Gå til innhold

Region nord :(

Anbefalte innlegg

Har da endelig fått brev fra region nord om at saksbehandlinga må påregnes 2 mnd mer enn først oppgitt. Og i tillegg var ikke rapporten tilstrekkelig. Hadde regna med det, for den var veldig tynn. Men den lokale saksbehandleren vår sa at hun hadde ikke fått tilbakmeldinger på det før. Hvor mye kan man mase om sånt, når man er avhengig av deres goodwill for å få ei god vurdering? Bv kunne fortelle at de har ikke kapasitet til adoposjonssaker før tidligst oktober-november. Så plutselig er all den gode forventninga mi og om å få godkjenningsbrevet i disse dager snudd til fortvilelse. Alt ligger tilrette for at vi skal bli godkjente, kan ikke skjønne annet. Men vi må altså legge alle våre forventninger blindt i fanget på at system hvor vi ikke har noen påvirkningsmuligheter. Har vi virkelig ingen rettigheter? Hvorfor skal det være så totalt i det blå når sakene våre blir behandla? Hvorfor hører ikke saksbehandlerne når vi forsøker å påpeke svakheter ved rapportene? Bv sa at rapportene nå for såvidt ikke er tynnere enn tidligere, men at kravene fra Bufetat er strengere. Vel og bra det, alt for å sikre barnas liv hos adoptivforeldrene, men kan de ikke utarbeide oppdaterte retningslinjer, da? Håper å høre noen gladmeldinger fra region nord snart, for hittil har jeg nesten bare hørt om tilleggsrapporter og forsinkelser :( Sorry for all sutringa. Men det er så trist når skyhøye forventninger ender opp med et slag i trynet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193619-region-nord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dessverre ikke gi så mye trøst.. Vi måtte ha ny/tilleggsrapport, vi også. Og man har ikke noen "sær-rettigheter", selv om det er manglende kompetanse i bv som er årsaken til at man må begynne "nesten på start" igjen.. Dessverre! Vi ventet 4 måneder på overtid (den tiden det tok før bv kunne få lagd en ny sosialrapport..), og i DAG behandles vår søknad i region Nord. Det var en forferdelig følelse å måtte vente på bv enda en gang, og ikke kunne bli prioritert.. Nå HAR de jo andre viktige/lovpålagte saker å jobbe med, men i den svarteste fortvilelsen hjalp det ikke mye å tenke på det, da.. Var, og er, kjempefrustrert over mangelen på rettigheter i denne prosessen. Og om ikke rettigheter, så i alle fall retningslinjer som er like, overalt, hadde hjulpet mye, bare det.. Trøsteklem fra meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193619-region-nord/#findComment-1346233
Del på andre sider

Eller jo, vi HAR en rettighet; vi beholder plassen i saksbehandlingskøen hos BUFetat, og de bruker VELDIG kort tid på saksbehandling av rapport #2.. Og, sånn i ettertid, så hjelper det faktisk å tenke på det. Akkurat idag er vi veldig tilbake i de forventningene vi hadde før "ekstrastyret".. Klem igjen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193619-region-nord/#findComment-1346248
Del på andre sider

Eller jo, vi HAR en rettighet; vi beholder plassen i saksbehandlingskøen hos BUFetat, og de bruker VELDIG kort tid på saksbehandling av rapport #2.. Og, sånn i ettertid, så hjelper det faktisk å tenke på det. Akkurat idag er vi veldig tilbake i de forventningene vi hadde før "ekstrastyret".. Klem igjen..

Takk for trøstende ord. Vet jo at dere har hatt litt av en ekstrarunde. Og det er fint hvis vi beholder plassen, men i brevet fra bufetat står det: "Dersom kommunen i løpet av kort tid kan foretå en ny utredning vil saken bli behandlet så fort som mulig når ny sosialrapport foreligger". November er forespeila som første mulighet til ny behandling, og det kan vel knapt betraktes som kort tid. Så da er jeg ikke trygg på at vi beholder plassen engang. Og hvis det i tillegg er 2 mnd ekstra saksbehandlingstid allerede, som det også står i brevet, så ser jeg ikke for meg at godkjenninga kan være her før i beste fall på vårparten. Du må fortelle hvordan det går for dere i Alta i dag, da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193619-region-nord/#findComment-1346269
Del på andre sider

Her kommer en stor trøsteklem fra meg også. Vi var der for 3 år siden - var bunnløst fortvilt i flere dager. Har Bufetat gitt dere beskjed om hva som manglet? Vi måtte ringe bv for å få vite det - heldigvis la de seg ganske flate og var imøtekommende, men det tok vel ca 2 mnd ekstra. Vet ikke noe om rettigheter, men jeg ville foreslå at dere skriver ett brev til bv (skriftlig er alltid bra - med kopi til bufetat???) hvor dere vektlegger at dette er en svært viktig sak for dere og at dere er helt avhengig av dem for å få en utvidet/forbedret rapport så fort som overhodet mulig, for å kunne forbli i køen.Prøv å vise at dere er villige til å "ofre" litt - stille på kort varsel for å svare på spørsmål mm. Ta en kikk på retningslinjene for sosialrapport - kanskje ligger svaret på manglene der?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193619-region-nord/#findComment-1346324
Del på andre sider

Annonse

veps1365380824

Hei til dere der oppe i nord, dere har min dypeste medfølelse. Vi hadde også noen krøll med bv da sosialrapporten vår bel laget, men nå holdt i hvert fall rapporten vår mål, selv om den var veldig tynn, den og.

Det jeg ville si at jeg den gang har hatt mine runder med bufetat ang. nettopp manglende retningslinjer for kommunene når det gjelder både kvalitetssikring og tidsrammer for utarbeidelse sosialrapporter. Jeg sendte t.o.m. en lang mail, der jeg påpekte svakhetene i systemet og nødvendigheten av retningslinjer, uten å få svar. Akkurat dette med et ukompetent bv og lange ventetider i kommunen er nok ikke bare et nordnorsk problem, det eksisterer i høyeste grad over hele landet. Bare tenk på de stakkarne i Trondheim, som må vente et år før de i det hele tatt får begynt på prosessen.

I Ahava sitt tilfelle husker jeg at region nord sendte et brev til demes bv for å be dem å prioritere saken (uten at det har mulighet å pålegge dem det). Kanskje de kan gjøre det for dere også?

Sender deg en stor klem, forstår din frustrasjon så godt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193619-region-nord/#findComment-1346581
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...