Gå til innhold

Mer om konfirmasjon og priser

Anbefalte innlegg

Vi skal ha konfirmasjon i september og grubler veldig på hvor mye vi skal legge i gave. Hun har akkurat fått bunad kr. 13.000 + bunadsko kr. 1000, bunaden er en spleisegave fra oss og besteforeldre. Hva slags gave kan være aktuelt og hvor mye bør den koste?

Hun ønsker seg bare penger hvis vi spør.

Selskap + mat kommer vel på ca.5-600 kr, fortografering kr. 900 + kopioering av bilder senere så dyrt blir det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193754-mer-om-konfirmasjon-og-priser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er jo forsåvidt det men mannem min mener hun må få en gave i tillegg.

Er det rart unge mennesker blir kravstore, om det ikke er bra nok for foreldrene (eller en av dere) at dere bruker en del penger på selskap, og gir en gave på mange tusen kroner...

Dersom jentungen her i huset skal stå til konfirmasjon og ønsker seg bunad så kommer ho til å få det. Noe i tillegg blir ikke aktuelt da. Unntaket er kanskje dersom det er noen spesielle klær e.l. som ho ønsker seg spesielt, og som ho antagelig hadde fått uansett.

Jeg synes bunaden må være mer enn nok som gave!

Datteren her fikk velge om hun ville ha bunad med sølv, eller gave/penger. Hun valgte bunad og fikk ikke noe annet da.

Eller det vil si hun gjorde jo det da, for vi lagde jo selskap for henne...

Hun fikk også to ringer. Disse er etter min mor/hennes mormor, som døde i 1997.

Men det er først til konfirmasjonen hun fikk "råderett" på de.

Ringene oppbevares sammen med bunadsølvet, og hun bruker de kun sammen med bunaden. Dette har hun bestemt selv, fordi hun er livredd for å miste de.

Hadde hun valgt bort bunaden, hadde hun fått 10000 kroner, eller gave til den summen.

(så synd for oss at hun valgte bunad, som er adskillig dyrere:-)

Annonse

ringerikskringla

min manns datter ble konfirmert for 2 år siden og vi spleiset på bunaden sammen med hennes mor.ettersom hennes far er gullsmed så betalte vi ikke noe særlig for sølvet til bunaden.

og hun fikk ett hvittgullshjerte med diamanter i tillegg.

egentlig holder d jo med en bunad og selskap.

mann må jo også se hva mann har råd til..

Siste konfirmasjon jeg var i fikk vedkommende bunad pluss ti tusen av foreldrene.

Det var raust, men man må jo gi etter hva man har råd til. Da vår datter fikk bunad til konfirmasjon ifjor var det gave bra nok synes vi. Kjøpte en rosebukett i tillegg som vi satte på presangbordet og datteren var kjempegodt fornøyd med hva hun fikk av oss. Selskapet kostet jo også noen tusen kroner.

Gjest har ikke råd til mer.

Siste konfirmasjon jeg var i fikk vedkommende bunad pluss ti tusen av foreldrene.

Ser det blir stusselig det vår datter skal få av oss.

Hun får bunad av bestemor.

Av oss har hun allerede fått bunadsko og bunadskjorte. På dagen får hun 5000,- og to smykker (arv etter mormor).

I tillegg koster selskapet noen "få" lapper også.

Men detter virker kanskje gjerrig dette da????

Av oss har hun allerede fått bunadsko og bunadskjorte. På dagen får hun 5000,- og to smykker (arv etter mormor).

Nei, det synes jeg ikke. Tror det var en litt rimeligere type bunad. En annen konfirmant i familien fikk 6-7000 tilsammen totalt, uten bunad. Angrer nesten på at jeg skrev det nå da, var ikke meningen å gi deg dårlig samvittighet ihvertfall.

Er det rart unge mennesker blir kravstore, om det ikke er bra nok for foreldrene (eller en av dere) at dere bruker en del penger på selskap, og gir en gave på mange tusen kroner...

Hear, hear!

Jentene mine kommer ikke til å få noe annet enn bunad, som jeg og faren spleiser på. I tillegg får hun selvsagt velge meny for dagen sin, hun eldste er bare 6 enda, så vi har gudskjelov litt tid til å spare..

Annonse

Synes absolutt ikke det er gjerrig.

Hun får flotte presanger, både penger og ting av mer varig verdi som bundad og arvesmykker!

Gjest har ikke råd til mer.

Synes absolutt ikke det er gjerrig.

Hun får flotte presanger, både penger og ting av mer varig verdi som bundad og arvesmykker!

Tusen takk for hyggelig svar.

Synes det er vanskelig når du hører om hvor mye fint og hvor mye penger de andre konfirmantene får.

Men jeg vet hun blir kjempeglad for både bunad og arvesmykke.

Tusen takk igjen for hyggelig tilbakemelding.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...