Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

38

• PieLill

22

• frosken

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest katten kathinka

Handikappdoen er for funksjonshemmede, ikke for unger. Heldigvis blir det mer og mer vanlig at ingen andre enn funksjonshemmede slipper inn.

Det er da en kjip ting å lære ungen sin at det er greit å bruke handikappdoen... Parkerer du på handikapparkeringen også?

Ofte så er det bilde av mann, dame og handicap på disse toalettene, da må de jo være for alle?

Det med handicapdo: Jeg har alltid trodd at det var et vanlig toalett TILPASSET handicapede, ikke for handicapede eksklusivt. Er det feil? Altså, er det "lovbestemt" at de toalettene KUN er for handicapede?

Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å være ekkel.

Det er den doen som er tilgjengelig for endel og derfor er det litt moralsk forkastelig av andre som kan bruke den vanlige å bruke den når det er 10 andre doer for dem. Synes jeg da :o)

Men det blir mer og mer vanlig at friske folk blir stoppet fra å bruke den.

Hallo?! Jeg skjønner prinsippet ditt, men når du står der med en unge som holder på å tisse seg ut så venter du ikke til 3 andre voksne har gjort seg ferdig først! Da bruker du den ledige doen.

Har forøvrig litt stressblære sjøl og bruker ofte handicaptoalettet om det er ledig. Når alternativet er å tisse på seg så er ikke valget så veldig tungt.

Hvis du har stressblære sjøl så skjønner du antagelig problemet med at den eneste tilgjengelige doen er opptatt. Det er ikke veldig moro å vente fordi doen er opptatt av noen unger når man vet at man er i fare for å tisse eller bæsje på seg sjøl. Og man overhode ikke har muligheten til å bruke alle de andre ledige doene.

Som PieLill skriver så har jeg _aldri_ opplevd at noen har tatt i døra, stått i kø eller brukt handicaptoalettene når jeg har brukt dem...

Skal jeg eller ungene mine pisse i buksa i tilfelle det skulle komme en som er "offisielt godkjent" for å bruke doen?

Jeg er vel mest opptatt av de som bruker den lenge når de andre doene er ledige. Jeg har forståelse for at den blir brukt når de andre er opptatt. Det er surt å tisse på seg når den eneste doen som er tilgjengelig er opptatt og det er 10 ledige doer man sjøl ikke kan bruke.

Annonse

Det med handicapdo: Jeg har alltid trodd at det var et vanlig toalett TILPASSET handicapede, ikke for handicapede eksklusivt. Er det feil? Altså, er det "lovbestemt" at de toalettene KUN er for handicapede?

Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å være ekkel.

Tror dette er noe uklart for mange, derfor har enkelte kjøpesentre ol nå begynt å skrive "kun for funksjonshemmede på døren". I tillegg ser det ut til å bli større og større forståelse for at det er viktig å skille mellom stellerom og HC-toalett siden stell og amming kan være såpass tidkrevende at ventetiden blir for lang for den som er trengende...

Jeg bare ventet på at du skulle skrive noe. ;-)

Mange av de "vanlige" doene er så trange at du må være akrobat for å greie å hjelpe en unge der inne. Nei, jeg utleverer ikke ungene mine ved å ha døren åpen. Jeg har dessuten en lite akrobatisk rygg.

Jeg bruker aldri handicapparkeringen. Det gjorde jeg heller ikke når jeg hadde så liten gangradius at jeg ikke fikk handlet om jeg ikke fikk en parkeringsplass i nærheten av inngangsdøren.

For meg er det stor forskjell på å okupere en lite brukt handicapdo i 5 minutter kontra en handicapparkering i 50 minutter. Er alternativet at ungene tisser på seg, eller ikke får tørket seg ordentlig fordi det ikke er plass til meg på doen, er handicapdoen et greit alternativ.

Jeg har hittil aldri opplevd at noen har tatt i døren mens jeg har vært der.

Har du forresten tenkt på hvordan de trange doen er for folk med klaus?

mvh

Var du kun ute etter å sysselsette Dorthe i dag?

Forøvrig så synes jeg godt man kan ha en litt "høy terskel" for å velge å benytte HC-toalettet.

Det er den doen som er tilgjengelig for endel og derfor er det litt moralsk forkastelig av andre som kan bruke den vanlige å bruke den når det er 10 andre doer for dem. Synes jeg da :o)

Men det blir mer og mer vanlig at friske folk blir stoppet fra å bruke den.

Det er jo fint for de som har litt mer skjulte handikap... :-/

Gjest doen er for alle

Du synes det er bedre at de som doen er for tisser på seg i steden da? Grunnen til handicapdoen er ikke bare plassen. Den skal også være tilgjengelig fordi man ofte har det travelt. Dessuten er det mange som trenger vann når de kateriserer eller har bæsjet på seg og trenger å vaske seg skikkelig:o)

Enn om doen er opptatt av en annen handicapet når du har det trevelt og MÅ inn?

Det er jo fint for de som har litt mer skjulte handikap... :-/

Jeg tror man tar de med i betraktningen, de fleste er klar over at mange har skjulte handikap, i alle fall andre funksjonshemmede. Dog er jeg ikke sikker på om friske, oppegående mennesker vet det ;o)

Annonse

Enn om doen er opptatt av en annen handicapet når du har det trevelt og MÅ inn?

Man har det like travelt enten det er en funksjonshemmet der inne eller en frisk men har selvfølgelig større forståelse.

Forresten har du tenkt på at når det er rullestolmerke på doen så er den beregnet for funksjonshemmede.

Jeg skriver ikke her for å være bedriten, jeg skriver her for at folk skal få større forståelse. Ellers hadde jeg ikke sittet her og utlevert meg på den måten.

Jeg tror man tar de med i betraktningen, de fleste er klar over at mange har skjulte handikap, i alle fall andre funksjonshemmede. Dog er jeg ikke sikker på om friske, oppegående mennesker vet det ;o)

Hvis friske mennesker blir stoppet fra å bruke handikaptoalettet, hvordan foregår det i praksis? Skal man da gå et-eller-annet sted og hente en nøkkel, og måtte "dokumentere" at man er handikappet da?

Nei, på de aller fleste steder der det er handikaptoaletter tror jeg det fungerer helt fint slik det er idag. Jeg har sjelden opplevd noe problem i den sammenheng, fx mens jeg var støttekontakt for en handikappet person. Kan faktisk ikke huske at hc-toalettet var opptatt (i alle fall ikke mer enn svært kort tid).

At noen funksjonsfriske bruker toalettet ifbm. barnevogn eller andre ting hører til sjeldenhetene, de aller fleste velger jo et "vanlig" toalett når de kan.

Og som sagt, gruppen med mer skjulte (men like reelle!) handikap bør slippe å bli uglesett når de bruker de fasiliteter de har behov for.

Jeg er vel mest opptatt av de som bruker den lenge når de andre doene er ledige. Jeg har forståelse for at den blir brukt når de andre er opptatt. Det er surt å tisse på seg når den eneste doen som er tilgjengelig er opptatt og det er 10 ledige doer man sjøl ikke kan bruke.

Poenget mitt er at vi bruker handicapdoen når det ikke er noen andre ledige do. Og en 4-åring klarer ikke alltid holde seg til 3 andre voksne er ferdige, dessuten er vi alltid så snare vi bare kan, vi sitter ikke unødvendig lenge på offentlige do. :o)

Gjest doen er for alle

Man har det like travelt enten det er en funksjonshemmet der inne eller en frisk men har selvfølgelig større forståelse.

Forresten har du tenkt på at når det er rullestolmerke på doen så er den beregnet for funksjonshemmede.

Jeg skriver ikke her for å være bedriten, jeg skriver her for at folk skal få større forståelse. Ellers hadde jeg ikke sittet her og utlevert meg på den måten.

Rullestolmerket betyr at den er _tilpasset_ rullestolbrukere. Mener du at det innebærer at andre IKKE kan bruke den?

Hvis friske mennesker blir stoppet fra å bruke handikaptoalettet, hvordan foregår det i praksis? Skal man da gå et-eller-annet sted og hente en nøkkel, og måtte "dokumentere" at man er handikappet da?

Nei, på de aller fleste steder der det er handikaptoaletter tror jeg det fungerer helt fint slik det er idag. Jeg har sjelden opplevd noe problem i den sammenheng, fx mens jeg var støttekontakt for en handikappet person. Kan faktisk ikke huske at hc-toalettet var opptatt (i alle fall ikke mer enn svært kort tid).

At noen funksjonsfriske bruker toalettet ifbm. barnevogn eller andre ting hører til sjeldenhetene, de aller fleste velger jo et "vanlig" toalett når de kan.

Og som sagt, gruppen med mer skjulte (men like reelle!) handikap bør slippe å bli uglesett når de bruker de fasiliteter de har behov for.

Det er faktisk flere steder man må be om nøkkel.

Min siste kjipe opplevelse var på et kjøpesenter hvor en mann løp forbi meg og dro så hardt i døra at han ødla døråpneren. Han hadde tydeligvis ikke vært borti døråpnere før. I hvert fall var doen ødelagt og ingen kunne bruke den etterpå.

Poenget mitt er at vi bruker handicapdoen når det ikke er noen andre ledige do. Og en 4-åring klarer ikke alltid holde seg til 3 andre voksne er ferdige, dessuten er vi alltid så snare vi bare kan, vi sitter ikke unødvendig lenge på offentlige do. :o)

Men da har du jo forstått poenget mitt :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...