Gå til innhold

Er det vanlig at...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• annegunn

4

• Åsemor

3

• ringerikskringla

1

Mest aktive i denne tråden

Ang. det offentlige, private og kostnader ved sykefravær - helt enig med deg. Og det gjelder ikke bare syke, uføre og gravide - men også småbarnsforeldre. Jeg som alenemor til en 2-åring har et MYE høyere fravær enn en skilt mann på 40 uten små barn. F.eks.... Småbarnsforeldre er kjempekostbart, og jeg tør ikke ha noen ansatte i den kategorien. Kaste stein i glasshus er et mildt uttrykk i denne sammenhengen, jeg er klar over det.

Mine inntekter hver mnd er på 77.067,- hver mnd - og de faste utgiftene er på 75.050,-. Drøyt 2.000 kroner i overskudd hver mnd. De 2.000 skal dekke vikarer ved sykdom og uforutsette utgifter...

Jeg har valgt å ha førskolelærer på fulltid, noe som gir meg ca 50.000 mer i året i utgifter - men tilbudet er ganske mye bedre enn i en vanlig familiebarnehage. Fordi jeg har valgt den løsningen får barna et bedre tilbud hver eneste dag, men blir noen syke - så kan det hende foreldrene må stille opp. Dersom du absolutt ikke kan tvinger jeg deg ikke heller - og jeg tviler på at det vil skje mange nok ganger til at alle faktisk må stille opp.

Dersom jeg må stenge bhg, og du nekter å betale fordi du ikke får noe igjen for det - så er jeg fortsatt forpliktet til å betale lønn i tre mndr til de ansatte. Det betyr 150.000 i minus for meg, uten noen inntekt inn. Så ringvirkningene er større enn man ser ved første øyekast.

Jeg opplever ikke foreldrene som kravstore eller lite samarbeidsvillige, foreldrene hos meg er kjempeflotte! :)

Men; _endel_ foreldre evner faktisk ikke å se nyansert på dette slik du og jeg nå faktisk gjør. De ser bare at de skal på jobb selv, de betaler for bhg. plass, og de skal ha noen der til å ta vare på barnet sitt. De skal ikke yte noen ting igjen for det - de betaler tross alt. Mange vil ikke stille opp på dugnad, ikke hjelpe til ved sykdom, ikke akseptere feriestenging - i det hele tatt, du skjønner hva jeg mener :)

Og til sist: problemene gjelder ikke bare familiebarnehager, men også private barnehager. Dersom de er eid av privatpersoner - så går et underskudd rett på deres private økonomi. Er det et as er det greiere - da forsvinner bare bhg, og de blir slått konkurs, uten konsekvens for andre enn de ansatte som mister jobben sin (økonomisk).

Men for alle små bedrifter så er dette med sykefravær et _stort_ problem, og det virker som om ingen med bestemmelsesrett klarer å se dette i det hele tatt. Som arbeidstaker er jeg kjempeglad for alle rettighetene jeg har, som arbeidsgiver er jeg livredd for å få en ansatt som blir gravid, syk eller enda verre, handicappet...

Jeg har høy terskel for å våge å starte personlig firma.

Om jeg noen gang gjør noe slikt blir det AS.

For øvrig er vi hvis rørende enig.

Men hvem nytter det å stemme på i denne sammenhengen?

mvh

Gjest Persille

Jeg har høy terskel for å våge å starte personlig firma.

Om jeg noen gang gjør noe slikt blir det AS.

For øvrig er vi hvis rørende enig.

Men hvem nytter det å stemme på i denne sammenhengen?

mvh

Det har jeg fundert på også - og jeg har ingen aning.

Og (nesten) hver eneste gang jeg diskuterer dette med "vanlige" arbeidstakere - møter jeg akkurat null forståelse. Andre selvstendige derimot er hjertens enige.

Det er muligens litt spesielt med barnehage også - det er ikke mulig å endre inntjening, og det er mange som er fullstendig avhengige av tilbudet jeg gir, så jeg blir liksom litt ekstra låst. Hadde jeg hatt verksted eller noe hadde f.eks ikke åpningstidene vært _så_ viktige...

Nå har jeg akkurat fått vite at den nye assistenten min (ansatt siden 1. august) har klart å melde seg på og betale for skole som er delvis på dagtid - og antagelig ikke kan jobbe så mye som h*n skal (fulltid). Går det f*** ikke an å bruke hodet littegran???

Hva skal jeg si til foreldrene nå? Enda en ny assistent? Herregud...

Det beste er; dette visste h*n om allerede 30.07 og tegnet likevel kontrakt med meg 01.08. Idiot...

Gjest familiebarnehage

Bare så det er sagt; det er 75 minutter per uke, ikke timer slik du skriver :) Men jeg regner med det var det du mente.

Alle familiebarnehager _skal_ ha veiledning av førskolelærer (ikke pedagog) 75 minutter per uke per barn. Det er for å sikre det pedagogiske innholdet. Grunnen til at de ikke kan bruke en hvilken som helst pedagog er at pedagoger også kan være vanlige lærere, og dette skal være spesielt for barn under skolealder. En styrer kan godt ha pedagogutdanning, men den pedagogiske veiledningen i barnehagen skal bli foretatt av en førksolelærer.

Vet at det er vanskelig å forstå :)

Du kan kontakte bhg. myndighetene og klage på at de ikke har førskolelærer - men om dette er i Oslo er det knapphet på førskolelærere, og her hender det man får fritak. Forutsetningen for å få fritak er at stillingen er utlyst offentlig og i bydelen tre ganger uten respons, og at dette gjentas hvert halvår. Samtidig må de forplikte seg til å opprettholde det pedagogiske opplegget som forrige førskolelærer iverksatte, evnt. utvikle et nytt i samarbeid med en annen pedagog som oppfyller kravene til pedagogisk veiledning i barnehage.

Om de ikke lønner en førskolelærer og ikke vikarer heller - så er det noen som tjener godt med penger her...

Er dette i Oslo? Jeg vet det er en dame som driver sånn her nemlig, og jeg har noen tips til hva du kan gjøre med det i akkurat hennes situasjon.

Ja, det er i Oslo, og det står i navnet til en dame, mens styrer er hennes mann. Vet ikke om jeg vil si så mye mer her i offentlighet..

Gjest Persille

Ja, det er i Oslo, og det står i navnet til en dame, mens styrer er hennes mann. Vet ikke om jeg vil si så mye mer her i offentlighet..

Foreslår at du sender meg en mail på [email protected] og så skal jeg forklare deg litt dersom vi snakker om samme dame.

Hun driver nemlig _veldig_ spesielt - og bydelen er etter henne for å få henne til å drive lovlig.

Annonse

Gjest familiebarnehage

Foreslår at du sender meg en mail på [email protected] og så skal jeg forklare deg litt dersom vi snakker om samme dame.

Hun driver nemlig _veldig_ spesielt - og bydelen er etter henne for å få henne til å drive lovlig.

Mail er sendt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...