildelt et adopsjonsland, du velger det. Som regel i samråd adopsjonsforeningen. Men noen land vil man av ulike årsaker være ekskludert fra pga ulike lands krav til adopsjonssøkerne. Slikt skal selvsagt adopsjonsforeningene gjøre oppmerksom på. Vi har en del erfaring med Russland og valgte det bort nettopp fordi vi kjenner byråkratiet i landet. Nye regler hele tiden. Svært uforutsigbart og villkårlig. Kan ikke være trygg på noe som helst før barnet er i Norge. Hva som helst kan skje når som helst. Sjansene for å få et barn med røff ballast og store problemer er svært store i Russland sammenlignet med de fleste andre land. Sjansene for å få feilaktige opplysninger om barnet er også store. Sjansene for avtalebrudd er enorme. Russiske myndigheter og russisk byråkrati er tung og frustrerende og forholde seg til. Særlig når det gjelder noe så viktig og følelsesmessig skjørt som å få et barn. Vi valgte bort Russland fordi det viktigste for oss var å få et barn, ikke hvor det kom fra. Vi valgte også et land der prosessen er ryddig, forutsigbar og man får sannferdige opplysninger om barnet. Der barna stort sett blir tatt godt vare på fra fødselen. Vi vet at ALLE barn kan få hvilke som helst problemer og da må vi som foreldre takle det. Men derfra til å velge et barn som nesten garantert har spesielle behov er det lang vei. Vi så vel ikke oss selv som de beste kandidater til å ta oss av et barn preget av omsorgssvikt eller alvorilig sykdom. Jeg anser Russland som et land for spesielt interesserte med god tid, stor tolmodighet og lang lunte. Og som kan takle at etter 2-3år med frem og tilbake ble det kanskje ikke et barn likevel. mvh Vel, vel, igjen et stigamtiserende innlegg her ifht barna som er født i Russland. De er få ifht kina og colombia. Tenker du over at det kanskje er flere 10-12 åringer som leser det du skriver?? Tenker du på at venner/naboer kanskje vil lure på hva i allverden er det det barnet har av alvorlige lyter eller traumatiske opplevelser bak seg, for "i dine øyne er de fleste barn fra Russland med lyter eller en fæl historie". Vi er så heldige at vi har et barn fra Østeuropa som viser seg å være frisk selv om h*n hadde alvorlig diagnose. Sist men ikke minst vil jeg bare nevne at ALLE adoptivbarn beklageligvis har en TRAUMATISK bakgrunn enten vi liker det eller ei. Det er derfor de er adoptivbarn. De fleste er heldigvis friske, mens andre ikke er det. Russlandssøkere må være forberedt på ustabilitet i ventingen, tildelingen osv - men jeg har ikke opplevd eller fått fortalt at det ikke blir noe barn ved å være søker der. Det som imidlertid kan skje er at søkere bytter land, når saken tar tid, og det har jeg hørt om. Erfaringen din med Russland er kanskje ikke fra adopsjonssiden, eller! Det ville være artig å høre hvilket land du skal adoptere fra, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1331968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Vel, vel, igjen et stigamtiserende innlegg her ifht barna som er født i Russland. De er få ifht kina og colombia. Tenker du over at det kanskje er flere 10-12 åringer som leser det du skriver?? Tenker du på at venner/naboer kanskje vil lure på hva i allverden er det det barnet har av alvorlige lyter eller traumatiske opplevelser bak seg, for "i dine øyne er de fleste barn fra Russland med lyter eller en fæl historie". Vi er så heldige at vi har et barn fra Østeuropa som viser seg å være frisk selv om h*n hadde alvorlig diagnose. Sist men ikke minst vil jeg bare nevne at ALLE adoptivbarn beklageligvis har en TRAUMATISK bakgrunn enten vi liker det eller ei. Det er derfor de er adoptivbarn. De fleste er heldigvis friske, mens andre ikke er det. Russlandssøkere må være forberedt på ustabilitet i ventingen, tildelingen osv - men jeg har ikke opplevd eller fått fortalt at det ikke blir noe barn ved å være søker der. Det som imidlertid kan skje er at søkere bytter land, når saken tar tid, og det har jeg hørt om. Erfaringen din med Russland er kanskje ikke fra adopsjonssiden, eller! Det ville være artig å høre hvilket land du skal adoptere fra, Jeg går ikke rundt å lurer på hvilke problemer noen som helst har pga av det landet de er født i. Jeg har ikke sagt noen ting om hvordan det går med disse barna når de er tenåringer. Jeg gir ikke på noen barn med en tramatisk bakgrunn et B-stempel. Historien er full av fantastiske mennesker med en forferdelig start på livet. Likevel må jeg være så ærlig som å si, at jeg vet ikke om jeg er et førstevalg av forelder for et slikt barn. Vi valgte derfor å adoptere fra et land der vi hadde større sjanser for å bli tildelt et barn vi er mer "kvalifisert" for. Det er et faktum at en større andel av adoptivbarna fra tidligere Sovjetunionen har en traumatisk bakgrunn, enn fra mange andre land. Det må man forholde seg realistisk til om man skal adoptere derfra. Noen barn som blir adoptert bor hos en fantastisk fostermor fra den dagen de blir født til de etter noen mndr. kommer til sine foreldre. Jeg ser ingen ting graverende traumatisk med dette. Det er i så fall et langt mindre traume enn flere år med omsorgssvikt. Da vi adopterete kjente jeg til flere saker der folk etter flere års venting måtte gi opp Russland. Mye verdifull tid gikk tapt. Noen sto i fare for å ikke få adoptere i det hele tatt pga tapt tid. Noen ble tildelt barn, så ble tildelingen trukket tilbake. Dette er helt i trå med erfaringer jeg har gjort med andre deler av Russisk byråkrati. Dette er hovedgrunnen til av vi valgte bort Russland. Vi hadde (og har) ingen tillit til stabilieteten til styre og offentlig byråkrati. Jeg forstår godt noen velger å adoptere fra Russland. Men det er svært viktig å være realistisk i forhold til hva man går til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1332535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Je, jeg må innrømme at ALLE som er adopsjonssøkere kan påvirke hvor stor sjansene er for å få et barn med store problemer? ALLE KAN FAKTISK SI "NEI TAKK" TIL EN FORESPØRSEL. For de Østeuropeiske landene er det også en mulighet til å si "NEI TAKK" etter første besøk også. Som sagt det er muligheter, men det er viktig å være seg bevisst og kunne stå for valget når man takker nei/ja. Det gjelder også ALLE adopsjonssøkere. Sjansen for å få et slikt vanskelig spørmål er større i enkelte land enn andre. For meg ville det vært nesten umulig å si nei takk til et barn jeg allerede har hilst på, selv om jeg trodde jeg gapte over for mye. Jeg ville også hatt problemer med å reise fra et barn jeg allerede hadde truffet og så på som mitt barn. Blant annet derfor er Russland et dårlig valg for oss, og kanskje for en del andre. Tror at de som skal adoptere derfra må ta stilling til en del flere problemstillinger enn adoptanter som velger "enklere" land. Jeg er ikke motstander av å adoptere fra Russland, men jeg ville gi ennabo som mitt svar opprinnelig var til mitt syn og mine erfaringer med dette landet. Tror jeg har gitt et lite bidrag til at ennabo har et litt mer realistisk syn på dette adopsjonslandet. Hva vedkommende så velger blir selvsagt ikke min sak. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191594-adoptere-fra-russland/#findComment-1332547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.