Gå til innhold

Trøske/smerter ved samleie


vintersola

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter på 3 mnd som jeg fullammer. Hun hadde/har trøske, og jeg var til lege og fikk resept på Mycostatin, som jeg nå har gitt henne i tre uker, uten at det hjelper. Nå er flaska tom, og det blir bare verre. Tunga er ganske kvit, og særlig den nedre leppa, og nå begynner også overleppa å få det. Hun er veldig urolig når jeg ammer henne, vrir seg ofte bort og skriker, dette gjør det som skulle vært en kosestund til å bli ganske slitsom. Kan det være på grunn av trøsken at hun oppfører seg sånn? Hva skal jeg nå gjøre for å ta knekken på trøsken?

Et annet problem jeg har, er smerter når jeg og mannen min prøver å ha samleie, det virker som om skjedeåpningen er fullstendig uelastisk, det kjenner jeg også når jeg kjenner etter med fingrene. Av den grunn klarer jeg ikke å få han inn i meg, for det gjør veldig vondt når vi prøver, selv om jeg er våt. Etter fødselen ble jeg sydd, og noen av stinga løsna, jordmora sa ved utreisesamtalen at dette kunne føre til problemer ved samleie, men ikke hvilke problemer, og at hvis det evt ble problemer, måtte jeg legges inn og bli sydd på nytt. Kan dette vere grunnen til smertene? Hadde et spørsmål om dette på forum for gynekologi, legen anbefalte meg å prøve Ovesterin, men jeg ser nå på pakningsvedlegget at det ikke skal tas av ammende (tror ikke at det er tørrhet i skjeden som er problemet, men er villig til å prøve det meste...).

Har time til lege for å få satt inn hormonspiral om ei uke, bør jeg utsette dette i tilfelle jeg må sy igjen?

Ja, dette ble litt mye, men jeg setter stor pris på å få svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet:

Arrvev er u-elastisk,iallefall de første månedene. (Enkelte gynekologer sier det tar ca 9 måneder for en skjede å restituere seg etter en fødsel)

Derfor er det for mange ikke noe særlig godt å ha sex i begynnelsen.

Jeg føler meg HØYST u-elastisk både her og der,og det er ikke akkurat behagelig å ha sex,men det kommer seg etterhvert har jeg hørt.

Hva jeg derimot vet ganske sikkert er at ovesterin ikke gjør noe om du bruker mens du ammer,det har både vært sagt her på forum av ekspertene og av min lege :)

Hormonene virker kun lokalt,så det høres jo rimelig logisk ut.

Ang trøske kan du søke etter dette på forum,det har vært oppe mange gode råd.Blant annet kan jeg huske pensling med Farris og Cordysol(?) munnskyllevann.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære vintersola.

Vedrørende trøske hos datteren din så kan symptomene være at de er urolig ved brystet og at det klikker når de suger. Årsaken er antagelig sårhet i munnen. Ved behandling er det lurt å først prøve å fjerne det hvite belegget i munnen, om mulig. Vask da med en tynn klut eller kompress, der du ser belegget. Deretter smører du Mykostatin på tungen og innsiden av kinn og lepper med en q-tips eller finger.Dette må gjøres x4 om dagen. Eventuelle smokker må kokes hver dag. har du selv symptomer på sopp på brystknoppen/areola? Dette vil vise seg ved sårhet eventuelt flassende utslett. Da må du også behandles.Vedrørende problemer med samleie, så bør du ta dette opp i gynekologi forum.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...