Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tror du vil få vansker med å overbevise sosialarbeideren om at det var kun den ene gangen du røkte hasj. De fleste som blir bøtelagt har vel tatt mer enn ett trekk hasj?

Jeg ville ikke tatt det for god fisk at det var kun denne ene gangen.

Jeg var tilfeldigvis med noen på nachspiel og der ble det bråk.Politiet ble tilkalt og der var jeg og hadde tatt mitt eneste trekk av hasj..Det er tilfelle. Hvis jeg hadde vanket i noe miljø, så vil jeg anta at det også hadde stått på en politiattest, for det er jo gjerne sånne ting som politiet noterer om deg! Da hadde jeg kanskje ikke ivret etter å starte en adopsjonsprosess, for det hadde kanskje ikke vært noen vits i?

Vel, nå fikk du svar:)

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dumbom

10

• Sør

5

• Velouria

4

• Gemini

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg var tilfeldigvis med noen på nachspiel og der ble det bråk.Politiet ble tilkalt og der var jeg og hadde tatt mitt eneste trekk av hasj..Det er tilfelle. Hvis jeg hadde vanket i noe miljø, så vil jeg anta at det også hadde stått på en politiattest, for det er jo gjerne sånne ting som politiet noterer om deg! Da hadde jeg kanskje ikke ivret etter å starte en adopsjonsprosess, for det hadde kanskje ikke vært noen vits i?

Vel, nå fikk du svar:)

Du behøver ikke å forklare deg for meg, jeg bare svarer på det du spør om.

Jeg er en annen

Hadde det vært meg som skulle ha skrevet din rapport så hadde det vært et stort problem.

Jeg tenker på at om man er tenåring og prøver seg på dop så er det et ungdomsopprør men er man godt over 20 åra så burde slike ting være helt uaktuelle og prøve overhodet!

Dvs. har du prøvd dette i begynnelsen av 20 årene så synes jeg at din dømmekraft/ fornuftighet var veldig liten og det ville ha bekymret meg sterkt faktisk.

Man burde vite bedre i den alderen og det er absolutt ingen unnskyldnig om det i tillegg har vært alkohol med i bildet som gjorde at du tok dopen. Tvert imot!

I tillegg så er ikke 3 år så lenge heller. Er man alvorlig syk så er det jo noen som får 5 års karantene tid så det burde bli er reaksjon på dette ville jeg tro?!

Get real. Det store flertallet av de jeg kjenner røyker/har røykt hasj i ny og ne. Det dreier seg stort sett om studenter/akademikere, ressurssterke og relativt velintegrerte folk. Hasj er for mange et helt normalisert og akseptert rekreasjonsrusmiddel.

Det er ikke usannsynlig at saksbehandleren i dette tilfellet selv har tatt seg/tar seg en blås -- forhåpentligvis gjør hun det, for så vet hun å sette tingene i perspektiv.

Jeg er en annen

Det er ikke vanlig å omgåes hasj hvis man ikke går i spesielle miljøer.

Over og ut her og nå se lenger ned...

"Det er ikke vanlig å omgåes hasj hvis man ikke går i spesielle miljøer."

Oi oi oi. Det er nok på tide at du kommer deg ned på jorda.

Idiotisk diskusjon, og enda et tydelig bevis på at hasjrøyking bør fjernes vekk fra straffeloven helt og fullstendig.

Det er intet mindre enn forstemmende at noe så til de garder harmløst skal få konsekvenser for noe som helst senere i livet, men slik er det nok desverre.

Det er bare en ting å gjøre med dette: Arbeide politisk for legalisering og tilpasning til virkeligetens verden, der 20-30% av ungdommen prøver hasj før eller siden. Hvem av dem som blir bøtlagt er bare tilfeldigheter.

legalisere?da har ikke du levd med foreldre som røyker jevnlig.og det skal du være veldig glad for, for det er ikke særlig kult.

kjenner desverre også mange jevnaldrende som sliter skikkelig med ettervirkninger.

så idiotisk er det nok ikke nei.

Gjest Morsk

legalisere?da har ikke du levd med foreldre som røyker jevnlig.og det skal du være veldig glad for, for det er ikke særlig kult.

kjenner desverre også mange jevnaldrende som sliter skikkelig med ettervirkninger.

så idiotisk er det nok ikke nei.

Som med alkohol altså, som er legalt. Misbrukere vil det finnes av alle ting enten det er legalt eller ei.

Annonse

Man må jo også svare for seg i en sosialrapport om sitt eget alkoholforbruk også da, så jeg håper jo at det også ville ha blitt fanget opp hvis det var et problem.

Jeg skjønner hvordan du tenker med den ene gangen av begge deler. Men samtidig så er adopsjon litt spesielt i utgangspunktet. Fordi et foreldrepar ofte har prøvd seg i årevis å bli gravide, men ikke lykkes. Ser ikke for meg i denne perioden at disse voksne og forhåpentlige fornuftige vordende foreldre driver å fyller samtidig? Tenk deg en fem år med prøving og prøverørsforsøk, for så å bruke enda et år for å bearbeide det å skulle adoptere i tillegg?

Her er det en person som for tre år siden røykte hasj og nå vil adoptere? Synes det er litt for kort tid fra det frie og ville livet -til det å bearbeide seg for en adopsjon?

Har du gått igjennom en adopsjonsprosess selv slik at du vet hva vi snakker om?

Ikke alle som ønsker å adoptere har forsøkt i årevis å få barn med naturmetoden og/eller prøverørsforsøk.

Det er også de som velger å adoptere som et førstevalg. Fx. for å unngå å bringe videre sykdom som man er bærer av, ikke har helse til et svangerskap (men allikevel helse til å ta seg av barn, og ja slike tilfeller finnes) eller rett og slett fordi man ønsker å adoptere.

Som med alkohol altså, som er legalt. Misbrukere vil det finnes av alle ting enten det er legalt eller ei.

...men når vi allerede har et legalt rusmiddel - har vi da brukt for et til....? Vil folk f.eks slutte å drikke alkohol og i steden ta seg en pipe...?

Jeg tror ikke det, jeg tror vi bare vil få en enda større økning i rusmissbruk og mange som bruker "dobbelt opp".

Men det er altså hva jeg tror.

Gjest Morsk

...men når vi allerede har et legalt rusmiddel - har vi da brukt for et til....? Vil folk f.eks slutte å drikke alkohol og i steden ta seg en pipe...?

Jeg tror ikke det, jeg tror vi bare vil få en enda større økning i rusmissbruk og mange som bruker "dobbelt opp".

Men det er altså hva jeg tror.

Det er faktisk ikke i Nederland hvor det er lovlig å selge cannabis hvor størst andel av befolkningen bruker hasj i Europa. Det er Irland hvor det er ulovlig.

Jeg har heller ikke skrevet noe om legalisering av salg, men av bruk, som etter min mening gir ungdom en helt meningsløs flekk på rullebladet resten av livet.

Nå har det riktignok vært til høring om cannabisbruk skal gi forenklet forelegg, og dermed ikke havne i bøteregisteret. Det er i så fall et skritt i riktig retning.

Det er faktisk ikke i Nederland hvor det er lovlig å selge cannabis hvor størst andel av befolkningen bruker hasj i Europa. Det er Irland hvor det er ulovlig.

Jeg har heller ikke skrevet noe om legalisering av salg, men av bruk, som etter min mening gir ungdom en helt meningsløs flekk på rullebladet resten av livet.

Nå har det riktignok vært til høring om cannabisbruk skal gi forenklet forelegg, og dermed ikke havne i bøteregisteret. Det er i så fall et skritt i riktig retning.

Ok.

Jeg har et meget ambivalent forhold til legalisering av cannabis - både salg og bruk.

Tidligere var jeg for legalisering, men etter en stund i den jobben jeg har nå, som jeg ser så mye dritt i kjølevannet av dopbruk (ja - også "plain" cannabisbruk) - har jeg endret litt syn på saken.

Gjest Morsk

Ok.

Jeg har et meget ambivalent forhold til legalisering av cannabis - både salg og bruk.

Tidligere var jeg for legalisering, men etter en stund i den jobben jeg har nå, som jeg ser så mye dritt i kjølevannet av dopbruk (ja - også "plain" cannabisbruk) - har jeg endret litt syn på saken.

Ja, ingen tvil om at misbruk av narkotika fører utrolig mye dritt med seg. Allikevel er det kommet for å bli, slik at spørsmålet må bli hvordan vi kan leve MED problemet, og ikke hvordan vi kan forby oss fra det.

I den sammenheng er det min oppfatning at nettopp kriminalisering bidrar til å øke de narkomanes problemer.

Mens alkoholisme er en medisinsk diagnose med tilhørernde rettigheter som pasient, er narkomani ikke det, men snarere en straffbar handling.

Man løser ikke sosial og helsepolitiske med kriminalpolitiske virkemidler. Tvert i mot så forverrer man dem.

Gjest Anonym mamma til 2

Hei Dumbom!

Sett i gang med adopsjonsprosessen, du! Ikke la deg provosere av innsnevra, uvitende, trangsynte tanter her på nettet! Jeg mener at barn som vokser opp med foreldre som har prøvd litt vil få en mye bedre oppvekst enn de som vokser opp med foreldre som bare har levd et kjedelig og fargeløst liv! Jeg har aldri tatt meg noen blås, men jeg kjenner mange flotte mennesker som har prøvd det både 1 og 2 ganger, uten at de har tatt skade av det. Jevnlig misbruk er noe helt annet! Håper ikke at dette vil spenne bein for ditt ønske om å bli mamma en gang i framtida! Ønsker deg lykke til!

Gjest cannab

Så du mener det ikke er noen forskjell på å prøve et narkotisk stoff EN gang, og det å ha brukt narkotika fast over lengre tid?

Jo det er stor forskjell. Men det kan vel også de som skal bedømme en finne ut. En skal ikke underslå opplysninger og bare legge ved dem som passer en selv og/eller taler til ens egen fordel.

Annonse

trk1365380645

Hei igjen.

Takk for svar, alle sammen.

Det er vel sånn at når man søker om adopsjon, så vil de kreve en uttømmende politiattest. Der alt vil være med, uansett om det er en sak for 2 eller 10 år siden.

Får håpe den kvelden ikke ødelegger for resten av livet mitt.

Vondt i magen bare ved å tenke på det:(

Hei!

Skjønner godt at du tenker masse på dette! Jeg håper at det ikke kommer på politiattesten, så slipper du å tenke mer på det. Krysser fingrene for det! Hvis jeg var deg ville jeg søkt om en politiattest for å finne det ut. Hvis det står noe er det sikkert best å snakke med adopsjonsforeningen før barnevernet kommer, slik at de kan råde deg i forhold til hva du bør si, og om det er noen land som vil være uaktuelle pga det. Lykke til!

Gjest anonym for annledningen

Hei igjen.

Takk for svar, alle sammen.

Det er vel sånn at når man søker om adopsjon, så vil de kreve en uttømmende politiattest. Der alt vil være med, uansett om det er en sak for 2 eller 10 år siden.

Får håpe den kvelden ikke ødelegger for resten av livet mitt.

Vondt i magen bare ved å tenke på det:(

Ta det helt med ro! For det første: Hvis det er "meninga" at du skal adoptere, så skjer det! :-) For det andre, det er mange av oss som har svin på skogen. Et trekk med hasj er ganske så uskyldig i den store sammenhengen! Og for det tredje: Norge er veldig streng på dette med cannabis, i motsetning til de fleste latinske land ihvertfall... Tror ingen vil henge seg opp i det trekket... :-)

Noen av svarene du har fått her bærer preg av en helt utrolig naivitet til verden samt svært kjepphøye miner. Det er noe med bjelker og fliser i øyene vet du :-)

Slapp av, det kommer helt sikkert til å gå greit! (Jeg har vært på akkurat samme sted som deg - bare med langt mere enn et trekk!! Og jeg er så vidt jeg vet en god mamma til mitt adoptivbarn, nøktern er jeg forsyne meg og :-))

Klem

Gjest vet lite

Hei!

Skjønner godt at du tenker masse på dette! Jeg håper at det ikke kommer på politiattesten, så slipper du å tenke mer på det. Krysser fingrene for det! Hvis jeg var deg ville jeg søkt om en politiattest for å finne det ut. Hvis det står noe er det sikkert best å snakke med adopsjonsforeningen før barnevernet kommer, slik at de kan råde deg i forhold til hva du bør si, og om det er noen land som vil være uaktuelle pga det. Lykke til!

Håper at hashjrøykere og misbrukere av alkohol holdes langt borte fra barn som er frigjort for adopsjon!

Hvorfor forsvare slike søkere etter barn for adopsjon?

Gjest helt utrolig

Håper at hashjrøykere og misbrukere av alkohol holdes langt borte fra barn som er frigjort for adopsjon!

Er det ikke forskjell på de som misbruker hasj og alkohol til daglig og den som har en gang i sitt liv har tatt en blås.

Jeg synes at enkelte her overhode ikke eier toleranse for noe. Er dere så perfekte som dere vil gi dere ut for.

Nei, fei for egen dør.

Hun blir sikkert en bedre mor enn mange andre her.

Gjest vet lite

Er det ikke forskjell på de som misbruker hasj og alkohol til daglig og den som har en gang i sitt liv har tatt en blås.

Jeg synes at enkelte her overhode ikke eier toleranse for noe. Er dere så perfekte som dere vil gi dere ut for.

Nei, fei for egen dør.

Hun blir sikkert en bedre mor enn mange andre her.

Hei,

Hun sier å være tatt av politiet en gang for hasjrøyking. Tror du politiet tar alle som tar seg en blås, alle som kjører med for høy promille eller alle som mishandler koner eller barn hver gang de gjør noe slikt?

Gjest fortsatt anonym for annledningen

Vet du/dere - jeg kan ikke dy meg for å hive meg på denne runden av fordømmelser og ulveroping ;-O...

(Dette innlegget er ikke myntet på "vet lite" eller andre rent sånn spesifikt...)

Jeg synes det er helt utrolig at enkelte kan heve seg så høyt over andre og andres feiltrinn - for jeg er ganske sikker på at det ikke finnes noe sånt som feilfrie mennesker!

Når du tar et trekk med hasj så bryter du i verste fall loven. Jeg kan tenke meg mange andre ting som også går under betegnelsen lovbryting, men dere som fordømmer dette hasjtrekket har vel aldri gjort noe sånt heller?

Eks.på det kan være - kjøre fortere enn fartsgrensa, - la være å bruke bilbelte, - kjøre med promille, - kjøre med for mange passasjerer i bilen, - kjøre båt etter å drukket en pils, - tent bål ute i juli mnd., - fiska uten fiskekort,... you name it!

Jeg synes det er langt mer bekymringsverdig med foreldre som slenger fra seg søppel i naturen eller som røyker sigaretter daglig i lukkede rom der barn oppholder seg, bare for å gi noen eksempler, enn med en mor som på et tidspunkt i sitt liv prøvde et ulovlig hasjtrekk og tilfeldigvis ble knepet for det!

Flaks for deg at du ikke ble knepet den gangen du kjørte i 50 i 30-sona forbi en skole liksom!

Det er ikke snakk om en notorisk stoffmisbruker det her, hadde så vært så hadde jeg stillt meg fullstendig annerledes til saken - for the record!!

Hilsen

Gjest vet lite

Vet du/dere - jeg kan ikke dy meg for å hive meg på denne runden av fordømmelser og ulveroping ;-O...

(Dette innlegget er ikke myntet på "vet lite" eller andre rent sånn spesifikt...)

Jeg synes det er helt utrolig at enkelte kan heve seg så høyt over andre og andres feiltrinn - for jeg er ganske sikker på at det ikke finnes noe sånt som feilfrie mennesker!

Når du tar et trekk med hasj så bryter du i verste fall loven. Jeg kan tenke meg mange andre ting som også går under betegnelsen lovbryting, men dere som fordømmer dette hasjtrekket har vel aldri gjort noe sånt heller?

Eks.på det kan være - kjøre fortere enn fartsgrensa, - la være å bruke bilbelte, - kjøre med promille, - kjøre med for mange passasjerer i bilen, - kjøre båt etter å drukket en pils, - tent bål ute i juli mnd., - fiska uten fiskekort,... you name it!

Jeg synes det er langt mer bekymringsverdig med foreldre som slenger fra seg søppel i naturen eller som røyker sigaretter daglig i lukkede rom der barn oppholder seg, bare for å gi noen eksempler, enn med en mor som på et tidspunkt i sitt liv prøvde et ulovlig hasjtrekk og tilfeldigvis ble knepet for det!

Flaks for deg at du ikke ble knepet den gangen du kjørte i 50 i 30-sona forbi en skole liksom!

Det er ikke snakk om en notorisk stoffmisbruker det her, hadde så vært så hadde jeg stillt meg fullstendig annerledes til saken - for the record!!

Hilsen

Hei.

Siden man må være 25 år gammel for å få adoptere, må vedkommende hasjrøyker har gjort dette i en alder av 22 år. Ansvarlige som tar seg en blås i ny og ne, blir aldri tatt og søker seg heller ikke til miljøer som tiltrekkes av politiet.

Jeg kan ikke tenke med at noen med et rusmisbruk vil si annet at slikt er et tilbakelagt stadium til adopsjonsmyndighetene - med andre ord lyve om det.

Blir man tatt av politiet for ulovlig bruk av narkotisk stoff, er man uansett ikke skikket og egnet som adoptant, vil jeg tillate meg å mene. Også de som blir tatt for å ha kjørt i påvirket tilstand eller for å ha kjørt for fort i et område hvor det ligger en skole.

Ei heller de som blir rapportert for voldsbruk, vil JEG anse som skikket og egnet.

På den annen side vil jeg ikke nekte noen å føde sine egne barn - uansett om de er tatt av politiet for noe eller ikke, enten de drikker for meget eller har et rus- eller pilleproblem.

Hvorfor skal det være en borgerrett i Norge å få seg et barn for adopsjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...