Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vil først av alt gratulere alle sammen som har fått gode nyheter de siste dagene. Jeg blir helt rørt på deres vegne. Vi er selv i startfasen på adopsjonsprosessen, venter snart hjemmebesøk. Akkurat det både gruer og gleder vi oss til:-), men det skal uansett bli godt å komme skikkelig i gang. Vi snakker og leser om adopsjon omtrent hele dagen, og drømmer sikkert om det om natten:-) Det jeg(vi) lurer på er hvor lang tid det ca. har tatt for dere som nå har fått tildeling fra dere begynte prosessen til dere nå fikk tildeling. Vi har valgt Kina som giverland. Jeg vet at dette varierer fra kommune til kommune, men bare sånt ca. tid :-) Vi hører forresten til region vest.

Fortsetter under...

Første gangen tok det ca 2 år og 2 måneder fra første møtet med kommunen til vi var hjemme med barnet, andre gangen tok det 1 år og 4 måneder.

MVH

Når hører ikke jeg til region vest, men ville bare si at tiden kan variere i alle ledd underveis - uansett hvor du bor.

Første gang brukte vi nesten 2.5 år fra vi startet til vi var hjemme. 6 mnd i kommunen, 5 mnd i Bufetat, 14.5 mnd i Kina (til tildeling). 3 mnd ventetid til hjemkomst.

Denne gangen 3 mnd i kommunen. 4.5 mnd Buf-etat. 6-7 mnd i Kina? +reise. Totalt ca 1.5 år

Når hører ikke jeg til region vest, men ville bare si at tiden kan variere i alle ledd underveis - uansett hvor du bor.

Første gang brukte vi nesten 2.5 år fra vi startet til vi var hjemme. 6 mnd i kommunen, 5 mnd i Bufetat, 14.5 mnd i Kina (til tildeling). 3 mnd ventetid til hjemkomst.

Denne gangen 3 mnd i kommunen. 4.5 mnd Buf-etat. 6-7 mnd i Kina? +reise. Totalt ca 1.5 år

Beklager feilplassert innlegg AAA. Dette vet jo du :-)

Gjest Buskerudmamma

Sist tok det 2 år og 2 måneder fra henvendelse til barnevernet til vi fikk tildeling. Herav 5 mnd. i kommunen, 5 1/2 mnd. i SUAK og 12 mnd ventetid fra papirene ble sendt til Kina.

Kina er et fasinerende land! Hvis du har anledning til å reise ditt på ferie før dere får barnet, er det å anbefale! Vi opplevde at vi "tjente" mye på vår kjennskap til Kina og kinesere. Det er mye bra litteratur om Kina, så det er ingen grunn til å møte uforberedt. Hvis du er glad i lage mat, så kan man lære mye om kultur og folk ved å lese kokebøker med kinesisk mat. Kokebok med oppskrifter på engelsk og kinesiske tegn er et artig minne fra turen, og garantert noe alle ikke har

Annonse

Tårnfrida med LID 30.12.

Hei!

Vi tilhører Øst, og startet opp prosessen i mars 2004. Barnevernet brukte ca 2 mnd, de var veldig hyggelige, så det er ikke noe å grue seg for i det hele tatt! BUFetat brukte 2 mnd, så somlet vi i 2 mnd pga flytting etc og papirene våre ble sendt til Kina ca midten av desember 2004, vi fikk LID 30.12.04 og fikk tildeling 2.8.05. Dvs ca 2 svangerskap + henting som vil skje om ca 4-6 uker. Vi har forresten fått tildelt det vakreste barnet de hadde der nede nå...lykke til! Det er verdt all jobben og ventingen! :o)

Vår første adopsjonsprosess tok nokså nøyaktig 2 år fra oppstart med kommunen til vi var hjemme med barnet. Andre gangen gikk det ca 2 måneder raskere.

Den kommunale saksbehandlingen var unnagjort på 2-3 måneder, ventetiden på SUAK (nå Bufetat) var ca 8 måneder første gangen og 5-6 måneder andre gangen, det tok noen uker før papirene gikk til Kina begge gangene, og tildelingstiden var knapt 11 måneder begge gangene. Første gangen (1998) ventet vi 10 uker fra tildeling til henting, andre gangen (2001) 8 uker.

Lykke til med deres prosess!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...