Gå til innhold

Barnehagen liker at barna skriker

Anbefalte innlegg

I alle dager!!! Synes det høres helt merkelig ut. Ingen av mine barn har grått når jeg har latt dem være igjen i barnehagen - unntatt ved noen få unntak. Tror jeg kan telle på 1 hånd hvor mange ganger det har skjedd.

Og likevel tør jeg påstå at jeg har et godt og nært forhold til barna mine.

Jeg ser på det som en fordel at barnet ikke gråter i barnehagen, fordi det betyr at de føler seg trygge der, og skjønner at mor/far kommer tilbake. E'kke det mye bedre da?

Ja, samme her. Jeg velger egentlig å tro at journalisten så muligheten av å dra frem dette fra en mindre sammenheng ;)

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Knotten

24

• favn

8

• Mrs. Wallace

3

• muriel

2

Mest aktive i denne tråden

Mine to gråter i perioder ved leveringen. Og har gjort det jevnlig siden de begynte i barnehagen. Og jo, uten å ha lest slike artikler, så har jeg også tolket det som at de er sterkt knyttet til oss foreldre.

Kanskje har jeg utviklet et "selvforsvar" på området, men jeg ville faktisk syntes det var rart om de overhode ikke reagerte på forandringer og nye omsorgspersoner. Jo, jeg tolker det litt som at en del barn er rotløse, og for dem er det ikke nøye om de er hos mamma og pappa eller i barnehagen eller blir satt igjen hos en ukjent tante.

Samtidig vet jeg at barna mine trives i barnehagen, og at gråten slutter raskt etter at jeg har gått. De syns at avskjeden er vanskelig, for helst hadde de sett at jeg var der jeg også. Når de ser meg så orker de ikke tanken på at jeg skal bli borte. Når jeg ER borte så vet de jo at jeg kommer tilbake, og de er trygge og kjente i barnehagen, så da er det ikke nødvendig å gråte.

Har forresten også fått høre omtrent det samme fra barnehagen som det vises til i denne artikkelen.

At de mester hverdagen uten at foreldrene er tilstede, kan jo like gjerne være tegn på at de er selvstendige og trygge!

Mine rusher inn i barnehagen, og de jubler når jeg henter, så tanken på at de ikke har sterke bånd til meg/oss har ikke streifet meg engang.

Det er så mye annet i hverdagen som gir meg stor trygghet på at vi har bånd i familien som tåler en støyt :)

Hmm... Hva skal jeg tro da, mitt Lille Frø har ofte ikke tid til å si hadet engang, langt mindre skrike! Tror ikke hun har skreket en eneste morgen iløpet av hele barnehagetiden sin og hun går nå inn i sitt femte og siste barnehageår....

He he, det betyr vel at vesla er trygg på seg selv og at hun er i en barnehage hun trives i - at det er omsorgspersoner der som gjør jobben sin!

Mener jeg, da!

Ja, samme her. Jeg velger egentlig å tro at journalisten så muligheten av å dra frem dette fra en mindre sammenheng ;)

Det kan nok virke slik. Eller kanskje journalisten har et barn som gråter veldig mye når de forlater det i barnehagen - også skal hun trøste seg selv.

At de mester hverdagen uten at foreldrene er tilstede, kan jo like gjerne være tegn på at de er selvstendige og trygge!

Mine rusher inn i barnehagen, og de jubler når jeg henter, så tanken på at de ikke har sterke bånd til meg/oss har ikke streifet meg engang.

Det er så mye annet i hverdagen som gir meg stor trygghet på at vi har bånd i familien som tåler en støyt :)

Jo, mestrer hverdagen... men det er akkurat avskjeden vi snakker om, ikke sant? Ingen barnehage eller andre mener vel at det er sunt at ungene gråter i barnehagen hele dagen. Men at de gråter ved avskjed er noe helt annet. Jeg vet jo også at 5 minutter etterpå leker de og ler og koser seg.

Annonse

Jo, mestrer hverdagen... men det er akkurat avskjeden vi snakker om, ikke sant? Ingen barnehage eller andre mener vel at det er sunt at ungene gråter i barnehagen hele dagen. Men at de gråter ved avskjed er noe helt annet. Jeg vet jo også at 5 minutter etterpå leker de og ler og koser seg.

Men det betyr ikke at de som ikke gråter er rotløse, det var poenget mitt :)

Her i huset var det meg som svelget klumpen i halsen og tørket øyene ved bhg-start for eldstemann mens han hadde det kjempegøy fra første stund :o)

Ja, jeg var helt rørt og sentimental husker jeg.

Nå står jeg der igjen, med Storebror som blir 6 år på onsdag og har sin aller, aller første skoledag!

Men det betyr ikke at de som ikke gråter er rotløse, det var poenget mitt :)

Tja, vet ikke jeg. :-) Fikk inntrykk av gjennom denne tråden at det var viktig å bevise at de som ikke gråter er trygge og veltilpassede. Og ut i fra artikkelen som du viste til, så ble jo det en litt underlig vinkling. For det var ingenting i artikkelen som tilsa at barn som ikke gråter er rotløse. :-)

Tja, vet ikke jeg. :-) Fikk inntrykk av gjennom denne tråden at det var viktig å bevise at de som ikke gråter er trygge og veltilpassede. Og ut i fra artikkelen som du viste til, så ble jo det en litt underlig vinkling. For det var ingenting i artikkelen som tilsa at barn som ikke gråter er rotløse. :-)

Eldstemann gråt ved levering _og_ henting de første to ukene, etter det gikk det kjempefint. Han byttet til og med barnehage helt uten problemer omtrent samtidig som han ble storebror.

Lille Frø tror jeg aldri har grått ved avskjed eller henting, men hun kan være noe helt for seg selv...

Annonse

Jeg tror egentlig ikke så mange i denne tråden sluker artikkelen helt rått.

Alle vet at unger er forskjellige, reagerer forskjellig, bruker ulike metoder til "straff" og til å oppnå det de vil. Lengden på tilvenning er ulik og i det hele tatt.

De fleste har nok et mer nyansert syn på det hele enn det som kommer frem i artikkelen (og i innleggene her), men det er alltid litt artig å møte en bastant mening med en annen, sånn for underholdningens skyld.

Jeg la ut linken og skrev kommentaren slik jeg gjorde med et ganske stort og avslappet smil om munnen :)

Gjest M.Angelica

Dette er faktisk pensum på førskolelærer. Der står det i bøkene at barn som gråter ved levering (spes da i tilvenningsperioden) Som det står, det er bare et bevis på at det er god tilknytning og at de ikke lar seg passe på av hvem som helst!

MEN, det betyr jo ikke at barna som ikke gråter ikke er glad i foreldrene sine for det. Tingen er jo bare at selv om barnet gråter, så betyr det ikke at barnet ikke trives i b.hg eller ikke har det godt.

Barn som ikke har en god tilknytting til sine foreldre vil nok vise helt andre tegn enn å kun la være å gråte...

Gjest M.Angelica

Sikkert en Krf-barnehage som prøver å mose arbeidende eller studerende gifte og single mødre - om mulig - enda mer.

Et toskete og upedagogisk utspill.

"Et toskete og upedagogisk utspill."

Der tar du helt feil. Dette er noe som er i pensum på førskolelærerutdanningen. Har hatt hun i artikkelen som foreleser mange ganger.

Gjest M.Angelica

Dette er faktisk pensum på førskolelærer. Der står det i bøkene at barn som gråter ved levering (spes da i tilvenningsperioden) Som det står, det er bare et bevis på at det er god tilknytning og at de ikke lar seg passe på av hvem som helst!

MEN, det betyr jo ikke at barna som ikke gråter ikke er glad i foreldrene sine for det. Tingen er jo bare at selv om barnet gråter, så betyr det ikke at barnet ikke trives i b.hg eller ikke har det godt.

Barn som ikke har en god tilknytting til sine foreldre vil nok vise helt andre tegn enn å kun la være å gråte...

'MEN, det betyr jo ikke at barna som ikke gråter ikke er glad i foreldrene sine for det. Tingen er jo bare at selv om barnet gråter, så betyr det ikke at barnet ikke trives i b.hg eller ikke har det godt.'

Ja, det er en feilslutning å si at når gråtende barn er knyttet til foreldrene, må de ikke-gråtende være ikke-knyttet til foreldrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...