Gå til innhold

Gi noe annet enn melk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg venta til 6 mndr med førstemann, og til litt over 5 mndr med andremann.

Det er lurt å vente sånn at tarmsystemet får modnet mest mulig.

Så bør man gi ny mat sammen med morsmelk hvis mulig, så enzymene i morsmelka hjelper til med fordøyelsen av den nye maten.

Ungen veit jo ikke om noe annet enn melk, så h*n er som regel fornøyd med det i flere måneder ;-)

Mitt første barn (født i 99) begynte så vidt å smake på litt annet da han var 4 mnd. Barn nr to (født i 01) begynte da hun var 5 mnd) og barn nr tre (født i 04) var nesten seks måneder da vi begynte å introdusere annen mat.

Det er best for barnet om du venter så lenge mot 6 mnd som mulig, særlig hvis han/hun virker fornøyd med morsmelk.

Dersom man bare gir pupp er det ingen grunn til å begynne med annen mat før de er 6 mnd. Dersom de bare får morsmelkerstatning, skal man helst begynne med annen mat ved 4 mnd. Hvis man mellom 4 og 6 mnd syns at babyen bør ha mer enn bare pupp skal man heller velge fast føde enn bare morsmelkerstatning.

Tuppa mi er bare litt over 5 mnd, men jeg klarer ikke å la være, så jeg har latt henne smake på banan, eple, avocado og grøt. Bare bittelittegranne, sånn for at hun skal få kjenne litt spennende konsistens og smak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...