Gjest Persille Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg blir så imponert av slike svar som du gir, altså! Du "tror ikke på" at våtservietter er skadelig - hvordan kan du si det? Jeg bare lurer, er du spesialist av noe slag? De stoffene man vet er i våtserviettene, hvordan vet du at det ikke er skadelig? Barnemat på glass: Det er slått fast at de inneholder mye salt, og mye salt er farlig for oss. Hvordan kan du da si at det ikke er farlig? Osv., osv. Og i tillegg tar du en "ovenfra og ned"-holdning som latterliggjør de som tror på ekspertene, en velkjent hersketeknikk. Personlig velger jeg å tro på de som er ekspertisen, og når man IKKE VET hvordan ting vil virke på sikt, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal ta sjanser? Ta f.eks. røyking i svangerskapet. Man skal ikke så fordømt langt tilbake i tid før det var helt OK å røyke, og nå ser man skadevirkningene. Det er ganske mange mødre som angrer sine svangerskapssigaretter! Og hva disse våtserviettene angår: Det er jo ingen som har sagt at sporadisk bruk er farlig, det er den daglige innklininga av kjemikalier ekspertene har advart mot. Kluter brukt i rumpa kastes på vask, kokvaskes og dermed er alle de farlige bakteriene borte. Verre er det ikke. Du er stadig ute etter mine holdninger til ting - jeg tar veldig mye lettere på ganske mye enn det du gjør. For å være helt ærlig - svar av typen "jeg ville ALDRI har brukt våtservietter hver dag" osv - synes jeg er like ille som at jeg sier jeg ikke tror det er så farlig som det du skal ha det til. Det eneste jeg sier er; hadde alle de tingene du er livredd for vært så farlige som det du fremstiller dem som - så hadde de ikke vært i salg. Og om du leser hele tråden vil du se at på langt nær alle kokvasker klutene sine, de bruker dem flere ganger og vakser dem sammen med vanlige klær på 60. Det er ikke så veldig lenge siden det var en debatt her inne om å vaske voksnes undertøy sammen med babyklærne - en mor hadde barn som var smittet av noe grunnet bakterier i hennes underliv. Da kom det frem en masse rare ting folk gjør for å beskytte seg mot bakterier når det gjelder klesvask - men dette er altså greit? Og bare så det er sagt - jeg går _aldri_ inn og kritiserer dine innlegg og måten du velger å gjøre ting på - deg om det. Da synes jeg du kan ha respekt nok for meg og mine meninger til å gjøre det samme. Ganske nybakt mamma stilte et spørsmål, og fikk flere svar, noen er enige med deg, andre er enige med meg - og så må hun selv finne ut av hva hun mener er best for seg og sine. Det skulle bare mangle at hun ikke fik alle nyansene, når det faktisk ikke er enighet om dette. Jeg holde rmeg til våtservietter, snuppa spiste mat på glass rett som det var, begynte i bhg da hun var 7 mndr, har aldri eid en Reimadress, og sitter med kjøreretningen i bilen. Ferdig med den saken. SÅ får du heller ergre deg grønn over det, og gjøre de tingene DU mener er best uten at jeg kritiserer deg for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1350031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Prøv å vask deg selv med våtservietter, så skald u kjenne hvor det svir og KLØR:: Vi brukte det kun på reiser. Ellers så vasket vi ungene i handvasken, med såpe hvis nødvendig. Tørket med handduk, og lekte til huden ikke var så fuktig. enkelt og greit, mye dilldall med papir, fukte det, olje osv.. Jeg bruker det rett som det er jeg - ikke noe problem det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1350032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Du er stadig ute etter mine holdninger til ting - jeg tar veldig mye lettere på ganske mye enn det du gjør. For å være helt ærlig - svar av typen "jeg ville ALDRI har brukt våtservietter hver dag" osv - synes jeg er like ille som at jeg sier jeg ikke tror det er så farlig som det du skal ha det til. Det eneste jeg sier er; hadde alle de tingene du er livredd for vært så farlige som det du fremstiller dem som - så hadde de ikke vært i salg. Og om du leser hele tråden vil du se at på langt nær alle kokvasker klutene sine, de bruker dem flere ganger og vakser dem sammen med vanlige klær på 60. Det er ikke så veldig lenge siden det var en debatt her inne om å vaske voksnes undertøy sammen med babyklærne - en mor hadde barn som var smittet av noe grunnet bakterier i hennes underliv. Da kom det frem en masse rare ting folk gjør for å beskytte seg mot bakterier når det gjelder klesvask - men dette er altså greit? Og bare så det er sagt - jeg går _aldri_ inn og kritiserer dine innlegg og måten du velger å gjøre ting på - deg om det. Da synes jeg du kan ha respekt nok for meg og mine meninger til å gjøre det samme. Ganske nybakt mamma stilte et spørsmål, og fikk flere svar, noen er enige med deg, andre er enige med meg - og så må hun selv finne ut av hva hun mener er best for seg og sine. Det skulle bare mangle at hun ikke fik alle nyansene, når det faktisk ikke er enighet om dette. Jeg holde rmeg til våtservietter, snuppa spiste mat på glass rett som det var, begynte i bhg da hun var 7 mndr, har aldri eid en Reimadress, og sitter med kjøreretningen i bilen. Ferdig med den saken. SÅ får du heller ergre deg grønn over det, og gjøre de tingene DU mener er best uten at jeg kritiserer deg for det. For å ta det siste først: Jeg ergrer meg ikke grønn over dine meninger, det handler ikke om det! Jeg reagerer på at du latterliggjør de som ikke driter i hva forskning sier, og heller later som om alt er helt greit! Det var en nybakt mamma som spurte om svar, og det fikk hun på en veldig grei måte av alle de andre - at man bruker ting og tang tross advarsler er èn ting, en annen ting er å latterliggjøre disse advarslene. Det du skriver om at jeg stadig er ute etter dine holdninger forstår jeg virkelig ikke, det er i alle fall ingen bevisst handling. Jeg forfølger deg ikke, men det kan jo være at vi er så forskjellige at dine innlegg gir meg grunn til å svare? Videre: Jeg er da ikke LIVREDD våtservietter og barnemat på glass - hvor har du det fra? Jeg har også brukt våtservietter på tur der ikke vann var tilgjengelig, mine har også spist glassmat, men jeg hadde aldri turt å gjøre det hver dag, det er det som er poenget! Dessuten, det er ikke akkurat bare sunne ting som er til salgs, det er faktisk veldig mye som med feil bruk er styggfarlig i butikken (eks. sjokolade og annen fet mat, sigaretter, alkohol osv.). Å velge lettvindte løsninger, som våtservietter og barnemat på glass, i det daglige, handler mest om foreldrenes latskap og/eller uvitenhet slik jeg ser det. Hva folks klesvask angår så skjønner jeg ikke helt hva du lurer på om jeg mener er greit, så den kan jeg ikke svare på. Til slutt skriver du om min kritikk av dine innlegg, og at det er feil å gjøre. Jeg trodde dette var et sted for diskusjon, og jeg har da ikke angrepet deg som person - har jeg det? Jeg vet ikke noe om deg som person heller, så det kan i såfall ikke være mye kritikk jeg har å komme med. Jeg er svært uenig i måten du legger fram ditt budskap om de tidligere nevnte ting, er det det du mener jeg ikke skal si? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1350094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 For å ta det siste først: Jeg ergrer meg ikke grønn over dine meninger, det handler ikke om det! Jeg reagerer på at du latterliggjør de som ikke driter i hva forskning sier, og heller later som om alt er helt greit! Det var en nybakt mamma som spurte om svar, og det fikk hun på en veldig grei måte av alle de andre - at man bruker ting og tang tross advarsler er èn ting, en annen ting er å latterliggjøre disse advarslene. Det du skriver om at jeg stadig er ute etter dine holdninger forstår jeg virkelig ikke, det er i alle fall ingen bevisst handling. Jeg forfølger deg ikke, men det kan jo være at vi er så forskjellige at dine innlegg gir meg grunn til å svare? Videre: Jeg er da ikke LIVREDD våtservietter og barnemat på glass - hvor har du det fra? Jeg har også brukt våtservietter på tur der ikke vann var tilgjengelig, mine har også spist glassmat, men jeg hadde aldri turt å gjøre det hver dag, det er det som er poenget! Dessuten, det er ikke akkurat bare sunne ting som er til salgs, det er faktisk veldig mye som med feil bruk er styggfarlig i butikken (eks. sjokolade og annen fet mat, sigaretter, alkohol osv.). Å velge lettvindte løsninger, som våtservietter og barnemat på glass, i det daglige, handler mest om foreldrenes latskap og/eller uvitenhet slik jeg ser det. Hva folks klesvask angår så skjønner jeg ikke helt hva du lurer på om jeg mener er greit, så den kan jeg ikke svare på. Til slutt skriver du om min kritikk av dine innlegg, og at det er feil å gjøre. Jeg trodde dette var et sted for diskusjon, og jeg har da ikke angrepet deg som person - har jeg det? Jeg vet ikke noe om deg som person heller, så det kan i såfall ikke være mye kritikk jeg har å komme med. Jeg er svært uenig i måten du legger fram ditt budskap om de tidligere nevnte ting, er det det du mener jeg ikke skal si? En nybakt mor kan godt får høre at ikke alt er så farlig som det alle sier - og at hun må vurdere selv hva hun mener. Jeg skrev hva JEG mente, og at HUN SELV må vurdere hva HUN mener. Jeg påla ikke henne noenting. Og det jeg reagerer på er måten du starter innlegget ditt på; "Jeg blir såå imponert av slike svar som du gir, altså!" Er ikke det et angrep på meg? Jeg har da aldri noen gang bedt om å få imponere deg med noe som helst? Jeg har ikke noe behov for det. Det jeg ber om er at du aksepterer at vi har forskjellige meninger - svarer Nybakt mamma med dine meninger - og så skal jeg svare med mine. Det er ikke nødvendig å svare slik du gjør. Dessuten; hadde du villet ha en diskusjon med meg basert på saklige argumenter - kunne du f.eks. startet innlegget ditt i en litt mer ydmyk tone, og spurt meg hva jeg baserer meningene mine på på en hyggelig måte. Dessuten har jeg ikke en ovenifra og ned holdningen til noen - det har jeg aldri hatt. Men jeg er ikke redd for å si at jeg synes endel foreldre er vel hysteriske i måten de håndterer barna sine på. Når man tenker på hva vi har vært igjennom og overlevd - så skulle man tro at dagens barn ikke var av dårligere kvalitet, og tåler litt de også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1350123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Ojsann! Fikk du passdegforgiftigevåtservietter svar nå?! Kjøp coop sine, de er "frikjent". Ellers så lufttørker jeg litt i foldene etter å ha brukt våtserviett. Jeg bruker ikke etter dissebleie, bare på morgenen når hun har hatt den på hele natta. Det er nok ingen som egentlig er frikjent - de bare ikke dokumentert giftige. Men jeg forgifter barnet mitt hver dag - så jeg har vel antagelig ikke rett til å uttale meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1350126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fregnefjes Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Du vil etterhvert oppdage at alt du anser som praktisk og lettvint er skadelig på grensen til dødelig for barnet ditt. Det gjelder ikke bare våtservietter, men ferdigmat på glass, regntøy og såpe. Blant annet... Noen oss har valgt å overse "alle andres" meninger og gjør som det passer oss best - jeg har brukt våtservietter på snuppa i over to år, uten at hun noen gang har hatt tegn til reaksjon på det. Jeg synes det er forferdelig uhygienisk å bruke klut som bare skylles i vann - hvilke bakterier må ikke sitte igjen der?? Jeg bruker dem på meg selv også når vi er på hyttetur f.eks., og det ikke er muligheter for å dusje. Jeg har ingen tro på at våtservietter kan være så skadelig som det flere her inne påstår - men det må du avgjøre selv. Vær klar over at noe sikkert er farlig, men at det ti ganger så mye skremselspropaganda for hver ting som egentlig er farlig. Lykke til som nybakt mamma i denne skumle verdenen Jeg har på følesen at allt er farlig.Ikke spis det og det og ikke gjør sånn og sånn.Litt for mye synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1350347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg har på følesen at allt er farlig.Ikke spis det og det og ikke gjør sånn og sånn.Litt for mye synes jeg. Det er det jeg mener også. Alt med måte må jo være en god nøkkelregel å forholde seg til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1350734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 En nybakt mor kan godt får høre at ikke alt er så farlig som det alle sier - og at hun må vurdere selv hva hun mener. Jeg skrev hva JEG mente, og at HUN SELV må vurdere hva HUN mener. Jeg påla ikke henne noenting. Og det jeg reagerer på er måten du starter innlegget ditt på; "Jeg blir såå imponert av slike svar som du gir, altså!" Er ikke det et angrep på meg? Jeg har da aldri noen gang bedt om å få imponere deg med noe som helst? Jeg har ikke noe behov for det. Det jeg ber om er at du aksepterer at vi har forskjellige meninger - svarer Nybakt mamma med dine meninger - og så skal jeg svare med mine. Det er ikke nødvendig å svare slik du gjør. Dessuten; hadde du villet ha en diskusjon med meg basert på saklige argumenter - kunne du f.eks. startet innlegget ditt i en litt mer ydmyk tone, og spurt meg hva jeg baserer meningene mine på på en hyggelig måte. Dessuten har jeg ikke en ovenifra og ned holdningen til noen - det har jeg aldri hatt. Men jeg er ikke redd for å si at jeg synes endel foreldre er vel hysteriske i måten de håndterer barna sine på. Når man tenker på hva vi har vært igjennom og overlevd - så skulle man tro at dagens barn ikke var av dårligere kvalitet, og tåler litt de også. Akkurat, ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1351000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Hvis du MÅ bruke våtservietter (hva er galt med dopapir og vann - papiret kan du kaste rett i do) så kjøp Asan sine. De er beregnet på oss jenters underliv, og inneholder mye færre stoffer enn alle babyserviettene. Ironisk nok. De er dyrere, men det er det verdt. Vi bruker våtservietter kun når vi må (ute på tur) men lillegutt blir fort rød i rumpa av det. Med Asan var det null problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1351001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Du er stadig ute etter mine holdninger til ting - jeg tar veldig mye lettere på ganske mye enn det du gjør. For å være helt ærlig - svar av typen "jeg ville ALDRI har brukt våtservietter hver dag" osv - synes jeg er like ille som at jeg sier jeg ikke tror det er så farlig som det du skal ha det til. Det eneste jeg sier er; hadde alle de tingene du er livredd for vært så farlige som det du fremstiller dem som - så hadde de ikke vært i salg. Og om du leser hele tråden vil du se at på langt nær alle kokvasker klutene sine, de bruker dem flere ganger og vakser dem sammen med vanlige klær på 60. Det er ikke så veldig lenge siden det var en debatt her inne om å vaske voksnes undertøy sammen med babyklærne - en mor hadde barn som var smittet av noe grunnet bakterier i hennes underliv. Da kom det frem en masse rare ting folk gjør for å beskytte seg mot bakterier når det gjelder klesvask - men dette er altså greit? Og bare så det er sagt - jeg går _aldri_ inn og kritiserer dine innlegg og måten du velger å gjøre ting på - deg om det. Da synes jeg du kan ha respekt nok for meg og mine meninger til å gjøre det samme. Ganske nybakt mamma stilte et spørsmål, og fikk flere svar, noen er enige med deg, andre er enige med meg - og så må hun selv finne ut av hva hun mener er best for seg og sine. Det skulle bare mangle at hun ikke fik alle nyansene, når det faktisk ikke er enighet om dette. Jeg holde rmeg til våtservietter, snuppa spiste mat på glass rett som det var, begynte i bhg da hun var 7 mndr, har aldri eid en Reimadress, og sitter med kjøreretningen i bilen. Ferdig med den saken. SÅ får du heller ergre deg grønn over det, og gjøre de tingene DU mener er best uten at jeg kritiserer deg for det. Når det gjelder våtservietter har jeg et tips om Asan intimservietter. Lillegutt ble overhodet ikke rød da vi brukte dem sist helg, det er han blitt av andre typer babyservietter. De er en del dyrere, men det er det verdt. Ellers - som du sier - alt med måte. Jeg selv ville aldri orket å holde meg ren nedentil "kun" med våtservietter! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1351002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Det er nok ingen som egentlig er frikjent - de bare ikke dokumentert giftige. Men jeg forgifter barnet mitt hver dag - så jeg har vel antagelig ikke rett til å uttale meg Herregud så tåpelig av deg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1351006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Døh, det er vel ingen som har sagt at man stryker med av våtservietter sånn helt umiddelbart, vel? Det det dreier seg om, er disse kjemikaliene våtservietter nødvendigvis må inneholde og hva de gjør med huden på litt sikt. Når man ikke VET, og det finnes minst like gode alternativer, så er det mange som ikke ønsker å bruke sine egne barn som forsøkskaniner. Jeg er helt enig med deg her. Jeg ville aldri orket å basere min egen underlivshygiene på våtservietter om de var aldri så lite giftige, det tviler jeg på at noen her ville gått med på. Så hvorfor skal det være bra nok for ungene? Og vann er i tillegg gratis... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1351011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg vasker ikke når hun har tisset, men bruker også våtservietter når hun har bæsjet. Også bader jeg henne 2-3 ganger i uka i vann uten såpe. Folk sier masse stygt om våtservietter, men jeg har brukt det på alle fire, og de har så og si nesten _aldri_ vært såre i baken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1351030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Når det gjelder våtservietter har jeg et tips om Asan intimservietter. Lillegutt ble overhodet ikke rød da vi brukte dem sist helg, det er han blitt av andre typer babyservietter. De er en del dyrere, men det er det verdt. Ellers - som du sier - alt med måte. Jeg selv ville aldri orket å holde meg ren nedentil "kun" med våtservietter! Nei - men vi bader/duser jo ungene omtrent hver dag, kveldsvask eller morgenvask. Våtservietter er kun på dagtid. Det samme med meg, om vi er på steder uten vann, eller når jeg har mensen - synes jeg det er et helt greit alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1351041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Herregud så tåpelig av deg... Hva da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1351042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hva da? ..."hva da?" ?? det du sa i innlegget jeg la svaret under, vel! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1352932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 ..."hva da?" ?? det du sa i innlegget jeg la svaret under, vel! Ja, og hva var det med det som var tåpelig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193796-bleie-skift/page/3/#findComment-1353415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.