Gå til innhold

Helsestasjon og frivillighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hørt og tatt som en selvfølge at helsestasjonstilbudet til barna var et frivillig tilbud som man uten videre kunne si nei takk til om man ønsket det.

Men så satt jeg her og bladde i et "gammelt" F&B (fra 2003) og kom over en artikkel om en dag på en helsestasjon.

På slutten står det om helsesøsteren som går gjennom papirene og bemerker to som ikke har møtt og at de nok bare har glemt det og at hun vill sende ut "purrebrev".

Men så kommer det som får meg til å undres litt:"Hvis foreldrene ikke har dukket opp med barna etter tre innkallinger, kontaktes barnevernet."

Er det virkelig slik det er/skal være? Noen som har hørt om dette?

Gjest teatrika
Skrevet

Regner med at det blir sjekket ut hvorfor foreldre ikke tar med barna til helsestasjonen for kontroller. For å avdekke mishandling/omsorgssvikt. Men finner de ikke noe slikt, tror jeg ikke at man kan tvinge folk til å følge kontrollene på helsestasjone.

Skrevet

Ei venninne av meg takket nei til 4-årskontrollen med barn nummer tre. Han hadde vært mye plaget med allergier og lignende greier, og de hadde en kobbel med faste leger som fulgte ham, så hun følte ikke det var nødvendig.

Men hun møtte sterk motstand fra helsesøster, selv etter at hun (moren, altså) foreslo å sende dem papirer fra legen deres, samt et brev om at de selv og på eget asvar takket nei til tilbudet.

Skrevet

Jeg kom ufrivillig i den situasjonen med eldstejenta . Vi hadde flyttet og innkallingene hadde blitt borte i posten til slutt fikk vi et brev om at nå var vi innkalt så mange ganger at om vi ikke avtalte et nytt møte ville vi selv være ansvarlig for oppfølging av barnets helse . Mer en det sto det ikke . Men dette var i oslo og vi ordnet en ny avtale for to års kontrollen til slutt .

Skrevet

Selvfølgelig skal det være slik!

Det betyr ikke at helsestasjonen er pliktig, men foreldrene må da gi beskjed om at de ikke vil gå dit med barna sine - ikke bare la være å dukke opp.

Synes det er kjempebra at helsestasjonen har slike rutiner, hvem andre skulle fange opp evt. omsorgssvikt det første leveåret? Ikke alle har oppgående familie/omgangskrets rundt seg.

IKKE dermed sagt at alle som ikke møter på helsestasjonen bedriver omsorgssvikt!

Skrevet

Jeg synes egentlig det hørtes greit ut jeg. Men de kunne jo også tatt en telefon og spurt om de ønsket å fortsette med helsestasjonstilbudet.

Når folk bare uteblir så bør man jo bli bekymret. Derfor skulle det kanskje vært stilt spørsmål et par ganger underveis om man ønsker å fortsette med tilbudet eller ikke???

De aller, aller, aller fleste går jo til helsestasjonen med glede og litt spenning, så det er kanskje ikke så rart at de lurer når folk ikke kommer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...