Gå til innhold

Hvordan få tilbake penger jeg har lånt bort?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke helt smart nei

Jeg har vært forelsket og dum og lånt bort penger til kjæresten min. Nå er vi ikke lenger sammen og han skylder meg 15000 kr.

Har jeg noen sjans til å få tilbake pengene mine? Hva om jeg får han til å signere på et papir som sier at han skylder meg dette? Kan jeg da gjøre noe?

Han er også far til mitt nyfødte barn og han betaler heller ikke barnebidrag som han skal. Skal prøve å få han til å signere på en privat avtale som trygdekontoret skal kreve inn hver månd. Huff. For et rot jeg har rota meg inn i...

Noen med gode råd?

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er mye håp om å få igjen de pengene . Når det gjelder barnebidraget må du nok gå til trygdekontoret og få de til å ordne en bidragsavtale. der med kan de får trygdeetatens innkrevningsentral til å inndrive bidraget om det er noe å hente .Da vil du i allefall få bidragsforskudd om han ikke betaler .

Dersom du får ham til å underskrive et gjeldsbrev kan du dra saken inn for forliksrådet etter en periode. Vi var gjennom dette en gang men trakk selv saken av forskjellige grunner. Husker ikke detaljene.

Husk vitner!

"Merk: For at gjelden skal kunne inndrives uten søksmål må underskriften være bekreftet av 2 myndige vitner, eller av notarius publicus, lensmann, lensmannsbetjent, namsmann eller namsfullmektig godtatt av namsretten, forliksmann, advokat eller advokatfullmektig, statsautorisert eller revisor, autorisert eiendomsmegler."

Gjest gladiol

Du kan fremme en forliksklage og muligheten for å få tilbake pengene er gode hvis han er i jobb.

Du trenger ingen vitner, underskrift etc. slik som "tiliti" sier.

Men, har du noen form for bevis, er det selvfølgelig en fordel, men ikke noen nødvendighet for å fremme en sak.

Når det gjelder barnebidrag er dette noe du må ta opp med trygdekontoret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...