Gå til innhold

Skolestart - krav på fri?

Anbefalte innlegg

Tenk - jeg har skolebarn! Det er nesten litt skremmende å tenke på denne endringen i hverdagen vår nå!

Har man rett på å få fri første skoledag?

Tidligere har jeg alltid fått fri greit når det er noe spesielt jeg vil delta på med vesla, men nå har jeg fått ny sjef, og han er temmelig mye vrangere i såmåte, men jeg mener at han ikke burde kverulere på første skoledag i første klasse, og at jeg ønsker meg fri denne dagen. Blåser langt i om jeg får lønn for det - men finnes det noen regler for dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193846-skolestart-krav-p%C3%A5-fri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du jobber i privat bedrift er det vel opp til bedriftens personalhåndbok (om en slik finnes...)

Det er ingen lovbestemt regel om fri ifbm. skolestart.

Men tror det er nedfelt slike bestemmelser i enkelte tariffavtaler, uten at jeg er sikker på dette.

Vil også tro at kommunalt og statlig ansatte har rettigheter i denne sammenheng.

Jobber privat, og vi har ikke krav på fri med lønn denne dagen. Uansett trenger du vel ikke fri hele dagen? Jeg får fri uten betalt (eller avspasering)

Slik står det skrevet i vårt oppslagsverk:

Arbeidsrett

Verken Arbeidsmiljøloven eller Folketrygdloven har regler som omhandler velferdspermisjoner. Følgelig har man ikke krav på slike permisjoner etter lovverket, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler. I følge fellesbestemmelsene i Hovedtariffavtalen i staten 2004-2006 kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon i inntil 10 arbeidsdager (12 dager med 6 dagers uke) eller inntil 20 arbeidsdager (24 dager med 6 dagers uke) med halv lønn i løpet av kalenderåret når viktige velferdsgrunner foreligger. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte virksomheter skal gi.

Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller:

dødsfall, begravelse

husbygging

flytting

giftemål

legebesøk

tannlegebesøk

besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor

tilvenning i barnehage

egne barns skolestart

egne barns konfirmasjon.

Når det gjelder dødsfall i nær familie og eget bryllup har vi inntrykk av at de aller fleste virksomheter i dag gir ansatte fri med lønn. Ved andre "velferdstilfeller" er praksis svært forskjellig. Noen gir permisjon uten lønn, mens andre gir permisjon med lønn, alt avhengig av hvilke avtaler virksomheten har eller hvilken personalpolitikk man har lagt opp til. I ovennevnte Avtale om korte velferdspermisjoner er det forutsatt at slike permisjoner, inntil 1 dags varighet, betales med ordinær lønn.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...