Gå til innhold

Gutten vår strutter av selvtillitt

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke problemet? Beskjedne unger vil aldri kunne tenke seg å gå opp på cenen å danse eller synge.Denne gutten er altså ikke beskjeden.Han danser og underholder, folk ler og synes det er morro.Gutten er 4 år ! Det er jo ikke en bakfull 19 åring eller 40 åring vi snakker om :/

Jeg er enig med deg, Selma 2.

Fortsetter under...

Hvorfor skriver du her hvis du ikke vil ha svar? Skulle ikke forundre meg om jeg snakker 'på vegne av flere' som ikke synes det er tiltalende med voksne eller barn som 'stjeler hele showet' og 'ikke er til å rikke'.

Ja, du skriver på vegne av flere. Meg bl.a.

Barn skal være trygge på seg selv, men å strutte av selvtillit KAN bli i overkant for omgivelsene.

I et bryllup ser jeg gjerne at brudeparet er i sentrum, f.eks.

I en barnebursdag ser jeg gjerne at den som har fødselsdag får være mest sentral. (Var i en barnebursdag der et annet barn overtok fullstendig - og mora til dette barnet var SÅ stolt!)

Ellers har du skrevet det som er å skrive, synes jeg.

Jeg skjønner ikke problemet? Beskjedne unger vil aldri kunne tenke seg å gå opp på cenen å danse eller synge.Denne gutten er altså ikke beskjeden.Han danser og underholder, folk ler og synes det er morro.Gutten er 4 år ! Det er jo ikke en bakfull 19 åring eller 40 åring vi snakker om :/

Det er da ikke noe problem for meg, jeg var ikke i bryllupet.

Ja, du skriver på vegne av flere. Meg bl.a.

Barn skal være trygge på seg selv, men å strutte av selvtillit KAN bli i overkant for omgivelsene.

I et bryllup ser jeg gjerne at brudeparet er i sentrum, f.eks.

I en barnebursdag ser jeg gjerne at den som har fødselsdag får være mest sentral. (Var i en barnebursdag der et annet barn overtok fullstendig - og mora til dette barnet var SÅ stolt!)

Ellers har du skrevet det som er å skrive, synes jeg.

Takk for det :)

Uff, eksemplet ditt taler for seg selv.

Gjest sussilei

Har du noen formening om hvordan beskjedne barn opplever at utagerende barn kan ta scenen og få all oppmerksomhet?

Beskjedne barn bør oppmuntres til å utfordre grensene sine, men ikke på bekostning av barn som ikke er beskjedne. ("Ikke fullt så beskjedne" må ofte læres til å tilpasse seg situasjoner og ikke overkjøre andre, men ikke for å hjelpe de beskjedne barna.)

Synes du er unødvendig sur mot "stoltavgutten vår". Hun skriver ikke at barnet huiet, bråkte, tok all oppmerksomhet fra brudeparet, men at han ikke var til å rikke fra dansegulvet/scenen. Og jeg kan ikke begripe hvorfor noen skulle bli sure på sånt.

Hvorfor skriver du her hvis du ikke vil ha svar? Skulle ikke forundre meg om jeg snakker 'på vegne av flere' som ikke synes det er tiltalende med voksne eller barn som 'stjeler hele showet' og 'ikke er til å rikke'.

På vegne av meg også. De rette personene bør være i sentrum, og andre kan ta showet en stund før de går tilbake i skyggen. Jeg er enig i alle innleggene dine i denne tråden... (Og jeg har også barn som kan showe og sjarmere når de er i det rette humøret. Den ene kan bli riktig så intens.)

Annonse

Gjest KariKruskakli

Slik er begge døtrene mine.mens sønnen helst ikke vil stikke seg frem på noen måte.

Hun største er 14 år nå, og går på danseskole.

Hun elsker å synge, danse og spille piano.

I påsken , da yngstedatteren var 1.5 år holdt hun på slik langt utover kvelden. Folk som satt og så på, lo så de skreik.

Dagen etterpå var hun helt utslitt og ville bare sove, så det var helt tydelig at hun hadde "festet" litt vel mye;o)

Gjest KariKruskakli

Sånt kan være festlig og sjarmerende for de nærmeste, men for andre en pine, spesielt når du sier at 'han stjal hele showet' i et bryllup!?

Beklager, men jeg hadde steilet dersom dere var i mitt bryllup eller for den saks skyld et hvilket som helst bryllup jeg var gjest i.

Det er ikke ofte jeg er uenig med deg, men nå er jeg det.

Jeg synes slikt bare er morro.

Og da mener jeg ikke bare med mine egne unger. Synes det er morsomt å se andre unger som holder på slik også jeg.

Hei :o)

Jeg ville bare si tusen takk for at du deler den artige historien med oss.

Jeg kan ikke begripe at noen her inne orker å bruke krefter på å lete etter noe negativt å si om det hele. Jeg synes mange på dette forumet virker i overkant kritiske, belærende og "selvforherligende". Kan vi ikke være mer snille og overbærende med hverandre?

Jeg synes det hørtes ut til å være et kjempeartig bryllup -sønnen din var nok med på å løfte stemningen. Karaoke i bryllup hørtes kjempartig ut - hvor dumt at jeg allerde er gift. (Men hvem vet om jeg kommer til å treffe ektemann nummer to snart, hehe. Neeeida, jeg bare tuller)

Lykke til videre :o)

Gjest tidligere '!-o-!'

Gikk ei lita runde med meg selv om jeg skulle svare eler ikke, men denne var drøy!

Var det virkelig å nødvendig å skrive inn! Hold slike ting for deg selv.

Brudepika og brudesvennen vår fikk mye oppmerksomhet, og satt som noen engler. Og vi som budepar syntes det var heilt topp!!!! Brudepika hadde til og med fødselsdag den dagen, så vi laga til kake til henne og alle sang bursdags sang til henne. Du får la være å ha en brudepike og en brudesven du som er redd å måtte dele en flotte dag på. Vi ville ikkje ha bytte det vekk!!!

Det er da ikke det det er snakk om! Det er svært viktig for barn å lære at det ikke er de som skal være i fokus _hele_ tida, at man faktisk kan ta hensyn og slippe andre til. Står en unge og underholder i evigheter er den beste tjeneste mor og far kan gjøre dem å vise når nok er nok. Det er det som gir selvtillit på lang sikt.

Gjest barbamama

Hei :o)

Jeg ville bare si tusen takk for at du deler den artige historien med oss.

Jeg kan ikke begripe at noen her inne orker å bruke krefter på å lete etter noe negativt å si om det hele. Jeg synes mange på dette forumet virker i overkant kritiske, belærende og "selvforherligende". Kan vi ikke være mer snille og overbærende med hverandre?

Jeg synes det hørtes ut til å være et kjempeartig bryllup -sønnen din var nok med på å løfte stemningen. Karaoke i bryllup hørtes kjempartig ut - hvor dumt at jeg allerde er gift. (Men hvem vet om jeg kommer til å treffe ektemann nummer to snart, hehe. Neeeida, jeg bare tuller)

Lykke til videre :o)

De mest kritiske røstene i denne tråden hører vanligvis ikke hjemme her på dette forumet.

De mest kritiske røstene i denne tråden hører vanligvis ikke hjemme her på dette forumet.

Hva har DET med noen ting å gjøre!?

(Vil også bare gjøre oppmerksom på at mine innlegg ikke har vært til hovedinnlegget, men svar til andre som har skrevet i tråden her.)

'Kritiske røster', det er vel meg, det.

Eier du dette forumet?

Jeg ante for øvrig ikke at det var forum for Adopsjon før nå. Og som om det skulle spille noen bloody rolle? Alle forum ved Doktoronline er åpne for alle.

Annonse

Beskjedne barn bør oppmuntres til å utfordre grensene sine, men ikke på bekostning av barn som ikke er beskjedne. ("Ikke fullt så beskjedne" må ofte læres til å tilpasse seg situasjoner og ikke overkjøre andre, men ikke for å hjelpe de beskjedne barna.)

Synes du er unødvendig sur mot "stoltavgutten vår". Hun skriver ikke at barnet huiet, bråkte, tok all oppmerksomhet fra brudeparet, men at han ikke var til å rikke fra dansegulvet/scenen. Og jeg kan ikke begripe hvorfor noen skulle bli sure på sånt.

Vi har nok ulike meninger om det å se og gi barn plass og rom. Greit nok. Ut fra erfaringer, er jeg av den oppfatning av at utagerende barn som krever MYE oppmerksomhet, får dette på bekostning av barn som ikke er kravstore. Stille og rolige barn havner altfor ofte bakerst.

Når det gjelder din kommentar om at jeg skulle være 'sur', faller den på sin egen urimelighet. Jeg har aldri møtt disse menneskene, men skriver min mening i et diskusjonsforum. Slik du gjør det, ikke sant?

Gjest byboer LID 2302

Så flott at gutten din er " i farta".Akkurat slik unger skal være.Og de som ikke måtte tåle det i et brylupp burde heller ikke be barn.

Helt enig. Det er jo brudeparet som bestemmer. De har invitert og om de syns det er ok at pjokken står på scenen så gjør vel ikke det noe. Bryllupet vi var i, var brudgommen onkel til 9 fra 3 år og til ca 17. De ville ha med alle barna og hadde eget rom for de minste om de trengte sove litt, roe seg. Og alle barna fikk en liten gave, lego el.l. de kunne leke med mellom måltidene, talene. Kjempesmart. Og de minste barna fikk litt annen mat enn oss voksne.

Vi har og vært i bryllup hvor brudens mor helst ikke vi at barna skulle få se på brdueparet i kirka en gang, og iallefall ikke bo på samme hotel som gjestene. De var ikke invitert på festen, og gudskjelov for det. Et vennepar kom tilbake fra Kirkenes 2 dager før de skulle for å være barnevakt for oss!! Det er venner det !

Gjest sussilei

Vi har nok ulike meninger om det å se og gi barn plass og rom. Greit nok. Ut fra erfaringer, er jeg av den oppfatning av at utagerende barn som krever MYE oppmerksomhet, får dette på bekostning av barn som ikke er kravstore. Stille og rolige barn havner altfor ofte bakerst.

Når det gjelder din kommentar om at jeg skulle være 'sur', faller den på sin egen urimelighet. Jeg har aldri møtt disse menneskene, men skriver min mening i et diskusjonsforum. Slik du gjør det, ikke sant?

Du skriver "Stille og rolige barn havner altfor ofte bakerst."

Hvem sin skyld er det, da? Jeg var et stille og rolig barn som havnet bakerst, men jeg ville neppe blitt noe mer synlig om de andre barna hadde dempet seg. Det var helt nødvendig at jeg lærte meg å kreve min rett. Det må dagens stille barn også gjøre, de mer bråkete ungene kommer aldri til å bli så stille at de stille kommer til orde uten å lære seg det.

I den grad vi er uenige, så tror jeg det går på hvor mye hensyn man kan forvente at andre skal ta for at man selv skal bli sett. Jeg mener at utagerende og voldsomme barn skal dempes og lære å forholde seg til andre og gi andre rom, OG jeg mener at de stille barna er helt nødt til å lære seg å ta sin plass. For begge typer barn inngår det i sosialiseringsprosessen.

Når det gjelder detta barnet som det skrives om, så tror jeg vi oppfatter situasjonen forskjellig. Jeg oppfatter ikke at han overkjørte alle og bråkte seg gjennom kvelden, men det virker det som om du gjør.

Gjest sussilei

'Kritiske røster', det er vel meg, det.

Eier du dette forumet?

Jeg ante for øvrig ikke at det var forum for Adopsjon før nå. Og som om det skulle spille noen bloody rolle? Alle forum ved Doktoronline er åpne for alle.

Forumene er åpne for alle, så klart, men akkurat i denne saken spiller det faktisk en rolle at barnet er adoptert. Vil ikke gå inn på detaljer, det kan du lese deg til selv, men som adoptivforeldre tar man det ikke umiddelbart for gitt at man får trygge barn, i alle fall ikke med en gang. Og det er mer spesielt, men aldeles ikke uvanlig(!), at et barn med flere omsorgsbrudd bak seg blir trygt og åpent etter kort tid hjemme, enn at egenfødte med bare trygge opplevelser bak seg blir det.

Gjest katten kathinka

Men dette spørsmålet er vel aktuelt for alle barn, ikke kun adopterte??

Tenkte ikke den tanken engang jeg når jeg svarte.

Forumene er åpne for alle, så klart, men akkurat i denne saken spiller det faktisk en rolle at barnet er adoptert. Vil ikke gå inn på detaljer, det kan du lese deg til selv, men som adoptivforeldre tar man det ikke umiddelbart for gitt at man får trygge barn, i alle fall ikke med en gang. Og det er mer spesielt, men aldeles ikke uvanlig(!), at et barn med flere omsorgsbrudd bak seg blir trygt og åpent etter kort tid hjemme, enn at egenfødte med bare trygge opplevelser bak seg blir det.

Dette leste jeg inn i innlegget hennes. Det er jo kjempeflott at hun har fått en trygg og glad og ikke minst flink danseløve, men det betyr vel ikke at det spørsmål som reises er irrelevant. Jeg vil tro at en trygg, adoptert gutt tåler/trenger de samme grenser som andre barn. Uenighet om hvor grensene skal gå er derimot en helt annen diskusjon - og den diskusjonen går jo kontinuerlig om det meste.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...