Gå til innhold

Besteforeldre samvær

Anbefalte innlegg

Min mor er syk og bor mange mil borte. Hun er uaktuell som barnepasser, naturlig nok.

Svigerofreldrene bor også langt borte. De er på besøk ca 2-3 ganger pr år, og svigermor kan passe lille frøken noen timer. Svigerfar gjør det IKKE.

Har bare avfunnet meg med at slik er det. Ikke noe å få gjort noe med.

Vi må nok knytte andre kontakter som kan avlaste oss. Kanskje noen i en liknende situasjon.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

6

• Sofies mamma

4

• Velouria

3

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest hvordan har dere det?

Vi bor veldig nær besteforeldre. Vi går på besøk et par ganger i uka, Når en av oss jobber og den andre trenger å gjøre noe viktig møte med jobb,tannlege e.l. så passer de barna et par timer.

Ellers så er enten jeg eller mannen min hjemme og er barnevakt når den andre skal ut på kvelden. Det er kun i bryllup osv. vi har barnevakt om kvelden.

Det er veldig viktig og ikke forvente at besteforeldre skal være barnevakter! Noen har kapasitet og lyst mens andre helst vil slippe og det må respekteres! De er ferdige med småbarn og må nyte sin fritid som de vil.

Mener dermed at hvis det er noe veldig viktig så bør dem stille opp, men ikke når man bare vil ha seg en frihelg på kos. Da kan man jo se seg rundt i nabolaget og kanskje finne seg ei jente som vil sitte barnevakt på kveldene.

Var nok ikke barnevakt for kos jeg mente da.

Har ingen planer om å kreve at mine foreldre skal oppfostre mine barn!

Selv til bryllup og slike ting må vi som regel ordne oss selv.

Ser at det er veldig ulike synspunkter og måter for å få dette til å fungere.

Jeg skal ihvertfall lære av min situasjon og få et godt forhold til mine barnebarn, hvis jeg får noen :)

Vi har omtrent aldri barnevakt - men det hender Plutten på 8 er på besøk - de bor rett ved oss. Farmor har bodd hos oss en uke da jeg var på reise, for å få ungene på skolen om morgenen, for det er vanligvis min jobb. Det var koselig, tror jeg.

Ellers har jeg barnebarn selv som vi passer så mye at hun er som "en av unga".

Nei det får da være måte på! :)

Har da satt ungene til verden selv, og vil da gjerne ha dem rundt meg!

Men samlivet har godt av en frinatt i ny og ne uten "nattevandrere", særlig siden vi bor slik til at å gå ut for å spise eller kino medfører behov for barnepass over natten. (avhengig av ferge, som ikke går kveld og natt)

:)

Jeg bruker søstra mi som barnevakt jeg, det føles mer naturlig for moren min jobber skift og faren min har hatt en jobb med masse reiseing. - har du ikke søsken?

Vi har omtrent aldri barnevakt - men det hender Plutten på 8 er på besøk - de bor rett ved oss. Farmor har bodd hos oss en uke da jeg var på reise, for å få ungene på skolen om morgenen, for det er vanligvis min jobb. Det var koselig, tror jeg.

Ellers har jeg barnebarn selv som vi passer så mye at hun er som "en av unga".

Jeg ser for meg rollekarakteren Reba når jeg ser du snakker om barna/barnebarna dine :) I all positiv forstand altså.

Annonse

Jeg bruker søstra mi som barnevakt jeg, det føles mer naturlig for moren min jobber skift og faren min har hatt en jobb med masse reiseing. - har du ikke søsken?

Jo, en bror på 23 og en på 11. Begge bosatt to timer herfra. Hadde min eldste bror bodd nærmere så hadde han garantert :) passet ungene noen timer nå og da, men det funker ikke å sende de på overnatting til han enda..

Og en svigerbror med kone og barn, men de bor 70 mil unna.

Jeg forundrer meg faktisk stadig over foreldre som venter at besteforeldre skal avlaste dem.

Dersom en hjelper hverandre med ulikt, så kan kanskje dere bytte en tjeneste mot barnevakt en helg. F.eks.

Det er kanskje lett for meg å si, som ikke har barn selv. Jeg har iallefall bestemt meg for at jeg aldri skal forvente barnepass av noen. Det er mitt og mannen min sitt valg å bringe barn inn i familien, og da er ordet avlastning direkte feil syns jeg.

Annonse

Jo, en bror på 23 og en på 11. Begge bosatt to timer herfra. Hadde min eldste bror bodd nærmere så hadde han garantert :) passet ungene noen timer nå og da, men det funker ikke å sende de på overnatting til han enda..

Og en svigerbror med kone og barn, men de bor 70 mil unna.

Nei, da fårn pule og drekka hjemme da -etter unga har lagt seg! :)

Gjest Forrråværeærlig

Lurer på om noen av våre foreldre noengang måtte spørre etter barnevakt. Og om de noengang var "sliten" og behøvde litt støtte og hjelp.

I såfall skjønner jeg ikke at de ikke kan se at andre har det samme behovet i dag??

Er selv aleneforeldre, og det overrasker meg stadig hvor lite den forrige generasjon bryr seg.

Gjest synes jeg

Var nok ikke barnevakt for kos jeg mente da.

Har ingen planer om å kreve at mine foreldre skal oppfostre mine barn!

Selv til bryllup og slike ting må vi som regel ordne oss selv.

Ser at det er veldig ulike synspunkter og måter for å få dette til å fungere.

Jeg skal ihvertfall lære av min situasjon og få et godt forhold til mine barnebarn, hvis jeg får noen :)

Du beskriver jo lenger nede svar til persille at det kunne være godt med en natt vekk pga. kino osv. Det er jo kos det da.

Tenker du på å få barnevakt av noen andre også da?

Gjest synes jeg

Lurer på om noen av våre foreldre noengang måtte spørre etter barnevakt. Og om de noengang var "sliten" og behøvde litt støtte og hjelp.

I såfall skjønner jeg ikke at de ikke kan se at andre har det samme behovet i dag??

Er selv aleneforeldre, og det overrasker meg stadig hvor lite den forrige generasjon bryr seg.

Forrige generasjon klarte seg selv. De var så dødslitne at det ikke lignet noen ting, men holdt ut alikevel. Min mor var alenemor med fire barn. Ingen hjelp å få så vi i vår generasjon burde klare likedan uten å syte så mye.

Jeg forundrer meg faktisk stadig over foreldre som venter at besteforeldre skal avlaste dem.

Dersom en hjelper hverandre med ulikt, så kan kanskje dere bytte en tjeneste mot barnevakt en helg. F.eks.

Det er kanskje lett for meg å si, som ikke har barn selv. Jeg har iallefall bestemt meg for at jeg aldri skal forvente barnepass av noen. Det er mitt og mannen min sitt valg å bringe barn inn i familien, og da er ordet avlastning direkte feil syns jeg.

Mulig at jeg har feilformulert meg kraftig her, da, eller virker storforlangende?

Det er her snakk om tre små, hvorav et sykt barn. (død uten operasjon)

Nå når den harde perioden er over, og vi trenger å komme til hektene har vi bedt om EN helg, IKKE avlastning annenhver helg hele året.

Når de trenger hjelp med noe er det en selvfølge å stille opp, og får meg ikke til å si; jeg hjelper dere mot barnepass!

Har ikke for vane å gå rundt og forvente at andre skal ta min jobb.

Du beskriver jo lenger nede svar til persille at det kunne være godt med en natt vekk pga. kino osv. Det er jo kos det da.

Tenker du på å få barnevakt av noen andre også da?

"Men samlivet har godt av en frinatt i ny og ne uten "nattevandrere", særlig siden vi bor slik til at å gå ut for å spise eller kino medfører behov for barnepass over natten. (avhengig av ferge, som ikke går kveld og natt)"

Det jeg trenger er å SOVE!

Joda det er da kos, men skulle bare statuere et eksempel på hvordan vi bor. At en tur ut med eks venninner ikke innebærer slike ting heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...