AngelRose Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Heisann. Skulle gjerne fått noen andre sine meninger om amming. Jeg har veldig lite lyst til å amme. Jeg er en skikkelig tenker og vil ikke klare å la min mann holde på med puppene mine om mitt barn først har brukt det som matgiver. Og i tillegg er det positivt for far å kunne gi flaske til babyen sin som liten også, for å avlaste meg og også for at vi begge kan binde de sterke båndene med barnet i tidlig alder begge to. Man kan jo pumpe ut i førsten om man vil gi morsmelk og ikke amme rett fra bryst? Flaske vil jo babyen venne seg til med en gang mens bryst må tilvennes. Tar jeg feil? -klem meg- 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det er MANGE flere fordeler enn ulemper med amming! Først og fremst er det det aller aller beste for barnet ditt, helsemessig! Det er også lettvint og billig (melken er alltid klar, passe varm osv.). Hvis du trenger avlastning eller far har lyst til å mate den lille, kan du pumpe, og han kan gi på flaske. Det blir også mange andre anledninger for far å kose med babyen! Du sier at du ikke vil at mannen skal kjæle med puppene når de har matet en baby: Livet er langt og barna er det viktigste man har. Det er kanskje verdt å la mannen vente med puppekos til ammingen er ferdig? Er du gravid nå? Jeg syns i så fall du bør vente med å bestemme deg for amming/ikke amming til du har babyen din i armene. Kanskje du vil angre senere hvis du ikke ammer, det kjenner jeg flere som gjør! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1349372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Som Mirabell er jeg også veldig for amming. Ikke bare er morsmelk det definitivt beste barnet ditt kan få - i minst 6 mnd og gjerne lenger, men det er det aller mest lettvinte. Uansett når barnet ønsker mat (og i begynnelsen er det ofte), så har du maten ferdig. Den er ferdig blandet og i riktig temperatur - klar til å serveres. Det være seg på dagen, på natta og ikke minst når du er borte. Når babyen skriker og er sulten er det utrolig hvor lang tid det tar å ordne i stand jeg flaske og få den i riktig temperatur... Når det gjelder det med puppekos, så var jeg også redd for hvordan det skulle bli. Og jeg skal innrømme at de første månedene så var ikke puppene mine noe jeg ville dele med andre enn barnet. De var fulle av melk, og litt såre. De ble brukt av babyen hele dagen, og jeg var ikke klar for å bli "tuklet" med av noen andre. Nå skal det sies at min kjære heller ikke presset på da. Kanskje ikke så rart når jeg i begynnelsen sov med amme-BH fylt med ull-ammeinnlegg, frottekluter og papirammeinnlegg... Ikke spesielt sexy. Men tiden gikk. Jeg vente meg mer til at brystene var til mating, men også at de likevel var mine - ikke bare babyen sine. Lysten på mer fysisk nærhet til mannen min enn bare en kos og et kjapt kyss kom også tilbake. Og tanken på brystene mine var helt forsvunnet. Det var faktisk godt at noen andre koste med dem enn babyen. Selvsagt står du fritt til å velge å ikke amme. Men la det være en veldig veloverveid beslutning. Ja, det er koselig at far kan delta i matingen. Men det er ikke noe i veien for å venne barnet til flaske etter at barnet har blitt vent til brystet. Du kan pumpe deg og fryse ned morsmelk å ha i tilfeller der du/dere ønsker å dra bort noen timer alene. Når det gjelder å venne barnet til puppen så krever det litt av og til Ikke særlig rart egentlig. Du har ikke gjort det før, og babyen har ikke gjort det før. Men med tålmodighet så klarer majoriteten å få det til. Jeg slet veldig i begynnelsen. Begge mine jenter har vært "spaghettispisere" i stedet for "hamburgerspisere". Dvs. de åpnet ikke munnen nok til å få nok av brystet inn i munnen. Men vi fikk det til, og hadde mange koselige ammestunder. Nå gleder jeg meg til å amme tredjemann snart. Det er en egen stemning når man sitter der å ammer. Lykke til, og jeg håper du tar et valg du blir fornøyd med i ettertid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1350700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladmor Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Fordeler med amming har de andre allerede skrevet om. Det med mann og pupp. Vel, i ammeperioden kunne min mann være kjærlig. Og også ville ha puppekos. Det stoppet fort- da melka plutslig sprutet mot han. :-) Etterpå, vel, jeg har ingen problemer med at han er nær dem. Tenker overhodet ikke på at puppene var matbeholder for barna. MEN jeg vil ikke han skal bruke munn der. Da tenker jeg momentant på amming. Det må også sies at det IKKE er noe problem, og at jeg er meget fornøyd med å ha ammet alle mine tre lenge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1351597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest du vil oppleve et press Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg pumper hver morgen, da har jeg masse melk, og dette gir mannen min til baby i flaske sent om kvelden etter jeg har ammet (da har jeg mindre melk). Har også litt i fryseren, som mannen min kan gi hvis jeg er borte osv. Året man ammer er puppene ikke så morsomme å kose med for andre enn baby, men livet er langt og det tar man igjen senere. Ikke ta store avgjørelser nå. Antageligvis er det greieste å få igang melken på sykehuset, la babyen suge og få dreisen på dette noen uker. Deretter kan du velge om du vil pumpe, eller evt avslutte ammingen og heller gi morsmelkerstatning. De fleste mener at amming er slitsomt den første tiden (de første 1-2 mnd), da skal man få igang produksjonen, kanskje ha såre bryst osv. Resten av ammeperioden er amming utrolig mye enklere enn erstatning, synes de fleste. Når man har begynt å gi annen mat (og tidligere også, hvis man må, men det kan gi vondt i magen), tåler baby fint å få erstatning en gang innimellom også, så pappa (eller barnevakt) kan gi erstatning (eller frosset morsmelk) hvis du skal tilbringe tid uten baby. Helsemessig er det mange fordeler for barn som har fått morsmelk, uten at det sier at det er synd på de som har fått erstatning av den grunn! Vær obs på at barselavd. vil utøve et strekt ammepress, det er de "forpliktet" til. Så du vil få en jobb med å si at du ikke vil amme / ikke vil at baby skal die for å få igang melkeproduksjon. Det gis ikke tillegg på barsel, barna som ikke er sterke nok til å vente på at mors melk kommer igang, får morsmelk gitt av morsmelkgivere, ofte gjennom sonde mens de ligger på spedbarnsavdeling. Alt annet er tilrettelagt for at mor skal amme, amme, amme.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1351660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Dette er jo å snu alt på hodet. Hvordan du greier å få flaske til å framstå som mer positivt enn amming, er en gåte. Men hvis du nå setter babyen i sentrum, skulle det vel være innlysende hva som er best? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1351723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AngelRose Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Dette er jo å snu alt på hodet. Hvordan du greier å få flaske til å framstå som mer positivt enn amming, er en gåte. Men hvis du nå setter babyen i sentrum, skulle det vel være innlysende hva som er best? Det er altså det samme? Om man pumper seg får da babyen i seg akuratt samme næring. Ville jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1352262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AngelRose Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Det er MANGE flere fordeler enn ulemper med amming! Først og fremst er det det aller aller beste for barnet ditt, helsemessig! Det er også lettvint og billig (melken er alltid klar, passe varm osv.). Hvis du trenger avlastning eller far har lyst til å mate den lille, kan du pumpe, og han kan gi på flaske. Det blir også mange andre anledninger for far å kose med babyen! Du sier at du ikke vil at mannen skal kjæle med puppene når de har matet en baby: Livet er langt og barna er det viktigste man har. Det er kanskje verdt å la mannen vente med puppekos til ammingen er ferdig? Er du gravid nå? Jeg syns i så fall du bør vente med å bestemme deg for amming/ikke amming til du har babyen din i armene. Kanskje du vil angre senere hvis du ikke ammer, det kjenner jeg flere som gjør! Nei, jeg er ikke gravid nå. Men jeg er en tankefull jente og liker å ha tenkt litt før jeg brått står der. Jeg har også veldig store assosiasjoner til ting. Kall meg gjerne gal. Men jeg kaster alltid ting som f.eks en x og jeg har hatt sammen. Jeg bare klarer ikke å vende ting om til mitt. Og jeg vet at ved mine assioasjoner til ting, vil ikke jeg klare å la min mann være i nærheten av brystene etter at de har vært matstasjon. Jeg har brukt 10 år på å få et normalt forhold til kropp og i det hele tatt ha bra sex. Veldig syns og måtte ødelegge det også. Derfor lurte jeg på syn på amming. Så om jeg pumper ut morsmelk iallefall de første månedene så babyen får morsmelk og ikke erstatning. Da er de fleste enige at jeg gjør en ok ting. Er jo jeg som får ekstra jobb med flasker og varming. *tenkte jeg* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1352277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg tror det er vanskelig å forestille seg å skulle amme før babyen har blitt født. Selv syntes jeg det var en merkelig og til tider absurd tanke at jeg skulle amme mitt ufødte barn. Det føltes på en måte veldig unaturlig og rart. Når hun ble født var det plutselig helt naturlig å skulle gjøre dette! Litt vanskelig å forstå før man selv har født tror jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1352295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Nei, jeg er ikke gravid nå. Men jeg er en tankefull jente og liker å ha tenkt litt før jeg brått står der. Jeg har også veldig store assosiasjoner til ting. Kall meg gjerne gal. Men jeg kaster alltid ting som f.eks en x og jeg har hatt sammen. Jeg bare klarer ikke å vende ting om til mitt. Og jeg vet at ved mine assioasjoner til ting, vil ikke jeg klare å la min mann være i nærheten av brystene etter at de har vært matstasjon. Jeg har brukt 10 år på å få et normalt forhold til kropp og i det hele tatt ha bra sex. Veldig syns og måtte ødelegge det også. Derfor lurte jeg på syn på amming. Så om jeg pumper ut morsmelk iallefall de første månedene så babyen får morsmelk og ikke erstatning. Da er de fleste enige at jeg gjør en ok ting. Er jo jeg som får ekstra jobb med flasker og varming. *tenkte jeg* Jeg har ikke barn, men har sett noen pumpe seg. Tror ikke det er noe man gjør frivillig hver eneste dag.. For meg er det helt absurd å være imot amming. Det er så mange fordeler ved det at det er rent egoistisk/idiotisk å ikke gjøre det hvis man har anledning til det. Og også for moren er det bare fordeler å amme, ikke minst med tanke på vekt etter fødsel. De fleste jeg har møtt som ikke kan amme av forskjellige grunner, skulle gjerne ammet om de kunne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1352319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladmor Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Det er altså det samme? Om man pumper seg får da babyen i seg akuratt samme næring. Ville jeg tro. Jo, næringa blir jo det samme. Det går selvsagt å pumpe, og jeg har selv gjort det masse. Tar tid, og ofte er babyen mye bedre å tømme brystene enn en pumpe. Men bevares, det er ditt valg. Amm eller ikke amm. Mormelkertatning eller utpumpet morsmelk. Du bestemmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1352494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Nei, jeg er ikke gravid nå. Men jeg er en tankefull jente og liker å ha tenkt litt før jeg brått står der. Jeg har også veldig store assosiasjoner til ting. Kall meg gjerne gal. Men jeg kaster alltid ting som f.eks en x og jeg har hatt sammen. Jeg bare klarer ikke å vende ting om til mitt. Og jeg vet at ved mine assioasjoner til ting, vil ikke jeg klare å la min mann være i nærheten av brystene etter at de har vært matstasjon. Jeg har brukt 10 år på å få et normalt forhold til kropp og i det hele tatt ha bra sex. Veldig syns og måtte ødelegge det også. Derfor lurte jeg på syn på amming. Så om jeg pumper ut morsmelk iallefall de første månedene så babyen får morsmelk og ikke erstatning. Da er de fleste enige at jeg gjør en ok ting. Er jo jeg som får ekstra jobb med flasker og varming. *tenkte jeg* Er ikke så sikker på om du vil føle det annerledes om du pumper deg heller jeg. Fortsatt er puppene dine det du kaller matstasjon. Og når/om du blir gravid, så kan det hende det skjer med deg som med meg; at du får et helt annet bilde av kroppen din. Ofte får man det til det positive :-) Det ligger kanskje i vår natur. Men dette er jo helt og holdent ditt eget valg når du en gang står oppi det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1376589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AngelRose Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Er ikke så sikker på om du vil føle det annerledes om du pumper deg heller jeg. Fortsatt er puppene dine det du kaller matstasjon. Og når/om du blir gravid, så kan det hende det skjer med deg som med meg; at du får et helt annet bilde av kroppen din. Ofte får man det til det positive :-) Det ligger kanskje i vår natur. Men dette er jo helt og holdent ditt eget valg når du en gang står oppi det. Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1377131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Froggi Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Jeg har ikke barn, men har sett noen pumpe seg. Tror ikke det er noe man gjør frivillig hver eneste dag.. For meg er det helt absurd å være imot amming. Det er så mange fordeler ved det at det er rent egoistisk/idiotisk å ikke gjøre det hvis man har anledning til det. Og også for moren er det bare fordeler å amme, ikke minst med tanke på vekt etter fødsel. De fleste jeg har møtt som ikke kan amme av forskjellige grunner, skulle gjerne ammet om de kunne. Det at noen skriver at man ikke skulle pumpe frivillig er noe tull!! Jeg fikk førstemann nå for en måned siden, og allerede på sykehuset hadde han så og si "puppenekt" fra første stund. Ble ikke noe bedre da vi kom hjem fra sykehuset, så da ble det rett og slett å pumpe&gi mme i tillegg på natterstid. Det er IKKE noe galt i å pumpe&gi til ungen! Det er ikke alltid ungen vil ammes (eller at du selv vil amme), så da er pumping et mye bedre alternativ enn kun morsmelkserstatning(mme). Finn den løsningen du liker best, og ikke bry deg om fanatikere på sykehuset (eller utenfor for den saks skyld). Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193886-for-eller-imot-amming/#findComment-1531577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.