Gå til innhold

Opptakskrav

Anbefalte innlegg

Som krav for å komme inn på enkelte utdanninger, for eksempel i forsvaret, settes det krav til syn, hørsel o.l.

Hva vil øyne: 9, ører: 7, psykisk helse: 9 si?

Forstår at det har med syn, hørsel og psyke å gjøre, men har ikke vært borti disse tallene før.

Noen som kan forklare meg dette?

Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19193-opptakskrav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Javel, men dette står også:

Gange 7

Rygg 7

Fordøyelse 6

Rygg 7

Hud 7

Armer 7

Hender 7

(dette er opptakskrav til marinejegerkurset i forsvaret)

Hvordan blir dette målt, da?

Helt frisk/uten anmerkning er 9

Minimale avvik er 7

Deretter går det nedover. Den tidligere betegnelsen "stridende" krevde at alle helsemål var bedre eller lik 5.

Ved minst en vurdering på 4 ble en "arbeidsdyktig/ikke stridende"

Det finnes en egen instruks for koding av diagnoser og tilhørende funksjonsnedsettelse.

Hilsen tidl militærlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19193-opptakskrav/#findComment-84769
Del på andre sider

9 er det beste du kan få

0 er det dårligste.

En jeg kjenner som har MEGET dårlig syn presterte å klare å få 9 på synstesten.

Fysikk tester dem på følgende måten

"Jogger du eller trener du regelmessig?"

- Svar Ja/Nei

Så sjekker dem vekt/høyde.

Og du får som regel "God fysikk" / 9 som resultat uansett hva du svarer.

Nå skal det jo nevnes at forsvaret måtte _SENKE_ kravene til Ola Soldats fysikk fordi det var så _UTROLIG_ mange "Fast-food" Junkies som var kvappse som kom inn i førstegangstjenesten, og det viste seg at kun 40% av disse bestod de fysiske kravene til "godkjent soldat" noe som senere økte til 50-60% efter at kravene ble senket!

Og selv ved DIMMISJON var det noe slikt som 60-70% som ble godkjente.

_MAKAN_

Befalsskolen har vel krav som er ca 5 ganger høyere enn godkjent soldat, og jeg tror det er noe slikt som 50 sit ups med 90 graders knekk på beina hvor albuen skal treffe knæra ved hver 'heving', du skal også ta 60-80 push ups med fra 0-30/40 graders helling nedover (avhengig av armlengde).

Tror jeg, har aldri tatt testen selv men Sersjanten i laget mitt fortalte at kravene var noe slikt som dette.

Merk: Jeg var i militæret i 1996-97 og det har sikkert skjedd mye siden den gang (vi lever tross alt i 2001) og du skal ikke se bort ifra at om du klarer å jogge i 10 minutter uten å kolapse samt ha fargesynet i orden burde gi deg innpass i "Forsvaret av Norge" ved en evt. konfliktsituasjon med fremmede makter (og avmakter), iallefall om du satser på Flyvåpenet/Marinen hvor det eneste du skal gjøre er å koke kaffe og sitte på en stol ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19193-opptakskrav/#findComment-85149
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...