noami Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Ønsker gode råd og tips til hvordan fortsette amme selv når babyen begynner å få tenner...? Selve ammingen går jo greit, men innimellom så gnager hun jo eller kna finne på å knipe igjen gummene....ikke behagelig med tenner da! Tenkte opprinnelig å slutte å amme såsnart hun fikk tenner men hun er jo bare 3 1/2 mnd nå...! 0 Siter
tiliti Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 AU ja jeg vet, det er en tilvenningsperiode der. Jeg leste mye på DOL om saken, det var alt fra å holde ungen for nesen slik at de må slippe til hyling og jeg vet ikke hva Men det var selvfølgelig fornuftige råd oppi alt det der også - jeg brukte med hell rådet om å rett og slett fjerne barnet fra brystet så fort de biter. Hver eneste gang, med en gang. Dersom hun biter seg fast og ikke slipper taket kan du forsøket å holde nesen så tett inntil brystet at hun må slippe taket - kun i nødsfall selvfølgelig. Men altså lær barnet at biting = pupp forsvinner. Jeg tok vesla fra puppen når hun beit, ventet en stund (tok det på feelingen) og la henne tilbake. Tok ikke så lang tid før hun tok hintet. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Bitinga går kjapt over. Holder du ut en uke eller to og fjerner puppen med det samme hun biter, så slutter hun etterhvert. Mine tre beit som bare det. Nå er minsten snart 15 mnd og får fortsatt pupp. Hun har 16 tenner, men biter aldri nå lenger.. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Huff ja, jeg husker det. Selv om mine var rundt 6 mnd da tennene kom. Av rent instinkt reiv jeg ungen fra brystet når det beit. Og hylte AU!!!!!! Ingen av dem bet mer enn 2 ganger etter den reaksjonen... Men jammen ble de redde også - stakkars. Likevel tror jeg, som tilti at det er den beste metoden. De skjønner fort at det ikke er noe lurt å lukke gommene sammen om matmaskinen, og du kan amme MYE lenger. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Gutten min fikk tenner da han var to måneder, men jeg vurderte aldri å kutte ut ammingen. Var litt plaget med biting, men skjønte etterhvert at jeg måtte unngå at han "lekte" med puppen før og etter ammingen. Så snart han gapte etter puppen, måtte han "koples på" snarest, og så snart han viste tegn til pause eller var ferdig, måtte jeg ta puppen helt ut. Det gikk bra det! Og som andre sier, om han etterhvert biter mer bevisst, får man heller avslutte måltidet, så lærer han snart at det ikke er lurt. 0 Siter
Melissa Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Vesla mi begynte å bite når hun var 7 mnd og to små tenner hadde kommet til syne nede. Tenkte vel i utgangspunktet at dette var en fase som kom til å gå over, og prøvde derfor å holde ut. Desverre beit hun skikkelige kjøttsår mange ganger, så jeg ble alltid sittende på vakt når jeg ammet - noe som ikke var koselig for noen av oss. Plutselig en dag rundt 8 mnd nektet hun puppen og har siden ikke villet hatt den :-/. Da var det igrunnen helt greit, fordi jeg trengte tid for å lege sårene (bokstavlig talt), men etterhvert angret jeg på at jeg ikke forsatte å prøve... Håper at du slipper noe særlig med biting, for det er langt fra alle som biter på denne måten selv med mange tenner :-) Lykke til, klem fra 0 Siter
Gjest Nickgirl Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 AU ja jeg vet, det er en tilvenningsperiode der. Jeg leste mye på DOL om saken, det var alt fra å holde ungen for nesen slik at de må slippe til hyling og jeg vet ikke hva Men det var selvfølgelig fornuftige råd oppi alt det der også - jeg brukte med hell rådet om å rett og slett fjerne barnet fra brystet så fort de biter. Hver eneste gang, med en gang. Dersom hun biter seg fast og ikke slipper taket kan du forsøket å holde nesen så tett inntil brystet at hun må slippe taket - kun i nødsfall selvfølgelig. Men altså lær barnet at biting = pupp forsvinner. Jeg tok vesla fra puppen når hun beit, ventet en stund (tok det på feelingen) og la henne tilbake. Tok ikke så lang tid før hun tok hintet. Og om ingenting av dette hjelper..... På apoteket har de slike "ammekopper" i silikon. Se funker knallbra både mot såre brystvorter og babyer som biter seg fast. 0 Siter
iselin Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 snuppa fikk tenner da hun var 3 1/2 mnd også, men lærte fort at man ikke burde bite da jeg sa i fra skikkelig et par ganger. Hun får fortsatt pupp morgen og kveld, og nå er hun 13mnd og har 11 tenner... 0 Siter
tiliti Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Og om ingenting av dette hjelper..... På apoteket har de slike "ammekopper" i silikon. Se funker knallbra både mot såre brystvorter og babyer som biter seg fast. Men da må man også være obs på at risikoen for minsket melkemengde er større på grunn av mindre stimulering av brystet. Allikevel neppe noe å henge seg opp i når man er over fullammingsperioden. 0 Siter
noami Skrevet 16. august 2005 Forfatter Skrevet 16. august 2005 har hun fått tenner alt?=) Oh yes :/ Kjøpte nettopp en tannbørste til henne 0 Siter
j83! Skrevet 16. august 2005 Skrevet 16. august 2005 Oh yes :/ Kjøpte nettopp en tannbørste til henne her er den ingen tenner enda heldigvis =) en tann hun har fått da eller flere? hvor stor er hun blitt no då? 0 Siter
org Skrevet 16. august 2005 Skrevet 16. august 2005 Jeg husker da gutten min fikk tenner. Han var også ca 3 1/2 mnd da første tanna kom. Han bet skikkelig hardt. Dess mer jeg hylte, des mer bet han. Og etterhvert så jeg nok at han gliste rått også! *S* 0 Siter
noami Skrevet 17. august 2005 Forfatter Skrevet 17. august 2005 Jeg husker da gutten min fikk tenner. Han var også ca 3 1/2 mnd da første tanna kom. Han bet skikkelig hardt. Dess mer jeg hylte, des mer bet han. Og etterhvert så jeg nok at han gliste rått også! *S* Oppmuntrende ;p 0 Siter
noami Skrevet 17. august 2005 Forfatter Skrevet 17. august 2005 her er den ingen tenner enda heldigvis =) en tann hun har fått da eller flere? hvor stor er hun blitt no då? Det var bare en tann men idag så jeg at nr to har dukket opp og (blitt synlig)... aner ikke hvor stor hun er, har ennå ikke fått 3mnd innkallelse...prøver å ringe helsestj men får aldri tak i dem Synes hun er blitt ganske stor da, og bruker nå 62 i klær (og enkelte små 68 str). 0 Siter
j83! Skrevet 17. august 2005 Skrevet 17. august 2005 Det var bare en tann men idag så jeg at nr to har dukket opp og (blitt synlig)... aner ikke hvor stor hun er, har ennå ikke fått 3mnd innkallelse...prøver å ringe helsestj men får aldri tak i dem Synes hun er blitt ganske stor da, og bruker nå 62 i klær (og enkelte små 68 str). går du ikke på sånn barsel gruppe greier? det gjør vi.. så vi får liksom ny time hver gang vi er der.. i går fikk hun sin første vaksine, gikk overrakende greit, hun gren ikke engang =) må si jeg gruet meg litt til hun skulle få den. bruker fortsatt både størrelse 50, 56 og 62 på henne jeg, men merker at 50 begynner å bli litt lite =) 0 Siter
noami Skrevet 19. august 2005 Forfatter Skrevet 19. august 2005 går du ikke på sånn barsel gruppe greier? det gjør vi.. så vi får liksom ny time hver gang vi er der.. i går fikk hun sin første vaksine, gikk overrakende greit, hun gren ikke engang =) må si jeg gruet meg litt til hun skulle få den. bruker fortsatt både størrelse 50, 56 og 62 på henne jeg, men merker at 50 begynner å bli litt lite =) Nei, går ikke på barselgruppe..men nå ringte jeg de og fikk time i posten idag, så da var det iorden =) Ha en god tur dere 0 Siter
j83! Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 Nei, går ikke på barselgruppe..men nå ringte jeg de og fikk time i posten idag, så da var det iorden =) Ha en god tur dere Takk for det =) skal bli deilig m en liten ferie =) har du valgt å ikke gå på barselgruppe eller ? jeg fikk noe greier i posten i går m time avtaler i går, ser nesten ut som de har flyttet meg til en annen gruppe eller noe merkelig. står også at hun skal ha vaksine på tirsdag som kommer , men hun fikk jo på tirsdag som var.. er umulig å få tak i de på telefon så blir litt oppgitt.. jaja.. det ordner seg no vel =) 0 Siter
Gjest Nickgirl Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Men da må man også være obs på at risikoen for minsket melkemengde er større på grunn av mindre stimulering av brystet. Allikevel neppe noe å henge seg opp i når man er over fullammingsperioden. ??? På grunn av ammekoppene?? Man får da ikke redusert melkeproduksjon av det... barnet drikker jo akkurat like mye melk og brystene får akkurat den samme stimuleringen til å produsere melk enten man ammer med eller uten!! Det er jo hyppigheten og mengden som avgjor produksjonen, ikke et lite brystskjold på brystvorten!!! 0 Siter
tiliti Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 ??? På grunn av ammekoppene?? Man får da ikke redusert melkeproduksjon av det... barnet drikker jo akkurat like mye melk og brystene får akkurat den samme stimuleringen til å produsere melk enten man ammer med eller uten!! Det er jo hyppigheten og mengden som avgjor produksjonen, ikke et lite brystskjold på brystvorten!!! Beklager, der tar du feil. Brystet blir ikke ikke stimulert på samme måte, og dette fører til nedsatt melkeproduksjon for mange. http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=brystskjold+melkeproduksjon&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.