niese Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Min tante på 75 har fått diagnosen pseudospondylolithesis. Hun har mye smerter og har gått over fra å være svært sprek og aktiv til å bli en puslete gammel dame. Legesenteret der hun bor er lite behjelpelig med å svare på spørsmål og foreslå smertebehandling og om mulig behandling av selve sykdommen. Hun er alene så jeg har lovd å hjelpe henne med å finne ut mer om hvilke muligheter hun har. Vi ønsker både mer informasjon og kontakter for evt å komme videre. Håper dere kan hjelpe oss. "Niese" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19202-pseudospondylolithesis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Svar til niese (13 Feb). Spondylolistese vil si at virvlene glir i forhold til hverandre. "Ekte" spondylolistese skyldes medfødt misdannelse i en virvel slik at virvlen over kan gli forover i forhold til den misdannede virvelen. Pseudospondylolistese (pseudo betyr falsk) skyldes at mellomvirvelskiven er skadet, vanligvis har det vært et skivebrokk (prolaps), og da kan det også oppstå en viss glidning. Pseudospondylolistese er ikke farlig med tanke på ryggmargen og nerverøttene, men kan gi sterke plager fordi det gjerne oppstår slitasjegikt i de tilstøtende småleddene. Jeg vil anbefale at hun kontakter en bandasjistforretning for å prøve støttekorsett. Det gjøres såkalte ryggfiksasjoner også i Norge, men dette er et temmelig stort inngrep som til nå har gitt ganske usikkert resultat. Hvis det er aktuelt med smertestillende er paracetamol (reseptfritt i småpakninger) et godt utgangspunkt. Det er viktig at din tante er så aktiv som mulig. Rette spesialist for dette problemet vil være fysikalskmedisiner eller ortoped. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19202-pseudospondylolithesis/#findComment-85006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 2. april 2001 Del Skrevet 2. april 2001 Svar til niese (13 Feb). Spondylolistese vil si at virvlene glir i forhold til hverandre. "Ekte" spondylolistese skyldes medfødt misdannelse i en virvel slik at virvlen over kan gli forover i forhold til den misdannede virvelen. Pseudospondylolistese (pseudo betyr falsk) skyldes at mellomvirvelskiven er skadet, vanligvis har det vært et skivebrokk (prolaps), og da kan det også oppstå en viss glidning. Pseudospondylolistese er ikke farlig med tanke på ryggmargen og nerverøttene, men kan gi sterke plager fordi det gjerne oppstår slitasjegikt i de tilstøtende småleddene. Jeg vil anbefale at hun kontakter en bandasjistforretning for å prøve støttekorsett. Det gjøres såkalte ryggfiksasjoner også i Norge, men dette er et temmelig stort inngrep som til nå har gitt ganske usikkert resultat. Hvis det er aktuelt med smertestillende er paracetamol (reseptfritt i småpakninger) et godt utgangspunkt. Det er viktig at din tante er så aktiv som mulig. Rette spesialist for dette problemet vil være fysikalskmedisiner eller ortoped. Takk for tidligere svar. Min tante har blitt dårligere, har sterke smerter og har utvklet reumatisme i forbindelse med skaden. Synes det er vanskelig å snakke med henne da hun ikke liker å være den som trenger hjelp. Har du noen råd om hva kan jeg gjøre for henne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19202-pseudospondylolithesis/#findComment-100280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente Thommessen, Lege Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 Takk for tidligere svar. Min tante har blitt dårligere, har sterke smerter og har utvklet reumatisme i forbindelse med skaden. Synes det er vanskelig å snakke med henne da hun ikke liker å være den som trenger hjelp. Har du noen råd om hva kan jeg gjøre for henne? Kjære Anonymous. Selvom tanten din gir uttrykk for at hun ikke vil være til bry, synes jeg du kan spørre henne direkte om det er noe hun vil du skal hjelpe henne med. Siden det virker som om det er smertene som er hovedproblemet, kan du jo evt tilby deg å være med henne til legen, evt. få en time hos en spesialist, for å vurdere videre smertebehandling. Dersom hun orker er også aktivitet viktig, så kanskje dere av og til kunne gå noen turer sammen e.l. Uansett tror jeg det er viktig å vise at man bryr seg. På den måten gir man uttrykk for omsorg som er noe vi vel alle er i behov av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19202-pseudospondylolithesis/#findComment-100788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.