PieLill Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Det er vel ikke så rart at det stilles andre krav om man tilbyr en tjeneste mot betaling, enn om man gir noen en tjeneste uten avtale/betaling? Det stilles bestandig andre krav til tjenester som tilbys i næring enn utenfor. Det kunne dessuten lett blitt et utilbørlig press på de ansatte i barnehagen om de ikke med loven i hånd kunne vise til slike begrensninger. Grunnlaget for denne regelen begrunnes ikke med betaling, men med forsvalighet. Jeg synes det er merkelig at det i noen tilfeller kan være ulovlig uforsvarlig at én voksen passer fem barn, men i andre tilfeller helt greit. Selv ville jeg syntes det var helt kurrant om (familie)barnehagen var underbemannet i korte perioder pga f.eks. sykdom. Det finnes ikke farlig om noen småtasser måtte dele kun en voksen en dag eller to. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1355728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Grunnlaget for denne regelen begrunnes ikke med betaling, men med forsvalighet. Jeg synes det er merkelig at det i noen tilfeller kan være ulovlig uforsvarlig at én voksen passer fem barn, men i andre tilfeller helt greit. Selv ville jeg syntes det var helt kurrant om (familie)barnehagen var underbemannet i korte perioder pga f.eks. sykdom. Det finnes ikke farlig om noen småtasser måtte dele kun en voksen en dag eller to. mvh Er enig i at det kan synes strengt, at det burde kunne gå unntaksvis. Samtidig forstår jeg at det må en grense til, og at barnehagen vil være ansvarlig om noe skulle skje med overtrådte grenser. Skjønner ikke helt at du kan blande inn det med å passe barn privat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1355735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Er enig i at det kan synes strengt, at det burde kunne gå unntaksvis. Samtidig forstår jeg at det må en grense til, og at barnehagen vil være ansvarlig om noe skulle skje med overtrådte grenser. Skjønner ikke helt at du kan blande inn det med å passe barn privat. Jeg setter det sammen med det å passe barn privat fordi jeg har inntrykk av at begrunnelsen for regelen er at det er uforsvarlig at bare en voksne skal ha ansvaret for mer enn 4 barn. Uforsvarlig har med barnas sikkerhet å gjøre. Det kan ikke være mer uforsvarlig på en tid av døgnet enn den andre. Forsvarligheten har heller ikke noe med om noen får betaling eller ikke. Det har med hvor mye én voksen kan klare. Enten klarer man å passe 5 barn, eller så klarer man det ikke. Lider 5 barn overlast med bare en voksen i en familiebarnehage vil de gjøre det ellers også. Om prinsippet går i at man skal ha en viss kvalitet på det man betaler for, blir det noe helt annet. Barn har de samme behov og krever det samme døgnet rundt. At noe skal bli uforsvarlig bare fordi man kaller det (familie)barnehage er ulogisk. Hva som er gunstig for barna over lengre tid er en annen diskusjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1355754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 "På samme måte som jeg får lov til å ha førskolelærer 75 minutter per uke per barn" Du skriver får lov til, er det ikke et minimumskrav? Eller behøver du strengt tatt ikke ha inn noen pedagog? Det er vel det hun mener.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1355948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest familiebarnehage Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Det er vel det hun mener.. Hva mener du hun mener? At 75t/uke/barn er et minimumskrav eller at hun ikke behøver pedagog hvis hun ikke ønsker? Er to forskjellige ting det. I vår fam.bhg med offentlig stønad er det nemlig ingen pedagog, så jeg lurer på hvorvidt det er valgfritt eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hva mener du hun mener? At 75t/uke/barn er et minimumskrav eller at hun ikke behøver pedagog hvis hun ikke ønsker? Er to forskjellige ting det. I vår fam.bhg med offentlig stønad er det nemlig ingen pedagog, så jeg lurer på hvorvidt det er valgfritt eller ikke. Hun sier at hun får lov til å ha det 75 t/per barn/per uke, men har det fulltid, selv om hun egentlig ikke behøver akkurat det. Da leser jeg det helt klart og tydelig at hun mener at 75 t/per barn/per uke er et minimumskrav, og jeg skjønner ikke helt hvordan du kan misforstå det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest familiebarnehage Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hun sier at hun får lov til å ha det 75 t/per barn/per uke, men har det fulltid, selv om hun egentlig ikke behøver akkurat det. Da leser jeg det helt klart og tydelig at hun mener at 75 t/per barn/per uke er et minimumskrav, og jeg skjønner ikke helt hvordan du kan misforstå det... Jo, men jeg stilte henne to ulike spørsmål, og du svarer "det er vel det hun mener". Liksom, vil du ha kaffe eller te? -Ja takk. *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jo, men jeg stilte henne to ulike spørsmål, og du svarer "det er vel det hun mener". Liksom, vil du ha kaffe eller te? -Ja takk. *s* Kan jeg skylde på søvn-underskudd tro? Ser jo helt fjernt ut, jeg ser det jo nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg setter det sammen med det å passe barn privat fordi jeg har inntrykk av at begrunnelsen for regelen er at det er uforsvarlig at bare en voksne skal ha ansvaret for mer enn 4 barn. Uforsvarlig har med barnas sikkerhet å gjøre. Det kan ikke være mer uforsvarlig på en tid av døgnet enn den andre. Forsvarligheten har heller ikke noe med om noen får betaling eller ikke. Det har med hvor mye én voksen kan klare. Enten klarer man å passe 5 barn, eller så klarer man det ikke. Lider 5 barn overlast med bare en voksen i en familiebarnehage vil de gjøre det ellers også. Om prinsippet går i at man skal ha en viss kvalitet på det man betaler for, blir det noe helt annet. Barn har de samme behov og krever det samme døgnet rundt. At noe skal bli uforsvarlig bare fordi man kaller det (familie)barnehage er ulogisk. Hva som er gunstig for barna over lengre tid er en annen diskusjon. mvh I prinsippet er jeg helt enig med deg, spesielt fordi mine ansatte jobber en time alene morgen og ettermiddag - og dermed kan risikere å være alene med alle åtte. Dette er også helt vanlig praksis i familiebarnehager, og helt lovlig. En jobber fra 7.30 til 15.30, og en fra 8.30 til 16.30 - og det er den eneste muligheten vi har for å ha et tilbud som er på mer enn 8 timer. Det skal sies at det er YTTERST sjelden det skjer at det er flere enn maks fem barn i disse timene - men rent teoretisk kan man risikere å sitte igjen med 8 slitne, gretne, sultne barn kl 15.45. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 "På samme måte som jeg får lov til å ha førskolelærer 75 minutter per uke per barn" Du skriver får lov til, er det ikke et minimumskrav? Eller behøver du strengt tatt ikke ha inn noen pedagog? Jo, det er et krav. Men jeg mente at jeg får lov til å ha _bare_ 75 minutter, mens private/kommunale barnhager regner antall barn og ikke tid per førskolelærer. Da blir det 9 barn under tre per førskolelærer ansatt i fulltids stilling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hva mener du hun mener? At 75t/uke/barn er et minimumskrav eller at hun ikke behøver pedagog hvis hun ikke ønsker? Er to forskjellige ting det. I vår fam.bhg med offentlig stønad er det nemlig ingen pedagog, så jeg lurer på hvorvidt det er valgfritt eller ikke. Bare så det er sagt; det er 75 minutter per uke, ikke timer slik du skriver Men jeg regner med det var det du mente. Alle familiebarnehager _skal_ ha veiledning av førskolelærer (ikke pedagog) 75 minutter per uke per barn. Det er for å sikre det pedagogiske innholdet. Grunnen til at de ikke kan bruke en hvilken som helst pedagog er at pedagoger også kan være vanlige lærere, og dette skal være spesielt for barn under skolealder. En styrer kan godt ha pedagogutdanning, men den pedagogiske veiledningen i barnehagen skal bli foretatt av en førksolelærer. Vet at det er vanskelig å forstå Du kan kontakte bhg. myndighetene og klage på at de ikke har førskolelærer - men om dette er i Oslo er det knapphet på førskolelærere, og her hender det man får fritak. Forutsetningen for å få fritak er at stillingen er utlyst offentlig og i bydelen tre ganger uten respons, og at dette gjentas hvert halvår. Samtidig må de forplikte seg til å opprettholde det pedagogiske opplegget som forrige førskolelærer iverksatte, evnt. utvikle et nytt i samarbeid med en annen pedagog som oppfyller kravene til pedagogisk veiledning i barnehage. Om de ikke lønner en førskolelærer og ikke vikarer heller - så er det noen som tjener godt med penger her... Er dette i Oslo? Jeg vet det er en dame som driver sånn her nemlig, og jeg har noen tips til hva du kan gjøre med det i akkurat hennes situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Så da jobber altså en forelder gratis for de andre. Kan eier ta ut avanse om h*n samtidig pålegger foreldre gratisarbeid? Hva om dette ikke jevner seg ut i løpet av året? Jeg har en jobb hvor ikke planlagt fravær er et kjempeproblem og økonomisk tap. Ville ikke likt å belaste arbeidsgiver med et større tap enn barnehagen har ved å ansette vikar. Virker urimelig all den tid forelderbetalingen, samt offentlig og kommunal støtte er den samme. Kanskje derfor vi ikke har barna i familiebarnehage. mvh Om du ser på det på denne måten: Inntekten i året er 100.000 (fiktive tall) - 99.000 er brukt opp allered på sykdom, mat, turer, nye leker, lønn, forsikringer, etc. Med 1.000 kroner igjen da har man kanskje ikke råd til å dekke vikar uten at de går underskudd. Det finnes ingen til å dekke underskuddet, og ingen måte å øke inntekten på - så konsekvensen er at bhg legger ned før de går konkurs. Da er det faktisk bedre at foreldrene stiller opp en dag. Man får en fast sum inn hver mnd - og det går en fast sum ut - fortjenesten der er ikke høy, og om det kommer en stor uforutsett utgift så kan det velte hele bhg. Eksempelvis; jeg har ikke brukt noe penger på vikar i år, og hadde spart opp en god sum penger på det. Jeg har ikke hatt sykdom og ikke har noe gått i stykker heller - flaks. Men; så ble jeg stevnet for retten av en jeg måtte si opp - og dermed har jeg smelt av hele overskuddet og vel så det i advokatutgifter. Konsekvensen er nå at jeg ikke har noen penger igjen å bruke til vikarer utover høsten. Enten må jeg stille opp, eller så må en annen i min familie stille opp. Dersom ingen av oss kan - så MÅ jeg ty til foreldrene eller stenge. Uavhengig av hva årsaken er til at pengene ikke er der - så finnes det ingen som kan spytte inn mer penger slik de kan i en kommunal barnehage. Om en kommunal bhg går med underskudd spiller ikke det noen rolle - det går ikke direkte ut over enkeltpersoner. Om en familiebarnehage går underskudd går det direkte utover meg og min private økonomi. Og jeg synes faktisk det er urimelig å forvente at jeg skal betale for å passe andres unger. Det er langt fra lukerativt å drive bhg - enkle regnestykker viser det, og slingringsmonnet er ikker stort. Jeg gjør det fordi jeg ikke hadde bhg.plass til datteren min - og ikke ville bruke dagmamma. Men som levebrød? Aldri i livet... Og det er noe med at dere som foreldre krever enormt av barnehagene - men dere er ikke villige til å gjøre noe igjen for det dere får. Maksprisen skal enda lenger ned, dugnadsarbeid er forhatt, ingen vil stille som vikarer - i det hele tatt... I dag betaler du 14 kroner i timen for at noen skal passe barnet ditt - assistentene kan ha fire barn, det blir 56 kroner i timen. Synes du det er verdt det? I tillegg får bhg 6.500 per barn i mnd - det skal dekke førskolelærer (ca 5.000 i mnd), husleie, mat, strøm, lønn, forsikringer, telefon, leker, feriepenger, arbeidsgiveravgift, evnt. vikarer - i det hele tatt. Du får MYE for de 14 kronene.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Om du ser på det på denne måten: Inntekten i året er 100.000 (fiktive tall) - 99.000 er brukt opp allered på sykdom, mat, turer, nye leker, lønn, forsikringer, etc. Med 1.000 kroner igjen da har man kanskje ikke råd til å dekke vikar uten at de går underskudd. Det finnes ingen til å dekke underskuddet, og ingen måte å øke inntekten på - så konsekvensen er at bhg legger ned før de går konkurs. Da er det faktisk bedre at foreldrene stiller opp en dag. Man får en fast sum inn hver mnd - og det går en fast sum ut - fortjenesten der er ikke høy, og om det kommer en stor uforutsett utgift så kan det velte hele bhg. Eksempelvis; jeg har ikke brukt noe penger på vikar i år, og hadde spart opp en god sum penger på det. Jeg har ikke hatt sykdom og ikke har noe gått i stykker heller - flaks. Men; så ble jeg stevnet for retten av en jeg måtte si opp - og dermed har jeg smelt av hele overskuddet og vel så det i advokatutgifter. Konsekvensen er nå at jeg ikke har noen penger igjen å bruke til vikarer utover høsten. Enten må jeg stille opp, eller så må en annen i min familie stille opp. Dersom ingen av oss kan - så MÅ jeg ty til foreldrene eller stenge. Uavhengig av hva årsaken er til at pengene ikke er der - så finnes det ingen som kan spytte inn mer penger slik de kan i en kommunal barnehage. Om en kommunal bhg går med underskudd spiller ikke det noen rolle - det går ikke direkte ut over enkeltpersoner. Om en familiebarnehage går underskudd går det direkte utover meg og min private økonomi. Og jeg synes faktisk det er urimelig å forvente at jeg skal betale for å passe andres unger. Det er langt fra lukerativt å drive bhg - enkle regnestykker viser det, og slingringsmonnet er ikker stort. Jeg gjør det fordi jeg ikke hadde bhg.plass til datteren min - og ikke ville bruke dagmamma. Men som levebrød? Aldri i livet... Og det er noe med at dere som foreldre krever enormt av barnehagene - men dere er ikke villige til å gjøre noe igjen for det dere får. Maksprisen skal enda lenger ned, dugnadsarbeid er forhatt, ingen vil stille som vikarer - i det hele tatt... I dag betaler du 14 kroner i timen for at noen skal passe barnet ditt - assistentene kan ha fire barn, det blir 56 kroner i timen. Synes du det er verdt det? I tillegg får bhg 6.500 per barn i mnd - det skal dekke førskolelærer (ca 5.000 i mnd), husleie, mat, strøm, lønn, forsikringer, telefon, leker, feriepenger, arbeidsgiveravgift, evnt. vikarer - i det hele tatt. Du får MYE for de 14 kronene.... Hvordan gikk det i retten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Om du ser på det på denne måten: Inntekten i året er 100.000 (fiktive tall) - 99.000 er brukt opp allered på sykdom, mat, turer, nye leker, lønn, forsikringer, etc. Med 1.000 kroner igjen da har man kanskje ikke råd til å dekke vikar uten at de går underskudd. Det finnes ingen til å dekke underskuddet, og ingen måte å øke inntekten på - så konsekvensen er at bhg legger ned før de går konkurs. Da er det faktisk bedre at foreldrene stiller opp en dag. Man får en fast sum inn hver mnd - og det går en fast sum ut - fortjenesten der er ikke høy, og om det kommer en stor uforutsett utgift så kan det velte hele bhg. Eksempelvis; jeg har ikke brukt noe penger på vikar i år, og hadde spart opp en god sum penger på det. Jeg har ikke hatt sykdom og ikke har noe gått i stykker heller - flaks. Men; så ble jeg stevnet for retten av en jeg måtte si opp - og dermed har jeg smelt av hele overskuddet og vel så det i advokatutgifter. Konsekvensen er nå at jeg ikke har noen penger igjen å bruke til vikarer utover høsten. Enten må jeg stille opp, eller så må en annen i min familie stille opp. Dersom ingen av oss kan - så MÅ jeg ty til foreldrene eller stenge. Uavhengig av hva årsaken er til at pengene ikke er der - så finnes det ingen som kan spytte inn mer penger slik de kan i en kommunal barnehage. Om en kommunal bhg går med underskudd spiller ikke det noen rolle - det går ikke direkte ut over enkeltpersoner. Om en familiebarnehage går underskudd går det direkte utover meg og min private økonomi. Og jeg synes faktisk det er urimelig å forvente at jeg skal betale for å passe andres unger. Det er langt fra lukerativt å drive bhg - enkle regnestykker viser det, og slingringsmonnet er ikker stort. Jeg gjør det fordi jeg ikke hadde bhg.plass til datteren min - og ikke ville bruke dagmamma. Men som levebrød? Aldri i livet... Og det er noe med at dere som foreldre krever enormt av barnehagene - men dere er ikke villige til å gjøre noe igjen for det dere får. Maksprisen skal enda lenger ned, dugnadsarbeid er forhatt, ingen vil stille som vikarer - i det hele tatt... I dag betaler du 14 kroner i timen for at noen skal passe barnet ditt - assistentene kan ha fire barn, det blir 56 kroner i timen. Synes du det er verdt det? I tillegg får bhg 6.500 per barn i mnd - det skal dekke førskolelærer (ca 5.000 i mnd), husleie, mat, strøm, lønn, forsikringer, telefon, leker, feriepenger, arbeidsgiveravgift, evnt. vikarer - i det hele tatt. Du får MYE for de 14 kronene.... Jeg forstår godt ditt dilemma. Små bedrifter har en skjør økonomi og er særlig sårbare for sykefravær. Jeg mener en regelendring i forhold til arbeisgiverperiode hadde vært på sin plass for bedrifter alla familiebarnehager. Det offentlige velter merarbeid og utgifter ved sykefravær over på private bedrifter uten tanke for hvilke innhogg det kan gjøre i totale budsjettet. Samtidig går de for arbeidslinsjen og vil ha mennesker med skral helse mest mulig i arbeid. For en privat bedrift er det sluttsummen i regnskapet som teller. Da er det rett og slett ikke økonomisk rom for de utgiftene syke medarbeidere kan medføre. Regelverket skyver delvis arbeidsføre og gravide ut av arbeidslivet. Jeg tror ikke det bare handler om fordommer og vrangvilje fra arbeidsgivernes side. Jeg betaler drøyt 16,- kroner direkte av egen lomme pluss 46,- skattekroner per time for at noen skal passe barna mine. Barnehagen får altså 62 kroner til sammen per time. Eller 310,- per time for 5 barn. Ikke så mye å bli feit av. Men prøv å se mitt ståsted: Min arbeidsgiver kan tape 20-30.000,- kroner på én uplanlagt fraværsdag fra min side. (Ja, jeg har gått på jobb med mer enn 39 i feber.) Da er jeg faktisk veldig lite interessert i å passe andres barn gratis, særlig om det ikke fordeles jevnt mellom foreldrene. Ser du det urimelige i at min arbeidsgiver skal tape ca det 20-dobbelte i hva barnehagen taper. Tror ikke personalet i den barnehagen vi har brukt opplever oss som krevende og at vi ikke er villige til å yte noe igjen. Synes det er et greit gi-taforhold. Jeg forstår godt problemene for en familiebarnehage. Jeg er da samtidig sjeleglad for at vi har barna i en barnehage som er stor nok til å kunne tilby et mer stabilt opplegg til glede for min arbeidsgiver. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hvordan gikk det i retten? Har ikke vært der ennå... Vi har meldt inn vitner og dommere - så nå venter vi på dato for at saken skal komme opp. Skal holde dere oppdatert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Har ikke vært der ennå... Vi har meldt inn vitner og dommere - så nå venter vi på dato for at saken skal komme opp. Skal holde dere oppdatert Ja, du får si ifra når vi skal krysse fingrene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg forstår godt ditt dilemma. Små bedrifter har en skjør økonomi og er særlig sårbare for sykefravær. Jeg mener en regelendring i forhold til arbeisgiverperiode hadde vært på sin plass for bedrifter alla familiebarnehager. Det offentlige velter merarbeid og utgifter ved sykefravær over på private bedrifter uten tanke for hvilke innhogg det kan gjøre i totale budsjettet. Samtidig går de for arbeidslinsjen og vil ha mennesker med skral helse mest mulig i arbeid. For en privat bedrift er det sluttsummen i regnskapet som teller. Da er det rett og slett ikke økonomisk rom for de utgiftene syke medarbeidere kan medføre. Regelverket skyver delvis arbeidsføre og gravide ut av arbeidslivet. Jeg tror ikke det bare handler om fordommer og vrangvilje fra arbeidsgivernes side. Jeg betaler drøyt 16,- kroner direkte av egen lomme pluss 46,- skattekroner per time for at noen skal passe barna mine. Barnehagen får altså 62 kroner til sammen per time. Eller 310,- per time for 5 barn. Ikke så mye å bli feit av. Men prøv å se mitt ståsted: Min arbeidsgiver kan tape 20-30.000,- kroner på én uplanlagt fraværsdag fra min side. (Ja, jeg har gått på jobb med mer enn 39 i feber.) Da er jeg faktisk veldig lite interessert i å passe andres barn gratis, særlig om det ikke fordeles jevnt mellom foreldrene. Ser du det urimelige i at min arbeidsgiver skal tape ca det 20-dobbelte i hva barnehagen taper. Tror ikke personalet i den barnehagen vi har brukt opplever oss som krevende og at vi ikke er villige til å yte noe igjen. Synes det er et greit gi-taforhold. Jeg forstår godt problemene for en familiebarnehage. Jeg er da samtidig sjeleglad for at vi har barna i en barnehage som er stor nok til å kunne tilby et mer stabilt opplegg til glede for min arbeidsgiver. mvh Ang. det offentlige, private og kostnader ved sykefravær - helt enig med deg. Og det gjelder ikke bare syke, uføre og gravide - men også småbarnsforeldre. Jeg som alenemor til en 2-åring har et MYE høyere fravær enn en skilt mann på 40 uten små barn. F.eks.... Småbarnsforeldre er kjempekostbart, og jeg tør ikke ha noen ansatte i den kategorien. Kaste stein i glasshus er et mildt uttrykk i denne sammenhengen, jeg er klar over det. Mine inntekter hver mnd er på 77.067,- hver mnd - og de faste utgiftene er på 75.050,-. Drøyt 2.000 kroner i overskudd hver mnd. De 2.000 skal dekke vikarer ved sykdom og uforutsette utgifter... Jeg har valgt å ha førskolelærer på fulltid, noe som gir meg ca 50.000 mer i året i utgifter - men tilbudet er ganske mye bedre enn i en vanlig familiebarnehage. Fordi jeg har valgt den løsningen får barna et bedre tilbud hver eneste dag, men blir noen syke - så kan det hende foreldrene må stille opp. Dersom du absolutt ikke kan tvinger jeg deg ikke heller - og jeg tviler på at det vil skje mange nok ganger til at alle faktisk må stille opp. Dersom jeg må stenge bhg, og du nekter å betale fordi du ikke får noe igjen for det - så er jeg fortsatt forpliktet til å betale lønn i tre mndr til de ansatte. Det betyr 150.000 i minus for meg, uten noen inntekt inn. Så ringvirkningene er større enn man ser ved første øyekast. Jeg opplever ikke foreldrene som kravstore eller lite samarbeidsvillige, foreldrene hos meg er kjempeflotte! Men; _endel_ foreldre evner faktisk ikke å se nyansert på dette slik du og jeg nå faktisk gjør. De ser bare at de skal på jobb selv, de betaler for bhg. plass, og de skal ha noen der til å ta vare på barnet sitt. De skal ikke yte noen ting igjen for det - de betaler tross alt. Mange vil ikke stille opp på dugnad, ikke hjelpe til ved sykdom, ikke akseptere feriestenging - i det hele tatt, du skjønner hva jeg mener Og til sist: problemene gjelder ikke bare familiebarnehager, men også private barnehager. Dersom de er eid av privatpersoner - så går et underskudd rett på deres private økonomi. Er det et as er det greiere - da forsvinner bare bhg, og de blir slått konkurs, uten konsekvens for andre enn de ansatte som mister jobben sin (økonomisk). Men for alle små bedrifter så er dette med sykefravær et _stort_ problem, og det virker som om ingen med bestemmelsesrett klarer å se dette i det hele tatt. Som arbeidstaker er jeg kjempeglad for alle rettighetene jeg har, som arbeidsgiver er jeg livredd for å få en ansatt som blir gravid, syk eller enda verre, handicappet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Ja, du får si ifra når vi skal krysse fingrene Det skal jeg gjøre Dere får komme ned i tingretten og heie! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det skal jeg gjøre Dere får komme ned i tingretten og heie! Synes jeg ser halve dol stille eom heiagjeng 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Synes jeg ser halve dol stille eom heiagjeng Da hadde jeg begynt å grine tror jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194459-er-det-vanlig-at/page/2/#findComment-1356780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.