Gå til innhold

For en ferie....

Anbefalte innlegg

Gjest Kvikklunsj
Skrevet

Endelig tilbake fra en kort men akk så hektisk ferie som inkluderte 110 km i bil (selvsagt fordelt på noen økter). Hadde med to unger og en mann - ungene er hhv 6 år og 16 mnd. Minstejenta var vel den som skapte mest frustrasjon.... Hun har til fulle oppdaget hvilket praktfullt instrument stemmen er, og at "Nei" er et veldig morsomt ord! For å si det sånn - her i huset blir det ingen flere turer før minsten har lært seg noen regler for oppførsel ;o)

I bilen holdt hun det gående med "Nei!!!" ikke sagt rolig - men i falsett! I ett sett fra Oslo til Karlsqat avbrutt av 1 times soving!! Og jeg overdriver veldig lite! Holdt hun opp et par minutter , satt storebror igang med å erte/tulle så hun satt igang igjen. Nytter ikke å få en 1-åring til å tie? Hun bare ler... Vel fremme på det knøttlille hotellrommet, tok det 3 (!!) timer å få henne i søvn!! Ved frokosten neste morgen måtte vi bare ta med ungen å gå etter 10 minutter - hun hylte og ville IKKE sitte i barnestolen, og stikker (løper) avgårde så fort hun blir satt ned. Håpløst!

Vi fikk ikke spist en eneste middag ute på restaurant/kafe/ gatekjøkken uten å splitte oss i to spiseøkter! Tilslutt ble vi foreldre så lei at vi gikk løs på hverandre for et godt ord...... Himmel og hav.... Vi taklet dette veldig dårlig er jeg redd...

Men hva gjør man med en på 16 mnd. som er viljesterk, egen, og ikke skjønner så mye enda? Hvordan takler dere strie småtroll? Og for dere som lurer - vi har ikke brukt ordet "Nei" i særlig stor hgrad her i barneoppdragelsen - men hun har nok lært endel av storebror er jeg redd... også når dert gjelder støynivået.. Han elsker å leke røffe leker med henne - noe hun også liker godt! En liten guttejente dette her...

Tar imot råd og tips med stor takk!! Dette ble ingen god opplevelse for hverken store eller små.

Frustrert hilsen

Gjest blir bedre
Skrevet

Hm.... Vi har tre, og har vært gjennom det der, ja!

Det er 14,5 mnd mellom de to eldste, og en periode sluttet vi å gå på besøk til folk, vi orket rett og slett ikke alt styret.

Ifjor prøvde vi campinglivets gleder i pittelita vogn, og nr tre var bare 6 mnd.

Det var stritt og mye styr, men det gikk på et vis. (var mer sliten da vi kom hjem enn da vi dro)

Iløpet av vinteren er de blitt større og mer selvstendig, og det merkes til gangs nå, selvfølgelig krangler de og styrer, men ikke så ille...

Og igår investerte vi i ei gammel og mye større vogn, og vi satser faktisk på å få sitte litt iro utenfor vogna iår..:)

Noen barn er mer aktive enn andre, og vi har tre av dem...

Gjest katten kathinka
Skrevet

Tror jeg ville satset på en litt annen type ferie.

Slike turer passer bedre om noen år:-)

Skrevet

Hmmm, du sier det kanskje selv. Nå er det på tide å innføre NEI i oppdragelsen.

Gjest Kvikklunsj
Skrevet

Hmmm, du sier det kanskje selv. Nå er det på tide å innføre NEI i oppdragelsen.

Jeg formulerte meg nok litt dumt der.. Det jeg mente var at vi har forsøkt å bruke substitutter til ordet "Nei". F.eks. : det er ikke lov!, Ikke gjør det, kom så ser vi på noe annet....etc.. Og så fulgt det opp med handling.

Gjest bramaputra
Skrevet

Hvis det er sjelden dere har med barna i bil (mer enn noen få minutter) kan det ha med tilvenning å gjøre. Her vi bor er vi NØDT til å kjøre - både for å besøke venner og når vi skal til kino, teater osv. Barna må tåle å kjøre bil i minst en time hver vei, ofte flere ganger pr. uke. Vi bruker også bilen mye på ferier og i helger. Ergo er dette noe vi MÅ og som blir en vane - fra de er babyer. Begge har alltid funnet seg i biling - men vi har selvfølgelig sunget mye, hatt leker underveis og de har hatt en kasse med diverse leker mellom seg i baksetet.Etterhvert har det blitt klistremerkebøker, discman og musikk/eventyr osv. Nå er de 12 og snart 8 - og begge liker å kjøre bil!

Skrevet

Jeg formulerte meg nok litt dumt der.. Det jeg mente var at vi har forsøkt å bruke substitutter til ordet "Nei". F.eks. : det er ikke lov!, Ikke gjør det, kom så ser vi på noe annet....etc.. Og så fulgt det opp med handling.

OK!!!

Da er det nok bare å fortsette, og å være 100% konsekvente.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...