Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er faktisk flere steder man må be om nøkkel.

Min siste kjipe opplevelse var på et kjøpesenter hvor en mann løp forbi meg og dro så hardt i døra at han ødla døråpneren. Han hadde tydeligvis ikke vært borti døråpnere før. I hvert fall var doen ødelagt og ingen kunne bruke den etterpå.

Vil ikke det ta lenger tid i snitt,- om man alltid skal be om nøkkel, enn om doen en gang i blant er opptatt? Har sjelden sett at hc-doen er i bruk (nå snakker jeg om kjøpesentre etc,- ikke utesteder på nattestid...)

Fortsetter under...

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

38

• PieLill

22

• frosken

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Vil ikke det ta lenger tid i snitt,- om man alltid skal be om nøkkel, enn om doen en gang i blant er opptatt? Har sjelden sett at hc-doen er i bruk (nå snakker jeg om kjøpesentre etc,- ikke utesteder på nattestid...)

Jeg er ikke så glad i at det er nøkkel til doen nettopp av den grunn. Men siden folk ikke klarer å respektere at den er for funksjonshemmede så er jo det en løsning.

Utesteder har forresten ikke handikapdo, i hvert fall ikke de stedene jeg har vært på ;o) Her er den vanlige doen i underetasjen med masse trapper ned. Dvs den er helt ubrukelig enten den var stor eller ikke.

Les det dorthe skriver....

har gjort det, og må si meg enig i det svaret Mom33 skriver. Det er jo ikke sånn at man okkuperer doet i timesvis, tisse en skvett så ut igjen. Det er fort gjort.

Jeg parkerer aldri på handicap-parkeringa, og bruker ikke parkere på do heller, der er det stop and go.

Jeg er ikke så glad i at det er nøkkel til doen nettopp av den grunn. Men siden folk ikke klarer å respektere at den er for funksjonshemmede så er jo det en løsning.

Utesteder har forresten ikke handikapdo, i hvert fall ikke de stedene jeg har vært på ;o) Her er den vanlige doen i underetasjen med masse trapper ned. Dvs den er helt ubrukelig enten den var stor eller ikke.

Ja, der ser du hvor oppdatert jeg er på utesteder ;-)

Den handicapdoen jeg bruker av og til er den på jobben. Og jeg har aldri sett noen handicappede stå i kø der, for å si det sånn... Mens vi andre bruker den når de andre er opptatt.

Annonse

Gjest Elextra

Hvis du har stressblære sjøl så skjønner du antagelig problemet med at den eneste tilgjengelige doen er opptatt. Det er ikke veldig moro å vente fordi doen er opptatt av noen unger når man vet at man er i fare for å tisse eller bæsje på seg sjøl. Og man overhode ikke har muligheten til å bruke alle de andre ledige doene.

Lillemus snakket vel om tilfeller da de andre doene var opptatt.

Vet dette er en viktig prinsippsak for deg, men jeg er faktisk enig med Liillemus: Synes det må være greit at HC-doen brukes i _unntakstilfeller_.

Var du kun ute etter å sysselsette Dorthe i dag?

Forøvrig så synes jeg godt man kan ha en litt "høy terskel" for å velge å benytte HC-toalettet.

Hun er jo en hyggelig person og diskutere med...

Enig i det med høy terskel, men med småbarn kan de vanlige doene være like umulige som med rullestol, om man ikke skal risikere å få frastjålet en vogn eller et barn....

mvh

har gjort det, og må si meg enig i det svaret Mom33 skriver. Det er jo ikke sånn at man okkuperer doet i timesvis, tisse en skvett så ut igjen. Det er fort gjort.

Jeg parkerer aldri på handicap-parkeringa, og bruker ikke parkere på do heller, der er det stop and go.

Drop en go.

mener du vel.

;-)

Jeg har sett disse låste HCdoene, og for meg virker det ganske ukult og skulle måtte be om lov til å gå på do.

Hvis de ønsker å avgrense bruken burde jo handicapede kunne hente et nøkkelkort når de ankommer som de har til de forlater f.eks. kjøpesenteret.

For øvrig kunne de jo tenke litt på utformingen av de vanlige doene slik at det ble litt mindre atraktivt å rappe HCdoene. Men der var vi jo såre enige.

mvh

Gjest Calóni

Det er den doen som er tilgjengelig for endel og derfor er det litt moralsk forkastelig av andre som kan bruke den vanlige å bruke den når det er 10 andre doer for dem. Synes jeg da :o)

Men det blir mer og mer vanlig at friske folk blir stoppet fra å bruke den.

Jeg har ofte med meg en rullestolbruker på kjøpesenter, og 3 av 4 ganger er handicaptoalettet opptatt når vi kommer dit, og enda har vi ikke møtt på en rullestolbruker der.

En gang irettesatte jeg ei dame som kom ut, så hun ble flau og lovte å aldri gjøre det igjen. En annen gang var det ei forholdsvis ung jente som kom ut, og mumlet unnskyld og gikk fort avgårde. Mens de andre gangene har det stort sett vært folk som ikke bryr seg stort. Dersom jeg også skal på toalettet, så pleier jeg å gå ut av handicaptoalettet med rullestolbrukeren, og så gå inn på dametoalettet selv. Men selv om jeg passer på å gjøre det ganske tydelig, er det gjerne folk som da freidig går rett inn på handicaptoalettet (oi, endelig var det ledig, gitt).

Jeg har flere ganger vært fristet til å si til de som kommer ut at "du, siden du benyttet handicaptoalettet så vi måtte vente så lenge, så har det gått galt her, fordi han klarer ikke vente i kø som du selv sikkert kan. Så kanskje du hjelper meg å stelle ham?" Men jeg har selvsagt aldri gjort det, skal jo ikke akkurat la det gå utover han i stolen heller, selv om han forsåvidt ikke hadde latt seg merke ved det, vil jeg tro.

Men jeg er også litt forvirret, over hva som egentlig er riktig. Jeg vet at mange handicaptoaletter er låst, og da er det greit, for da er de forbeholdt kun handicappede, andre får ikke nøkkelen. Men når den er åpen, hva gjelder egentlig da? At den er -tilrettelagt- for rullestolbrukere, eller at den er -forbeholdt- rullestolbrukere?

En annen ting som irriterer meg er at heisene på kjøpesenteret Trondheim Torg er merket med "forbeholdt kunder med barnevogner". Ikke ett ord om rullestoler, så jeg vil tro at jeg vil få den slengt i trynet om jeg prøver å komme meg først i køen av late folk som ikke gidder å ta rulletrappen..:/

Gjest Calóni

Hallo?! Jeg skjønner prinsippet ditt, men når du står der med en unge som holder på å tisse seg ut så venter du ikke til 3 andre voksne har gjort seg ferdig først! Da bruker du den ledige doen.

Har forøvrig litt stressblære sjøl og bruker ofte handicaptoalettet om det er ledig. Når alternativet er å tisse på seg så er ikke valget så veldig tungt.

Foreldre med unger (helst i flertall) på slep synes jeg egentlig er helt greit at benytter seg av handicaptoalettet. De har iallfall en -grunn-. Jeg har selv hatt med småunger på offentlige toaletter hvor det ikke har vært særlig praktisk å ta dem med inn i båsen med meg, og da er jeg jo hyperstressa for hva de driver med mens jeg er der inne. Spesielt om man har med babyer i barnevogn.

Det var en gang jeg kom med en rullestolbruker og det var en mor og tre unger som var delvis på vei ut av HC-toalettet, og da ropte moren til ungene som sto og vasket hendene at nå måtte de kjappe seg, og så unnskyldende på meg. Og i sånne situasjoner er det jo helt greit :)

Annonse

Gjest Calóni

Som sagt har jeg aldri opplevd at noen har rykket utolmodig i døren. Det er nesten standard på vanlige doer.

Der jeg har vært kan jeg ikke se at jeg har skapt praktiske problemer for noen som trenger doen mer enn meg.

Noen doer er rett og slett for trange for min rygg. Så da må jeg vel være handicapet i forhold til de vanlige doene.

God natt!

mvh

HC-toalettene er jo for handikappede, ikke bare folk i rullestoler, selv om merket ser slik ut. Og du har jo et visst handikap med ryggen din, den gjør at du ikke klarer å benytte deg av et vanlig toalett, iallfall ikke når du har med barn. Så -du- kan kanskje med god samvittighet bruke det toalettet. Men det er som det er nevnt et annet sted her i tråden, at dersom man ikke har et synlig handikap, så kan man lett bli uglesett når man går ut derifra.

Nei, da er det bedre med bilene som har handikapskilt, så trenger ingen lure på om en har lov eller ikke ;)

Hun er jo en hyggelig person og diskutere med...

Enig i det med høy terskel, men med småbarn kan de vanlige doene være like umulige som med rullestol, om man ikke skal risikere å få frastjålet en vogn eller et barn....

mvh

Derfor er det vel ok at den enkelte har i bakhodet at man viser hensyn mht bruk HC-toalettene. Dersom andre løsninger er relativt lett tilgjengelige synes jeg de skal velges, men dersom man har et reelt behov for å benytte HC-toalettene så må det være greit.

Derfor er det vel ok at den enkelte har i bakhodet at man viser hensyn mht bruk HC-toalettene. Dersom andre løsninger er relativt lett tilgjengelige synes jeg de skal velges, men dersom man har et reelt behov for å benytte HC-toalettene så må det være greit.

Så sant så sant.

Mitt behov for HCdo er omvendt proposjonalt med avstanden fra doskåla til døra på de vanlige doene. ;-(

Synes ikke alltid doplanleggerne gjør en særlig god jobb. For ikke å snakke om de som står for skiltingen til do midt i reklamejungelen.

Har du lagt merke til hvordan -30% fullstendig kan overskygge pilen til nødutgangen.

Men nå sporer jeg hvis av.

mvh

Jeg har ofte med meg en rullestolbruker på kjøpesenter, og 3 av 4 ganger er handicaptoalettet opptatt når vi kommer dit, og enda har vi ikke møtt på en rullestolbruker der.

En gang irettesatte jeg ei dame som kom ut, så hun ble flau og lovte å aldri gjøre det igjen. En annen gang var det ei forholdsvis ung jente som kom ut, og mumlet unnskyld og gikk fort avgårde. Mens de andre gangene har det stort sett vært folk som ikke bryr seg stort. Dersom jeg også skal på toalettet, så pleier jeg å gå ut av handicaptoalettet med rullestolbrukeren, og så gå inn på dametoalettet selv. Men selv om jeg passer på å gjøre det ganske tydelig, er det gjerne folk som da freidig går rett inn på handicaptoalettet (oi, endelig var det ledig, gitt).

Jeg har flere ganger vært fristet til å si til de som kommer ut at "du, siden du benyttet handicaptoalettet så vi måtte vente så lenge, så har det gått galt her, fordi han klarer ikke vente i kø som du selv sikkert kan. Så kanskje du hjelper meg å stelle ham?" Men jeg har selvsagt aldri gjort det, skal jo ikke akkurat la det gå utover han i stolen heller, selv om han forsåvidt ikke hadde latt seg merke ved det, vil jeg tro.

Men jeg er også litt forvirret, over hva som egentlig er riktig. Jeg vet at mange handicaptoaletter er låst, og da er det greit, for da er de forbeholdt kun handicappede, andre får ikke nøkkelen. Men når den er åpen, hva gjelder egentlig da? At den er -tilrettelagt- for rullestolbrukere, eller at den er -forbeholdt- rullestolbrukere?

En annen ting som irriterer meg er at heisene på kjøpesenteret Trondheim Torg er merket med "forbeholdt kunder med barnevogner". Ikke ett ord om rullestoler, så jeg vil tro at jeg vil få den slengt i trynet om jeg prøver å komme meg først i køen av late folk som ikke gidder å ta rulletrappen..:/

Jeg synes også det er kjempeirriterende når funksjonsfriske folk bruker handikapdoen og den er opptatt lenge. Særlig når de andre toalettene er ledige.

Ang rulletrapper så skjønner jeg ikke at folk med barnevogner ikke kan ta rulletrappa. Oslo City har helt ekstrem kø mange ganger. Nå er jeg så heldig at jeg kan ta rulletrappa så jeg bruker som oftest den nettopp fordi jeg ikke orker å komme bakerst fordi folk med barnevogner sniker foran meg.

Lillemus snakket vel om tilfeller da de andre doene var opptatt.

Vet dette er en viktig prinsippsak for deg, men jeg er faktisk enig med Liillemus: Synes det må være greit at HC-doen brukes i _unntakstilfeller_.

Men det mente jeg at jeg har gjort klart i denne tråden at jeg er enig i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...