Gå til innhold

Barn med hofteleddsdysplasi

Anbefalte innlegg

4.januar i år ble det oppdaget hofteleddsdysplasi på datteren vår. Fra 5. januar til 18. januar var vi derfor innlagt på sykehus. Hun ble gipset 17. januar og var da åtte måneder gammel. Gipsen skal hun gå med til midten av eller slutten av mai. Jeg begynner på jobb igjen 17.april, og pappa har permisjon tom. 14.mai. Det jeg lurer på er, for det første, har ikke jeg rett på "forlenget" permisjon, eller sykemelding de dagene vi låg på sykehus? Det er jo på en måte tapt tid for oss. I tillegg lurer jeg på om jeg har rett på ekstra permisjon med pleiepenger eller omsorgspenger. Jeg ønsker å være hjemme en måned med datteren min når hun får av gipsen. Hun skal tross alt på nytt lære seg å sitte og krype. Hun har jo en del å ta igjen i forhold til hennes jevnaldrede. Jeg har fått dagmamma til henne, men hun ytret ønske om å få utsette startdatoen i og med at datteren vår vil være kommet en del kortere i utviklingen enn hun hadde regnet med og i forhold til de andre to barna hun skal passe. Datteren vår har mest sannsynlig gips i hvertfall de første to ukene hun skal være hos dagmamma. Jeg har dessverre ikke råd til å ta meg permisjon uten lønn. Håper der er en løsning for oss. Jeg har snakket med både leger og trygdekontoret, men legene henviser meg til trygdekontoret og omvendt! Jeg får ingen svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19221-barn-med-hofteleddsdysplasi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dette er så vidt jeg vet ikke en "alvorlig eller livstruende sykdom", men det må legen si noe om.

Pleiepenger har du rett på ved alvorlig, livstruende sykdom, eller fra og med 8.dag på sykehus og en tid etter utskriving.

Trygdekontoret henviser til lege fordi det er legen som må vurdere hvorvidt den medisinske tilstanden til barnet er slik at barnet har behov for å ha en av foreldrene hjemme.

Legen henviser til trygdekontoret fordi han ikke aner noe om regelverket. Derfor må trygdekontoret fortelle legen om regelverket, og så må legen fortelle trygdekontoret om den medisinske tilstanden til barnet og om behovet for tilsyn fra foreldrene er "stort nok".

Se http://trygdehjelpen.no/diverse/barnsykdom.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...