Gå til innhold

Nok et vidundermiddel

Anbefalte innlegg

annen adhd-mamma

Gruer meg til neste uke, for da kommer det nok en reportasje i Hjemmet om et vidundermiddel som har så fantastisk effekt på ADHD. Da kommer minst fem til å ringe, fem til å stoppe meg i butikken og alle kolleger til å gjøre meg oppmerksom på dette.

Så må jeg nok en gang forsvare hvorfor jeg ikke vil bruke mer penger på vidundermidler til mine barn som har ADHD, alltid kommer til å ha ADHD og sannsynligvis fungerer optimalt med et sunt og godt kosthold. Jeg tror ikke noen midler kan fjerne diagnosen, jeg tror at tilskudd kan være til god hjelp ved et mangelfullt kosthold, men barn som får fisk tre ganger i uken behøver vel ikke tilskudd av omega -3 i tillegg....??

SUKK - jeg er bare så lei av disse reportasjene som får folk til å tro at ADHD er en tilstand som ved en enkel pille kureres bort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193875-nok-et-vidundermiddel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig enig med deg når det gjelder andres oppfattelse av hva vi må/bør/skal gi våre barn for å bli "friske".

Min egen guttunge har så langt reagert negativt på ritalin og conserta. Etterhvert kommer vi nok til å prøve strattera. Men akkurat nå har vi pause fra medikamenter av denne typen.

Vi har imidlertid gitt ham fiskeoljetabletter av merket Eye Q. Tenkte i mitt stille at det ikke kunne skade iallefall, og gutten protesterte ikke. Han er 13 år, og er mer krevende enn begge sine småsøsken til sammen.

Men jeg må bare få si, om det er Eye Q-tablettene, eller om gutten plutselig har forandret seg, eller om det er en unormal lang opptur vites ikke, men gutten har blitt utrolig mye mer rolig og konsentrert siste måneden. Og det til og med midt i ferien, som vanligvis er værste tiden på året.

Jeg kommer iallefall til å fortsette med fiskeoljetablettene.

Det skader jo ikke prøve!

Jeg er veldig enig med deg når det gjelder andres oppfattelse av hva vi må/bør/skal gi våre barn for å bli "friske".

Min egen guttunge har så langt reagert negativt på ritalin og conserta. Etterhvert kommer vi nok til å prøve strattera. Men akkurat nå har vi pause fra medikamenter av denne typen.

Vi har imidlertid gitt ham fiskeoljetabletter av merket Eye Q. Tenkte i mitt stille at det ikke kunne skade iallefall, og gutten protesterte ikke. Han er 13 år, og er mer krevende enn begge sine småsøsken til sammen.

Men jeg må bare få si, om det er Eye Q-tablettene, eller om gutten plutselig har forandret seg, eller om det er en unormal lang opptur vites ikke, men gutten har blitt utrolig mye mer rolig og konsentrert siste måneden. Og det til og med midt i ferien, som vanligvis er værste tiden på året.

Hvor får man kjøpt dette og hva er doseringen?

Sant nok, det er ikke alltid så godt å avvise alle med velmente råd...

På den annen side - adhd er en diagnose som bare beskriver, og årsakene til symptomene er trolig flere. Så jeg parerer oftest med å si nettopp det, at om det hjelper én er det slett ikke gitt at det hjelper en annen. Og folk flest forstår at vi ikke kan prøve ut alt mulig, for da vet vi jo ikke hva som virker.

Så må de bare akseptere at det er vi som velger hva vi prøver på og hva vi ikke bruker tid og penger på, siden det er vi som kjenner barna best.

Nei takk holder oss til concerta som fungerer fint for oss!

Har lite eller ingen tro på sånne naturmidler her i gården.

Annonse

annen adhd-mamma

Nei - det skader ikke å prøve. Det var eye-q som ble omtalt i den nevnte artikkelen.

Jeg tviler ikke på at det er pga disse at gutten din har blitt bedre, og det har han sannsynligvis blitt fordi han hadde for lite fettsyrer fra før. Fettsyrer er viktig for hjernen.

Så langt er alt vel og bra, men når man har prøvd diverse tilskudd av fettsyrer uten effekt så skyldes vel den manglende effekten at barna har nok fettsyrer fra før og ikke har behov for tilskudd.

Det som hjelper på noen hjelper ikke på alle, derfor blir jeg kraftig provosert når det blir forventet at jeg skal bruke penger på alle disse midlene for å prøve. De kommer bare med ulike navn, sist var det Efalex som var i skuddet, likheten mellom de og Eye-q er at de inneholder fettsyrer og at de koster en formue.

Gjest friedrikke

Jeg er så enig med deg. Jeg pleier å vise til det Bronder skriver i "Stå på" rett som det er, at det hittil ikke er NOEN kosttilskudd eller annen "vidundermedisin" som er dokumentert virksom i kontrollerte forsøk. At noe kan virke på ett barn i en familie kan ikke tas som bevis for noe som helst. Barnet kunne blitt "bedre" uansett....

• 2 uker senere...

Vi har prøvd både efalex og eye q. Efalex hadde liten virkning mens virkningen av eye q er stor. Men nå er det slik med alt at det kan virke på noen men ikke alle. Å det gjelder vel for både strattere, ritalin, efalex, eye q, conserta. Men det viktigste er at vi finner ut hva som hjlper vårt barn best uavhengig av at andre dømmer bl.a kostitilskudd nord og ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...