Gå til innhold

Handikap-P

Gjest gjelder også bekkenløsningshandikapp

Anbefalte innlegg

Gjest gjelder også bekkenløsningshandikapp
Skrevet

Hvor søker man om parkeringstillatelse for handikapplasser?

Skal (forhådentligvis) bare gjelde 3-5mnd.

Og hvor kan jeg evt. få lånt meg en rullestol for samme periode?

Gjest ring kommunen
Skrevet

Det er svært sjelden man får innvilget handikap-parkerings-dispensasjon for kort tid. Jeg antar du henvender deg til traffikksjefens etat i din kommune (eller bare ringer kommunen / bydelen og spør hvor du skal henvende deg). Du må ha legeattest osv, og jeg tror saksbehandlingstiden er såpass lang at det er mest aktuelt for varige funskjonshemninger.

Skrevet

Handikap-p-kort vet jeg ikke om man får for kortvarige situasjoner, men som den andre her sier, så er det ikke sikkert at slikt utstedes for kortvarig behov.

For behov for hjelpemidler gjelder følgende:

"Hjelpemiddellageret for midlertidig utlån

De fleste kommuner har et hjelpemiddellager for midlertidig utlån som man kan benytte seg av hvis man ikke har hatt innskrenket funksjonsevne i to år. Man kan henvende seg direkte til lageret uten å gå via ergoterapeut eller lege. Hjelpemidlene lånes ut for 3 måneder om gangen med muligheter for forlengelse."

hentet fra http://www.lkb.no/ (siden om hjelpemidler)

Og:

"Spesiell parkeringstillatelse

Parkeringstillatelse for forflytningshemmede, er ment som en kompensasjon for tapt gangfunksjon. Det vil si at du kan bevege deg bare en begrenset strekning og vil ha behov for å benytte deg av parkeringsplasser som er spesielt merket for forflytningshemmede. Kan gies for en begrenset tidsperiode og maksimalt for 5 år. Søkere må fylle ut et søknadspapir og det må vedlegges legeerklæring. " hentet fra samme side, dvs. lkb.no - men undersiden om trygderettigheter.

Skrevet

Rullestol: kontakt ergoterapeut i kommunen/bydelen. De pleier å ha slikt for korttidsutlån, og kan evt hjelpe til med å søke på utlevering fra hjelpemiddelsentralen.

P-bevis: litt ulikt fra kommune til kommune, her i bygda er det noen på servicekontoret som tar i mot søknader. Viktig med lege/spesialistattester. Usikker på om de utsteder for så kort tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...