Gå til innhold

Oppfølging av fysioterapeut - jeg føler meg udugelig..

Anbefalte innlegg

Feilpostet denne på Åpent, så jeg legger den her også - hit den egentlig skulle!

___ ___ ___ ___

Her i våres var vi på ordinær førskolekontroll med Storebror. Han var da 5 1/2 år. Kontrollen innbefatter bla. sjekk hos fysioterapeut, og jo mer jeg tenker på den seansen, jo mer udugelig føler jeg meg og enda mer irritert blir jeg.

Hun var svært direkte, litt bøs, og ga oppgaver til gutten med litt, tja, forlangende tonefall. Typisk situasjon som guttungen min blir litt usikker av (er sjenert) og som han velger å tøyse bort. Han fjaset seg igjennom hinkingen og flakset med armene da han skulle stå på ett bein.

Jeg fortalte henne at han nok var litt usikker i situasjonen, men hun var uenig. "Han tøyser for å slippe å vise at han ikke klarer". Tror ikke det, sa jeg, for dette er typisk for han når han blir usikker på hva som forventes. "Nei, dette har jeg sett før. Han klarer det ikke og må derfor avlede oppmerksomheten." Hun brukte et bestemt tonefall. Dette var ikke noe å diskutere.

"Dette skal enhver 6-åring klare i følge min bok."

Skit det samme, tenkte jeg, det betyr jo egentlig ikke noe hva hun mener. Svarte bare at han ikke var 6 år ennå.

Hun ga meg en huskeliste jeg skulle henge opp på kjøleskapet, slik at jeg skulle huske å la ham løpe i skogen, klatre i trær, sykle, svømme og hoppe trampoline.

Kjente jeg begynte å føle meg trengt opp i et hjørne i forsvar for både meg selv og gutten vår (tullete, vettu, men...), og sa at vi gjør alle disse tingene! Han sykler helt fint, hopper trampoline, ingen klatrer høyere enn han i treet i barnehagen (og da snakker vi minst 4 meter opp i ei bjørk), skogen har vi bak huset og han har gått alene siden han tok sine første skritt! På dette tidspunktet hadde han nettopp fullført første halvår av et svømmekurs også.

Hun så overbærende på meg, "Ja, ja, men det er så fort gjort å glemme, ta med denne og heng den på kjøleskapet."

Hele tiden står gutten min og hører på, så jeg ville jo ikke akkurat begynne å krangle... Hun ga ham beskjed om å minne mamma på å ta ham med i skogen og i svømmehallen og slikt.

Så sier hun at han hadde rent for dårlig balanse (satte andre benet nedi et par ganger under hinkingen, og stor og viftet med armene da han skulle stå på ett ben. Klarte derfor bare 10 sek. og ikke 15 som var kravet) og må følges opp etter skolestart.

Jeg var helt matt, så jeg svarte at det var greit.

Kom hjem og gutten hinket 15 meter med glans for å bevise at han kunne klare det (!). Han stod hur lenge som hjelst på ett bein.

Jeg tok det umiddelbart opp med barnehagen og de kjørte i tiden etterpå en serie tester (kamuflert som lek). Tilbakemeldingene er at ingen av dem forstår hva fysioterapeuten synes mangler.

Må legge til at han er en typisk fysisk gutt. Er det et klatretårn i nærheten, så sitter han på toppen. På båten balanserer han på ripa. Han klatrer i klatrevegger beregnet for større unger, og klarer seg til toppen!

Han sykler som bare det, både på vei og på skogsstier. Svømmer gjør han også.

Jeg kjenner at jeg føler meg litt overkjørt. Merkelig at hun ikke ville høre på meg men at hun visste bedre da han fjaset og tullet. Hun ga seg ikke med denne huskelappen, jeg følte at hun ikke trodde meg på at vi gjorde alle de tingene.

Det neste blir at hun kommer til å studere ham i en gymtime. Om hun da oppdager alt hva han faktisk kan, så er jeg spent på konklusjonen hennes. Tipper det i rapporten står "Gutten har vist betydelig fremgang siden kontrollen sist og vi konstanterer at foreldrene har forstått alvoret og endret kurs"

Hvor vil jeg med dette? Tja, vet ikke helt, men bare lire av meg litt kanskje. Dette med fysisk aktivitet har jeg vært opptatt av siden lenge før jeg fikk barn. Er utdannet pedagog og så hvor mange barn som sleit med grov-motorikken og bestemte meg for at i min familie skulle dette være et prioritert område, hvilket jeg virkelig føler det har vært.

Som nevnt så gikk de på egne bein i skogen så snart de lærte å gå. Og vi bruker skogen mye! Vi har den jo rett utenfor døra! 2-hjulssykler har begge fått før de ble tre år og storebror lærte å sykle helt fint alene før han ble fire. Lillebror ser ut til å knekke koden snart (blir 4 i nov.)

Jeg føler dette som et alvorlig skudd for baugen og jeg føler det er urettmessig. Det er nok derfor jeg blir så fortvilet over at det skal stå i rapport/mappe at vi ikke duger på dette feltet, at vi ikke har gjort vårt ytterste.

Vi er liksom låst i en situasjon hvor vi uansett blir sittende igjen med Svarteper, for om hans fysikk godkjennes på neste kontroll, vil hun bare tro at vi fikk fart på oss og øvde...

Jeg blir ikke mindre fortvilet på vegne av gutten min. Han ble så opptatt av dette (hun snakket jo høyt, slik at han fikk med seg alt) i tiden etterpå at jeg tilslutt ba han slappe av med det, at det ikke var noe å tenke på siden han allerede kan det hun er ute etter.

Jeg synes det er trist at han sitter igjen med følelsen av å ikke mestre det han i utgangspunktet følte han mestret bra. Har brukt en del tid på det etterpå, og nå ser det ut til at han er avslappet igjen. Men nå kommer hun jo snart på skolen. Hva da? Jeg føler det er urettferdig på hans vegne, at han skal føle at han må følges opp, at disse følelsene han stred med etter forrige kontroll kan blusse opp igjen.

Hun kommer til å ringe meg i forkant, slik at jeg vet når hun kommer. Tips til hva jeg sier til gutten min hadde vært fint.

Mest har jeg lyst til å avblåse hele aksjonen hennes...men hva står det om oss i rapportene da?

Kjedelig situasjon...

Fortsetter under...

Jeg synes du skal skrive et brev til hennes overordnede, det går ikke an å overkjøre foreldrene på den måten!

Var dette via helsestasjonen? Hva med å snakke med helsesøster og be om å få innsyn i journalen, såvidt jeg vet kan de ikke nekte deg det.

Jeg synes du skal skrive et brev til hennes overordnede, det går ikke an å overkjøre foreldrene på den måten!

Var dette via helsestasjonen? Hva med å snakke med helsesøster og be om å få innsyn i journalen, såvidt jeg vet kan de ikke nekte deg det.

Jeg har i allefall tenkt at jeg skal ha kopi av rapporten hun skriver etter skolebesøket slik at jeg vet hva som skjer.

Ja, det er helestasjonens fysioterapeut for skoleunger dette her og den første kontrollen er ordinær for alle førskolebarn.

Jeg synes hun var fæl og jeg liker ikke konsekvensene av atferden hennes. Han tok det virkelig inn over seg, gutten...

Jeg skrev litt misvisende i hovedinnlegget. Neste kontroll er ikke i en ordinær gymtime, men de kommer til å samle opp de ungene som trenger oppfølging og ta de med i gymsalen.

Han vil ganske sikkert føle på at han må prestere, og om han da gjør seg til eller biter tennene sammen, det vet jeg ikke. Jeg vet imidlertid at hennes utsagn sist gjorde sterkt inntrykk på ham og jeg håper ikke det hele velter opp igjen.

Det er grunnen til at jeg egentlig helst vil be henne om å ikke inkludere ham i opplegget. Kanskje jeg skulle være ærlig og fortelle henne hva det gjorde med ham sist?

Hmm...

kakki1365380609

Jeg tror jeg hadde gitt skriftlig beskjed om at min sønn ikke kom til å delta ettersom du ikke kan se noen problem med motorikken hans.

Mulig jeg hadde tatt kontakt med fastlegen og fått en time der for å høre hva han/hun synes om guttens utvikling og hatt det som en støtte.

Slike fagfolk som vet best og ikke hører på deg uansett hva du sier får jeg helt fnatt av!!

Lykke til.

Jeg har i allefall tenkt at jeg skal ha kopi av rapporten hun skriver etter skolebesøket slik at jeg vet hva som skjer.

Ja, det er helestasjonens fysioterapeut for skoleunger dette her og den første kontrollen er ordinær for alle førskolebarn.

Jeg synes hun var fæl og jeg liker ikke konsekvensene av atferden hennes. Han tok det virkelig inn over seg, gutten...

Jeg skrev litt misvisende i hovedinnlegget. Neste kontroll er ikke i en ordinær gymtime, men de kommer til å samle opp de ungene som trenger oppfølging og ta de med i gymsalen.

Han vil ganske sikkert føle på at han må prestere, og om han da gjør seg til eller biter tennene sammen, det vet jeg ikke. Jeg vet imidlertid at hennes utsagn sist gjorde sterkt inntrykk på ham og jeg håper ikke det hele velter opp igjen.

Det er grunnen til at jeg egentlig helst vil be henne om å ikke inkludere ham i opplegget. Kanskje jeg skulle være ærlig og fortelle henne hva det gjorde med ham sist?

Hmm...

Så de skal samle sammen alle de ungene som ikke klarte seg på kontrollen? Slik at alle de andre vet det?

Herregud! Da må de heller ta gruppe for gruppe med alle ungene og så observere "i smug" de ungene de har plukket seg ut! Det der er jo som å legge til rette for mobbing! Jeg hadde nektet plent!

Annonse

Så de skal samle sammen alle de ungene som ikke klarte seg på kontrollen? Slik at alle de andre vet det?

Herregud! Da må de heller ta gruppe for gruppe med alle ungene og så observere "i smug" de ungene de har plukket seg ut! Det der er jo som å legge til rette for mobbing! Jeg hadde nektet plent!

Godt å høre!!! Jeg har nemlig en stor og vond klump i magen pga. dette...

Jeg tror jeg hadde gitt skriftlig beskjed om at min sønn ikke kom til å delta ettersom du ikke kan se noen problem med motorikken hans.

Mulig jeg hadde tatt kontakt med fastlegen og fått en time der for å høre hva han/hun synes om guttens utvikling og hatt det som en støtte.

Slike fagfolk som vet best og ikke hører på deg uansett hva du sier får jeg helt fnatt av!!

Lykke til.

Det var en god ide! Takk for svaret :)

Tror ikke jeg hadde latt ungen være med på dette. Hvorfor i alle dager skal han/dere trues til å være med på et sånt opplegg når det er fullstendig unødvendig?

Minner meg om sånne IQ-tester de hadde av ungene på 50-tallet der de plasserte folk i hjelpeklasser fordi de ikke skjønte testen.

Ring eller skriv og meld ham av, hvis de ikke tror deg, kan du jo filme ham og ta med et opptak du kan vise dama?

Tror ikke jeg hadde latt ungen være med på dette. Hvorfor i alle dager skal han/dere trues til å være med på et sånt opplegg når det er fullstendig unødvendig?

Minner meg om sånne IQ-tester de hadde av ungene på 50-tallet der de plasserte folk i hjelpeklasser fordi de ikke skjønte testen.

Ring eller skriv og meld ham av, hvis de ikke tror deg, kan du jo filme ham og ta med et opptak du kan vise dama?

Det synes jeg var et godt forslag! Jeg har en del bildemateriale som viser gutten langt oppe i busker, på toppen av en klatrevegg osv. også som jeg gjerne viser frem :)

Annonse

Fysioterapeuten har utvist en svært dårlig evne til å omgås både barn og foreldre i en undersøkelsessituasjon.

Allikevel synes jeg du skal legge dette bak deg uten å gjøre noe mer ut av det. Har ennå ikke hørt om unger som vil få oppfølgning av fysioterapeut uten at det er nødvendig, så sønnen din er bare en av mange som har vært gjennom en slik undersøkelse uten at det har vært noe poeng. Fysioterapeuten kommer ikke til å forfølge dere gjennom skoletiden hans...*s*

Kanskje er det viktigste nå å jobbe med at både du og sønnen din ikke så lett lar dere såre av "teite" situasjoner.

Fysioterapeuten har utvist en svært dårlig evne til å omgås både barn og foreldre i en undersøkelsessituasjon.

Allikevel synes jeg du skal legge dette bak deg uten å gjøre noe mer ut av det. Har ennå ikke hørt om unger som vil få oppfølgning av fysioterapeut uten at det er nødvendig, så sønnen din er bare en av mange som har vært gjennom en slik undersøkelse uten at det har vært noe poeng. Fysioterapeuten kommer ikke til å forfølge dere gjennom skoletiden hans...*s*

Kanskje er det viktigste nå å jobbe med at både du og sønnen din ikke så lett lar dere såre av "teite" situasjoner.

Ja, teit kan det nok være, men ingen liker vel å føle seg overkjørt?

Jeg var selvsagt nøye med å ikke la mine tanker omkring dette skinne gjennom til han.

At man som 5 1/2-åring tar innover seg at man ikke strekker til på et område han følte seg svært sterk, det er vel kanskje ikke sa rart.

De fleste unger i småskolen synes det er gøy å bli tatt ut til noe ekstra i skoletiden. Såfremt ikke foreldre og lærere definerer situasjonen som noe negativt, vil neppe ungene gjøre det. De liker ofte ekstra oppmerksomhet. Det er som regel flere slike testsituasjoner i løpet av skoletiden både av teoretisk og praktisk art.

Har hørt ansatte i PPT fortelle at unger av og til kappes om å få lov til å komme til testing, så det er kanskje mest voksne som fremdeles forbinder dette med stigmatisering.

Gjest For en fysioterapeut, ikke riktig god hun der

Jeg ble helt matt av å lese innlegget ditt! Gudbedre meg for et inkompetent kvinnfolk den fysioterapeuten, og stakkars lille gutten din! Dette har jo gått over alle støvleskaft.

Jeg har opplevd noe lignende selv, om enn ikke så ekstremt, men jeg kjente også at jeg ble irritert.

Jeg var på kontroll på helsestasjonen med min da 4 år gamle sønn. Han gikk i barnehagen og var svært aktiv, husket, klatret, hoppet på tjukkas osv. osv. Veldig flink og med stor kroppsbeherskelse.

Legen skulle foreta en "hinke-test"på ham. Gutten min greide ikke å hinke ikke akkurat da, han var for opptatt av alt rundt seg inne på kontoret til legen. Legen lot ham prøve kun én gang.

Hennes konklusjon var da: "Det at han ikke greier å hinke, forteller oss en god del om motorikken hans!" Jeg måtte prøve å gjøre ditt og datt og la ham være mye ute og leke og bla bla bla. Men herremin, gutten gikk jo full tid i barnehagen! Var liksom ikke dét nok? Og kunne hun virkelig trekke en slik konklusjon etter kun å ha bedt ham hinke en gang?

Tror du jeg gikk derifra med blandede følelser? Jeg spurte i barnehagen dagen etterpå, om det kunne stemme at sønnen min var dårlig motorisk. De skjønte ingenting de, og ba meg bare blåse i det legen hadde sagt. De hadde hørt mye opp igjennom årene fra helsestasjoner o.l., sa de i barnehagen.

Så hvis du føler deg helt sikker på at din sønn er helt på linje med de andre barna motorisk, noe det definitivt høres ut som om han gjør, så ville jeg ha droppet hele greia for sønnen din sin del. Send gjerne med bilder/film som beviser dette.

Krev innsyn i journalen hans og forlang rettelser dersom det står noe der som taler negativt for dere. Si rett ut at du føler deg overkjørt og at tingene har falt helt ut av perspektiv.

Ja, teit kan det nok være, men ingen liker vel å føle seg overkjørt?

Jeg var selvsagt nøye med å ikke la mine tanker omkring dette skinne gjennom til han.

At man som 5 1/2-åring tar innover seg at man ikke strekker til på et område han følte seg svært sterk, det er vel kanskje ikke sa rart.

Det er situasjonen jeg kalte teit, ikke reaksjonen din.

Alle opplever slike mindre gode situasjoner i løpet av oppveksten, og jeg tror det er et større poeng å hjelpe unger til å ikke vektlegge slike episoder for sterkt og minne de på at de faktisk er dyktige, greie osv. enn å tenke at de tar "skade" av det.

Du kan selvfølgelig sende en kort klage til fysioterapeutens overordnede på dårlig håndtering av undersøkelsessituasjonen.

Jeg synes det er en dårlig ide å sende inn video osv. dersom du er opptatt av hvordan de oppfatter deg.

Det er situasjonen jeg kalte teit, ikke reaksjonen din.

Alle opplever slike mindre gode situasjoner i løpet av oppveksten, og jeg tror det er et større poeng å hjelpe unger til å ikke vektlegge slike episoder for sterkt og minne de på at de faktisk er dyktige, greie osv. enn å tenke at de tar "skade" av det.

Du kan selvfølgelig sende en kort klage til fysioterapeutens overordnede på dårlig håndtering av undersøkelsessituasjonen.

Jeg synes det er en dårlig ide å sende inn video osv. dersom du er opptatt av hvordan de oppfatter deg.

Overfor gutten taklet jeg det slik som du sier her. Det er viktig at man lærer seg å takle forskjellige ting som dukker opp i livet, selvsagt.

Så kanskje jeg bare skulle si til meg selv; Let it go?

Fysioterapeuten skulle ringe meg før hun skulle ta neste kontroll, så det gir jo en god mulighet for å ta en prat også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...