Gå til innhold

Har noen av dere gitt barna kortison?

Anbefalte innlegg

Gjest glad for svar

Hei!

Har en datter på 1 år som har hostet i snart 2 mnd pga irriterte slimhinner etter en bronkitt. (det er iallfall legens teori)

Sist uke gav han henne kortison som hun skal inhalere gjennom en Babyhaler. (maske) Det er en mild type kortison, men likevel.. Jeg er litt skeptisk til det siden jeg innbiller meg at kortison uansett er sterke saker.

Når voksne, med f.eks astma, inhalerer denslags, skal de alltid skylle munnen etterpå for å unngå soppdannelse o.l i halsen. Gjelder dette barn også? Det står ikke noe om det i bruksanvisningen og jeg glemte å spørre legen.

Jeg har kun gitt henne medsinen to ganger hittil og det er en kamp. Hun fekter med armer og ben og vil ikke! Det er lettere å gjøre det mens hun sover. Men da blir det vanskelig å skylle munnen hennes eller gi henne mat for å skylle munnen hennes etterpå.

Så jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre...!

Noen som har erfaring med dette og kan gi meg et svar på mitt noe rotete innlegg??

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193617-har-noen-av-dere-gitt-barna-kortison/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest modific

Lillemann har astma og bruker sprayer mer eller mindre gjennom hele året. Var skeptisk til det i begynnelsen, men så tydelig at han fikk det bedre etterpå.

Han var bare rundt 1 år når vi måtte begynne med det, og det var en kamp i starten. Men han fikk lekje litt med maska og "hjelpe" til selv. Da gikk det fort bedre.

de bær skylle munnen etter å ha tatt medisinen. Særlig viktig når en tar det fast. Men få h'n iallefall til å drikke etterpå.

Poden i huset har brukt kortisol fast i lengre perioder - og når vi brukte babyhaler var det ikke fullt så viktig å skylle munnen etterpå - selv om det selvsagt var en fordel om vi fikk det til. Grunnen til at munnen skal skylles er jo fordi man KAN få soppinfeksjoner i munn/svelg - men det har vi aldri hatt problemer med. (4 år har vi brukt kortisol).

I vårt tilfelle har vi jo en sønn med astma - men ville nok gitt kortisol til en som hadde hostet i 1 mnd - det er ikke noe deilig - og nå nærmer jo høsten seg med forkjølelser osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...