Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag har vi vært hos helsesøster for første gang etter at vi kom hjem fra Kina. Jeg ringte selv for å få time, men nå i ettertid undrer jeg meg over hva jeg egentlig gjorde der.

Hva snakket dere om på første besøk og er det alltid opp til foreldrene hva en skal snakke om?

Hva bruker dere helsesøster til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Det er nok helt sikkert ulike erfaringer ute og går, men jeg må si at jeg har vært skuffet over den oppfølgingen vi har fått fra helsesøster, eller rettere sagt ikke har fått etter at vi kom hjem for 8 mnd siden.

Jeg forventet at hun skulle gi litt info om hva de hadde å tilby oss, og at vi selv kunne velge å bruke apperatet om vi ønsket/tregte det( vår gutt var nemlig over 2 år, men vi er like fult 1.gangs foreldre)

Det virker som hun kan svært lite om adoptivbarn så å spørre henne om noe ang det er fånyttes. Ikke viser hun noe interresse for å undersøke det nærmerer heller, men endel problemstillinger er jo like om det egenfødt eller ikke. Jeg har fått utrolig lite ut av henne, og når jeg spør om noe, kan hun bare fortelle meg at "alt er normale", jeg kjøper ikke den hver gang.

Heldigvis har vi ikke sett det helt store behovet for dette tilbudet, men om jeg hadde hatt et større behov mener jeg at det er svært manglende. Hadde håpet at jeg skulle å gå i gruppe med andre adoptiv mødre da vi bor i en storby og det er mange av oss her, men nei. Jeg etterspurte det tilbudet, de skulle tenke på det og gjør det nok enda.

Det eneste jeg bruker helsestasjonen til er å måle høyde og vekt og det er vi vel også ganske ferdig med etter hvert. Jeg spurte henne om å skrive en anbafaling til barnehagen for meg i vår, men det ville hun ikke, så alt i alt kunne nok vi klart oss uten denne tjenesten.

Jeg anbafaler deg å be de om å fortelle litt om hvilket tilbud de har til nettopp dere, jeg angrer i ettertid på at jeg ikke gjorde det. Etterspør også gruppe om du er interrisert, de har jo oversiken over alle....

Dessverre er det nok flere enn oss som har opplevd skuffelse ved møte med helsestasjonen.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345176
Del på andre sider

Hei på deg og takk for sist!

Hva vi bruker helsestasjonen til? Måle høyde og vekt, og så vaksiner. Ikke noe annet egentlig.

Tilbudet er ikke til å hoppe i taket av her heller. Ikke at det egentlig er noe galt med helsesøster, hun er både hyggelig og grei, men det er null kompetanse i forhold til de utfordringene man kan møte når man adopterer, og jeg har ikke blitt behandlet som en ny mor, men en mor med barn på litt over året. Det er ikke helt det samme.

Nå har vi klart oss fint vi altså, men det hadde vært fint hvis helsestasjonen kunne lagt to pinner i kryss for oss som adopterer også.

PS. Snuppelinen vår er 78cm og 8,5kg. Hvor stor er deres? ;-)

Hils familien!

Sommerhilsen fra Stavanger

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345205
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyde med helsestasjonen vår!

Vi ringte noen dager etter at vi kom hjem fra Kina i fjor og allerede dagen etter hadde vi hjemmebesøk. Virket som helsesøster var oppriktig interessert i barnet vårt, la merke til at hun fulgte med hvordan barnet beveget seg osv. Vi fikk en gjennomgang av deres tilbud og en haug brosjyrer.

Etter dette har vi vært på helsestasjonen flere ganger for veiing/måling og vaksinering. Hver gang har vi blitt spurt om utvikling (blitt notert i vårt fil) og oppfordret til å "bare spørre om det er noe vi lurer på".

Vi ble ikke tilbudt plass i ordinær barselgruppe (hadde takket nei i så tilfelle), men de formidlet kontakt med en annen familie i nærheten som også nettopp hadde hentet en datter i Kina. Vi har jevnlig kontakt.

Vår datter har utviklet seg normalt, er sunn og frisk osv. så vi har ikke trengt helsestasjonens hjelp til noe spesielt, men vi er altså godt fornøyd med den kontakten vi har hatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345241
Del på andre sider

thuva1365380402

Dagen vi fikk reisebeskjed ringte jeg selv helsestasjonen og ba om hjemmebesøk 2 dager etter at vi kom hjem. Vi var kjempeheldige og fikk ei helsesøster som selv har 2 adopterte barn (norsk og kinesisk-adoptert) + at hun også hadde et egenfødt barn. Så vi har vært veldig fornøyd med henne. Hun vet jo selv hva det vil si å adoptere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345249
Del på andre sider

Hei på deg og takk for sist!

Hva vi bruker helsestasjonen til? Måle høyde og vekt, og så vaksiner. Ikke noe annet egentlig.

Tilbudet er ikke til å hoppe i taket av her heller. Ikke at det egentlig er noe galt med helsesøster, hun er både hyggelig og grei, men det er null kompetanse i forhold til de utfordringene man kan møte når man adopterer, og jeg har ikke blitt behandlet som en ny mor, men en mor med barn på litt over året. Det er ikke helt det samme.

Nå har vi klart oss fint vi altså, men det hadde vært fint hvis helsestasjonen kunne lagt to pinner i kryss for oss som adopterer også.

PS. Snuppelinen vår er 78cm og 8,5kg. Hvor stor er deres? ;-)

Hils familien!

Sommerhilsen fra Stavanger

Hei hei og takk for sist ja !

Hun er 76 cm og 8,5 kg (målt og veid da vi var til helsesjekk hos lege).

Da har vi jo temmelig lik opplevelse av tjenesten da, dama er hyggelig men, vi trenger henne jo ikke til annet enn vaksiner.

Vet jo at de som har egenfødte barn ser på slike besøk som hyggelig og ofte sosiale der de møter andre mødre (og fedre).......jeg har alltid vært alene med mitt barn jeg......ingen før meg og ingen etter meg.......

Æ maile dæ en dag !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345285
Del på andre sider

Annonse

Vi er igrunnen veldig fornøyd med helsestasjonen vår vi :-)

Hadde hjemmebesøk litt etter at vi kom hjem med prinsen og fikk satt opp dato for kontroll på helsestasjonen med veiing++ med det samme. Helsesøster var veldig opptatt av at vi skulle få det samme tilbudet som dem som fødte selv og hadde barna fra de var nyfødt.

Det eneste vi kan sette fingen på er at de kan lite og ingenting om adopsjon og brosjyren vi fikk utdelt var sikkert 10 år gammel eller så :-/

Ellers er de åpne for spørsmål og tar fort tak i ting om det er noe vi lurer på :-)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345286
Del på andre sider

Heisann.

Det er nok helt sikkert ulike erfaringer ute og går, men jeg må si at jeg har vært skuffet over den oppfølgingen vi har fått fra helsesøster, eller rettere sagt ikke har fått etter at vi kom hjem for 8 mnd siden.

Jeg forventet at hun skulle gi litt info om hva de hadde å tilby oss, og at vi selv kunne velge å bruke apperatet om vi ønsket/tregte det( vår gutt var nemlig over 2 år, men vi er like fult 1.gangs foreldre)

Det virker som hun kan svært lite om adoptivbarn så å spørre henne om noe ang det er fånyttes. Ikke viser hun noe interresse for å undersøke det nærmerer heller, men endel problemstillinger er jo like om det egenfødt eller ikke. Jeg har fått utrolig lite ut av henne, og når jeg spør om noe, kan hun bare fortelle meg at "alt er normale", jeg kjøper ikke den hver gang.

Heldigvis har vi ikke sett det helt store behovet for dette tilbudet, men om jeg hadde hatt et større behov mener jeg at det er svært manglende. Hadde håpet at jeg skulle å gå i gruppe med andre adoptiv mødre da vi bor i en storby og det er mange av oss her, men nei. Jeg etterspurte det tilbudet, de skulle tenke på det og gjør det nok enda.

Det eneste jeg bruker helsestasjonen til er å måle høyde og vekt og det er vi vel også ganske ferdig med etter hvert. Jeg spurte henne om å skrive en anbafaling til barnehagen for meg i vår, men det ville hun ikke, så alt i alt kunne nok vi klart oss uten denne tjenesten.

Jeg anbafaler deg å be de om å fortelle litt om hvilket tilbud de har til nettopp dere, jeg angrer i ettertid på at jeg ikke gjorde det. Etterspør også gruppe om du er interrisert, de har jo oversiken over alle....

Dessverre er det nok flere enn oss som har opplevd skuffelse ved møte med helsestasjonen.

Lykke til:)

Heisann. Helt sikkert ulike erfaringer ja. Synd at det er slik, opplevde det jo med første barn og, men da var helsesøster så ung......og uten særlig erfaring....Denne gangen hadde vi ikke klærne av engang !

Dette kan vel være en sak for lokalavdelingene, tror jeg sjekker litt...vet at det for noen år tilbake ble startet et samarbeid med lokalavdeling og helsestasjoner....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345293
Del på andre sider

Vi tok kontakt med helsestasjonen da vi kom hjem fra Kina. Vi ble tilbudt hjemmebesøk, og tok i mot det.

Vi fikk noen brosjyrer, og info om åpen barnehage.

Selv om det er en del adoptivbarn i kommunen, virket det ikke som om hun kjente til f eks melkeintoleranse.

Det er stort sett måling og veiing som blir gjort på helsestasjonen.

Hvis vår lille jente på 2 1/2 år hadde hatt behov for helseoppfølging av noen art, hadde jeg nok valgt fastlegen eller en barnelege.

Tilbudet er frivillig, så hvis dere vil, kan dere får nødvendige vaksinasjoner hos fastlegen.

Jeg synes i og for seg at helsestasjonen er et greit nok tilbud. Mine forventninger til deres kompetanse på adopsjon har nok blitt nedjustert endel, ja.

Det kunne jo vært mulig å kople noen av oss som har adoptert, men det blir altså ikke gjort, slik det blir gjort for dem som føder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345297
Del på andre sider

Gjest byboer LID 2302

Heisann. Helt sikkert ulike erfaringer ja. Synd at det er slik, opplevde det jo med første barn og, men da var helsesøster så ung......og uten særlig erfaring....Denne gangen hadde vi ikke klærne av engang !

Dette kan vel være en sak for lokalavdelingene, tror jeg sjekker litt...vet at det for noen år tilbake ble startet et samarbeid med lokalavdeling og helsestasjoner....

Hei, det er lenge siden vi brukte helsestasjonen, men det blir vel ikke lenge til neste gang. Da vi var der, fikk vi hele tiden høre at barna lå laaangt under på kurven mht vekt og høyde, og vi følte oss som dårlige foreldre som ikke ga barna nok mat. Vi sa at barna er fra Vietnam og kan ikke måles etter norske kurver. Det gikk aldri helt inn hos henne. Begge barna var jo små da vi fikk dem, 1 1/2 og 3 mnd gamle bare, og helsesøster kunne ikke fortstå at de ikke kunne løfte hodet sitt på 1. besøk. Begge barna gikk først ved 1 1/2 år og krabbet sent, dama ville at de skulle få fysioterapeut, de var jo så sene i utviklingen, men jeg sa nei. Begge begynte å prate tidlig. Og så var hun så opptatt av tran og at de IKKE måtte få grøt før de var 6 mnd. (De fikk grøt før de la seg for kvelden fra 3 mnd. og sov hele natta, men det turte vi ikke si). Jeg gruer meg til nye slike runder, kanskje fastlege er bedre, eller at det er kommet fler helsesøstere som kan litt mer :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345334
Del på andre sider

Som førstegangs adoptivforeldre i '97 fikk vi meget god oppfølging fra helsestasjonen, vi bodde i Oslo dengang. Helsesøster kom på hjembesøk, og vi ble også tilbudt å gå i barselgruppe, noe vi takket nei til da barnet vårt var 20 mnd. ved ankomst og vi hadde et bra nettverk av både adoptivfamilier og andre med barn i samme alder. Vi kom jevnlig til konsultasjoner gjennom hele første året hans hos oss, bl.a. som følge av behov for påfyll av vaksiner.

Utover tilbudet om vaksiner, har vi benyttet helsesøster i fbm. oppfølgingsrapportene vi må sende India flere ganger årlig over flere år etter barnas ankomst i familien, bl.a. er det med høyde/ vekt og div. utviklingsmessige milepæler sterkt vektlagt fra Indias side.

Vi har gått til tre ulike helsestasjoner med våre respektive tre gudegaver og stort sett opplevd å bli møtt på en god måte. Helsesøster har vært god samtalepartner også i fht. de utfordringene vi som adoptivforeldre møter. Hun har også vært god å ha som ssamarbeidspartner i møte med barnehage/ skole og hjelpeapparatet når det har vært nødvendig.

Ved èn av helsestasjonene her i byen ble det laget en egen adopsjonsbarselgruppe som møttes med samme frekvens som barselgruppene helsestasjonen vanligvis tilbyr. Vi var ikke så heldige å få være med på det tilbudet, men jeg nevner det likvel, for det er et eksempel til etterfølgelse, det er å ta adoptivfamilien på alvor.

Noen betraktninger fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345384
Del på andre sider

brilleslangen

Vi har vært hyppige gjester på helsestasjonen vår etter at jeg kom hjem med min datter som var 15 mnd, okt 03. Har fått jevn og tett oppfølging.

Dagen etter hjemkomst kom helsesøster på hjemmebesøk, ho ordnet med helseundersøkelse på sykehus, sørget for at vi fikk komme til utredning for div "problemer" en tid etter hjemkomst(som tidvis skjeling, og magetrøbbel), ho har fulgt med lengde og vekt og har vært interessert i å høre hvordan det står til med oss og og hvordan rutiner o.l fungerer, Fulgt med på barnets generelle utvikling, gir gode råd om oppdragelse når det faller seg naturlig osv. Jeg har altså bare godord å si om vår helsestasjon. Selv om helsesøster ikke har særlig erfaring med adopsjon har jeg ingenting å utsette på henne.Vi har jo fått et tilbud som strekker seg langt utover det som er normalt for de som føder selv. Og er veldig godt fornøyd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345407
Del på andre sider

Annonse

Gjest girasol

Hei! Tror dette er noe som varierer veldig fra sted til sted og kanskje og fra familie til familie. Vi bor på et ganske lite sted, nogenlunde gjennomsiktig her, og jeg gikk på besøk til helsestasjonen før vi reiste til Colombia og hentet knærten. Der fortalte jeg om at vi skulle hente ham, bad om råd for sjukdom på reise etc.+ gjorde avtale om at jeg skulle ringe når jeg kom hjem. De var ikke sinnsykt oppdatert på adoptivbarn (og mødre...) og deres/vår situasjon, men greie nok. Da vi imidlertid kom hjem og ringte fikk vi komme to dager seinere, og de var kjempehyggelige og ønsket oss velkommen og alt.

Colombia krever nå at oppfølgingsrapportene skrives av godkjent helsepersonell, og det blir helsesøster for vår del som må hjelpe oss med den biten, noe hun stilte seg positiv til... og det sier seg jo sjøl at det krever en ganske tett kontakt med dem da!

Blir litt sjokkert over helsepersonell som den fru undrende var borti, som ikke ville stille opp for familien og skrive anbefalingsbrev til barnehagen... er det mulig...

Men tror ikke vi skal gi opp å fremme noen krav overfor dette systemet, som jo krever en god del av oss!! ;-)

M.v.h.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345808
Del på andre sider

Gutten vår var 2 år og 9 mnd da vi kom hjem fra Colombia. Vi fikk time hos helsesøster bare et par tre uker etter at vi kom hjem.

Her ble høyde og vekt foretatt, hun datte endel leker og enkle puslespill frem for å observere motorikken hans. Og så hadde vi samtale om hvordan det hadde gått fra overtagelsen og frem til nå.

Siden legen ikke var der så fikk vi time rett etterpå og legen gikk igjennom ALT fra syn, reflekser, ørene, motorikk og kjente på steinene hans.

Jeg synes at vi fikk veldig god oppfølging jeg.. Og jeg tror også at de hadde erfaring med adopterte barn da jeg vet om flere adopterte i samme område + at jeg møtte ei jente på ca 4 år som var adoptert fra kina på venterommet.

Ellers så var vi to andre ganger på helsestasjonen. Den ene 4 års kontroll. der ble det foretat flere tester, b.annet syn og hørselstest.. De reagerte litt på både syn og hørsel så vi ble bedt om å ta ny test.

Denne testen bestod han.. De gjør gjerne flere tester pga at dagsformen kan spille inn..

Så jeg er ihvertfall VELDIG fornøyd med våres helsestasjon.. Helsesøster sa også at hun kunne snakke med (eller sende brev) barnehagesjefen ang søknad om bhg plass.. noe som ikke trengtes fordi vi fikk raskt plass..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1345950
Del på andre sider

Gjest chinamom

Tror det varierer veldig.

Første gang vi adopterte var det på et mindre sted - vi kunne mer en helsesøster om adopsjonsrelaterte tema. Hun var mer opptatt av at barnet ikke passet inn i deres system, samt lurte på om ikke jeg savnet å amme!

Neste gang bodde vi på et større sted og møtte en fantastisk helsesøster. Interessert,oppegående og lydhør. De hadde også laget et eget oppfølgingssystem for adoptivbarn med bl.a. fysioterapeut - slik at de som evt. trengte spesiell støtte ville få det med en gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193542-helses%C3%B8ster/#findComment-1346145
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...