Gå til innhold

Nysgjerring på adopsjon

Anbefalte innlegg

Gjest Scampi
Skrevet

Jeg har ofte tenkt at jeg kunne tenkt meg å adoptere. Vi har fire barn fra før, men ønsker oss flere.

Må man være "perfekt" ektepar for å kunne adoptere. Hva slags ting er det som avgjør det?

Min manns familie har vært borti barnevernet (to av søsknene hans ble tatt fra foreldrene, men kom hjem igjen etter seier i tingretten), ødelegger dette situasjonen for oss?

Jeg vet nesten ikke om jeg gidder å prøve en gang, hvis det er bare for å ikke bli godkjent. Er det mange som ikke blir godkjent?

Hvor mye koster det og i hvor stor grad kan man velge land?

Andre ting en "nybegynner" bør vite?

trk1365380645
Skrevet

Hei og velkommen!

Jeg anbefaller først og fremst å sjekke disse sidene:

www.adopsjonsforum.no

www.verdensbarn.no

www.inoradopt.no

der står det meste! I tillegg kan det være lurt å sjekke bufetat sine nettsider, det er link fra Adopsjonsforum sine sider.

Også vil jeg si at man slett ikke trenger å være "perfekt" for å adoptere, heller tvert i mot! Hvis man har hatt problemer av noen art, vil det bli lagt vekt på at man har jobbet seg gjennom problemene, og så vidt jeg skjønte er det din manns foreldre som har vært borti barnevernet og det kan jeg ikke tro vil være negativt for dere. Men du kan jo ringe en av Adopsjonsforeningene å høre.

Ved forrige adopsjon betalte vi 75000 til Adopsjonsforum, men fik tilbake 10000 derfra og ca 20000 fra staten (Adopsjonsstøtten er nå økt til 31000). I tillegg brukte vi 35000 kr på reise og opphold, og et par tusen på vaksiner og legeattester.

Håper dette ga deg noen svar! Og bare for å ha sagt det: Adopsjon er en fantastisk måte å få barn på!

mvh

Gjest Scampi
Skrevet

Hei og velkommen!

Jeg anbefaller først og fremst å sjekke disse sidene:

www.adopsjonsforum.no

www.verdensbarn.no

www.inoradopt.no

der står det meste! I tillegg kan det være lurt å sjekke bufetat sine nettsider, det er link fra Adopsjonsforum sine sider.

Også vil jeg si at man slett ikke trenger å være "perfekt" for å adoptere, heller tvert i mot! Hvis man har hatt problemer av noen art, vil det bli lagt vekt på at man har jobbet seg gjennom problemene, og så vidt jeg skjønte er det din manns foreldre som har vært borti barnevernet og det kan jeg ikke tro vil være negativt for dere. Men du kan jo ringe en av Adopsjonsforeningene å høre.

Ved forrige adopsjon betalte vi 75000 til Adopsjonsforum, men fik tilbake 10000 derfra og ca 20000 fra staten (Adopsjonsstøtten er nå økt til 31000). I tillegg brukte vi 35000 kr på reise og opphold, og et par tusen på vaksiner og legeattester.

Håper dette ga deg noen svar! Og bare for å ha sagt det: Adopsjon er en fantastisk måte å få barn på!

mvh

Takk for svar :)

Ja, dette høres utrolig spennende ut. Nå har vi fire biologiske barn, men det hadde vært fantastisk å kunne prøve adopsjon også!

At vi har fire fra før, har det noe å si - positivt eller negativt?

trk1365380645
Skrevet

Takk for svar :)

Ja, dette høres utrolig spennende ut. Nå har vi fire biologiske barn, men det hadde vært fantastisk å kunne prøve adopsjon også!

At vi har fire fra før, har det noe å si - positivt eller negativt?

Det har jeg ingen erfaring med, men jeg vet om folk her som skal adoptere barn nummer 4, etter 3 egenfødte, så jeg vil tro at det ikke er noe problem! Skal bli spennende å følge dere:)

Gjest Scampi
Skrevet

Det har jeg ingen erfaring med, men jeg vet om folk her som skal adoptere barn nummer 4, etter 3 egenfødte, så jeg vil tro at det ikke er noe problem! Skal bli spennende å følge dere:)

Koselig å ha noen å ha følge med også :)

Hvor langt er dere i prosessen da?

trk1365380645
Skrevet

Koselig å ha noen å ha følge med også :)

Hvor langt er dere i prosessen da?

Vi har en gutt på 3 som vi hentet i Etiopia i fjor, og har nå papirer til godkjenning i Bufetat reg.vest, og håper å reise til Etiopia igjen i 2006, forhåpentligvis i første halvdel?! Vi gleder oss enda mer denne gangen, nå vet vi mer og kan dermed lettere tenke oss hvordan det blir! Har dere tenkt på land? Det kan forresten noen land er mer aktuelle siden dere har flere egenfødte barn, tror du kan sjekke det på nettsidene til foreningene! Jeg begynner et nytt og bedre (?!) liv i dag, så jeg sier god natt nå!

Gjest Scampi
Skrevet

Vi har en gutt på 3 som vi hentet i Etiopia i fjor, og har nå papirer til godkjenning i Bufetat reg.vest, og håper å reise til Etiopia igjen i 2006, forhåpentligvis i første halvdel?! Vi gleder oss enda mer denne gangen, nå vet vi mer og kan dermed lettere tenke oss hvordan det blir! Har dere tenkt på land? Det kan forresten noen land er mer aktuelle siden dere har flere egenfødte barn, tror du kan sjekke det på nettsidene til foreningene! Jeg begynner et nytt og bedre (?!) liv i dag, så jeg sier god natt nå!

Vi har egentlig ikke tenkt mer enn at vi kunne tenke oss å adoptere. Men vi vet veldig lite. Vi har ikke tenkt på noen land heller.

Vi får vel sette oss og pløye gjennom sidene du henviste til :)

God natt til deg også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...