Gå til innhold

Mat og ettåringer

Anbefalte innlegg

Gjest førstegangs adoptant

Hvor mye skal en ettåring spise? Vår spiser ca tre grove brødkiver med Vita hjertego pog pålegg (Nora lettsyltetøy, makrell i tomat, ost, leverpostei osv), drikker tre glass melk, spiser en youghurt og en til to frukt + en god middagsporsjon om dagen.

Men vekten har stått stille, og hun har vokst kun en halv cm den siste måneden.

Hun er 16 mnd. gammel. Hun er adoptert, og var "stor for alderen" da vi fikk henne, nå ligger hun omtrent på snittet for både vekt og høyde i forhold til vekstekurver fra sitt opprinnelsesland.

Hun har virkelig tatt bena fatt de par siste månedene, og er helt klart mye mer aktiv enn tidligere. Kan det ha så mye å si?

Hun er en veldig fornøyd, aktiv og "oppvakt" unge ellers - kommer nye ord hver dag, hun sover også godt.

Hun har vært hos oss i 5 mnd.

Høres dette normalt ut, eller bør vi snakke med helsestasjonen? Har ikke ny time før i oktober.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193632-mat-og-ett%C3%A5ringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Kan ingenting om forskjellene mellom adoptivbarn og andre barn - men generelt er det jo sånn at vektøkningen stagnerer litt når de begynner å bevege seg mer.

Snuppa la på seg masse helt til hun begynte å gå (les løpe) - og da stagnerte det helt til hun begynte å vokse i høyden for alvor, men vektøkningen er fortsatt ikke særlig stor i forhold til høyden :) Hun spiser helt normalt og godt til alle måltider, gjerne litt innimellom også - men hun løper antagelig 370 mil eller noe om dagen, så hun holder vekten nede :)

Ja, jeg sier som Persille, at vekten stagnerer ofte når de begynner å bli mer aktive. Min 1,5-åring og min 4,5-åring spiser det samme som din på 16mnd (men mindre melk).

Helsestajsonens vektkurve flater også ut, men utflatningstidspunktet kan varier fra barn til barn fordi de ikke begynner å gå og løpe samtidig. Tror du kan ta det helt med ro!

Min ettåring (14 mnd) er det omtrent ikke bunn i. Han kan ha spist opp all sin egen mat, for så å skrike etter å få mer av oss...

Han spiser en stor porsjon havregrøt med en moset banan i til frokost (spiser selv, flink med skje).

Til lunsj spiser han 3 brødskiver. Så får han kanskje noe frukt eller mer brød litt utpå dagen, og en stor middagsporsjon i 6-tida.

Drikker vann og melk til og vann imellom måltidene. Han er helt øverst på høydekurven, med helt gjennomsnittlig vekt. Og veldig aktiv.

Fortsetter det slik med spisingen så må vi vel sette hengelås på kjøleskapet... :-)

Snuppa på ett år spiser 1 brødskive til frokost, en posjon grøt til lunsj, middag sammen med os (f.eks. 1 kjøttkake), noe frukt på ettermiddagen, og 1-1,5 brødskive til kvelds. Hun begynte å gå da hun var 10 måneder, og har nesten ikke lagt på seg siden da. Slik husker jeg det var med førstemann også, vekta sto stille et par måneder, for så å begynne å øke langsomt igjen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...