Gå til innhold

Oeke brystmelproduksjon

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk en gutt i mai (han er naa 12 uker) og ammingen gikk helt supert fram til 2-3 uker siden. Han ville ikke roe seg og det virket som jeg ikke hadde nok melk til han saa vi begynte aa gi han morsmelkerstatning i tillegg til brystmelk. Naa virker det som om jeg bare faar mindre og mindre melk til tross for at jeg drikker ammete flere ganger daglig, lar han amme saa ofte han vil og tar ogsaa fenugreek (urter som skal oeke brystmelkproduksjonen). Jeg bor i USA og skal tilbake til jobb 1. September og er redd for at jeg kommer til aa produsere enda mindre melk siden jeg kun kommer til aa pumpe paa dagtid.

Har dere noen tips om hva som kan oeke brystmelkproduksjonen min?

Paa forhaand takk

Vennlig hilsen

Elisabeth

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194706-oeke-brystmelproduksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med gutten! Her i Norge blir vi frarådet å gi tillegg når ungen virker mer sulten, men bare amme veldig ofte for å øke produksjonen. Det er mange som opplever at produksjonen går ned når man begynner med tillegg. For barn over 4 mnd anbefales fast føde (grøt osv.) fremfor "flaskemat" hvis ungen MÅ ha noe annet enn morsmelk.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å amme så ofte du kan, og alltid amme før han evt. får flaske eller annen mat. Nattamming er mer effektivt for å øke produksjonen enn "dagamming", så gi pupp, ikke flaske, hvis han våkner på natten.

Mine unger har periodevis fått pupp en gang i timen på slike "økedager". Etter noen få dager er produksjonen større.

Nå er det ikke så lenge til du begynner å jobbe, så melkeproduksjonen vil vel være vanskelig å øke så veldig mye, men du kan opprettholde produksjonen lenge ved å amme morgen og når du kommer hjem, samt kveld og evt. natt. Pumping på jobb er også kjempebra! Nå han begynner med litt grøt eller velling, er det ikke sikkert at han trenger morsmelkerstatning etterhvert hvis han får pumpemelk på dagtid. (Han må i så fall få tilbud om vann)

Lykke til!

Gratulerer med gutten! Her i Norge blir vi frarådet å gi tillegg når ungen virker mer sulten, men bare amme veldig ofte for å øke produksjonen. Det er mange som opplever at produksjonen går ned når man begynner med tillegg. For barn over 4 mnd anbefales fast føde (grøt osv.) fremfor "flaskemat" hvis ungen MÅ ha noe annet enn morsmelk.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å amme så ofte du kan, og alltid amme før han evt. får flaske eller annen mat. Nattamming er mer effektivt for å øke produksjonen enn "dagamming", så gi pupp, ikke flaske, hvis han våkner på natten.

Mine unger har periodevis fått pupp en gang i timen på slike "økedager". Etter noen få dager er produksjonen større.

Nå er det ikke så lenge til du begynner å jobbe, så melkeproduksjonen vil vel være vanskelig å øke så veldig mye, men du kan opprettholde produksjonen lenge ved å amme morgen og når du kommer hjem, samt kveld og evt. natt. Pumping på jobb er også kjempebra! Nå han begynner med litt grøt eller velling, er det ikke sikkert at han trenger morsmelkerstatning etterhvert hvis han får pumpemelk på dagtid. (Han må i så fall få tilbud om vann)

Lykke til!

Hei Mirabell,

takk for svar og tips. Jeg har vaert litt streng naa de siste 2 dagene og ikke gitt han tillegg (bortsett fra en gang, men han tok kun 20 ml foer han sovnet). merker at produksjonen min har oekt bare ved at han pupper nesten hele natten. Ganske utrolig hvordan kroppen virker.

Naar jeg begynner paa jobb saa er han 3 1/2 maaned, nesten velling tid, og jeg skal kun jobbe 3 dager i uken de foerste 4 ukene, og arbeidsgiveren min har krav paa aa gi meg pumpepause saa dette gaar nok bra.

Takk for tilbakemelding. Det er alltid beroligende aa hoere om andre som har opplevd lignende situasjoner.

Elisabeth

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...