Knotten Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Dagen i går begynte med bursdagssang for Storebror, for han ble 6 år på selve 1. skoledag! Lillebror ble levert i barnehagen, og vi skulle på skolen fra 09-11. Sola skinte, så vi møttes ute. Alle barna hilste pent med hånda på rektor og kontaktlærer, så stilte de seg opp for fotografering. Riktig høytidelig Så bar det inn i klasserommet og det ble gitt viktig info (som at det ikke skal være kjærlighet på pinne i matboksen ) i rollespills form. Klassens maskot, kaninen Kalle, var sentral. Så fikk en _meget_ sjenert gutt kongekappe og barna sendte rundt et lys og gratulerte personlig med dagen. Han var ikke mye høy i hatten, så jeg, men etterpå var det allikevel stor stas. Etter en halvtime eller så, ble vi foreldrene sendt ut i info-møte med rektor, og deretter var det bare å vente på at klokka ble 11. I dag marsjet han inn med den aller største selvfølgelighet, og gledet seg stort til den første "ordentlige" skoledagen. Mor konstanterer lettet at dette ser ut til å gå veldig fint 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Så koselig! ) Husker med gru podens første skoledag i fjor. Samlingen ute på skolegården var grei, men da ungene skulle frem en og en ble det for mye og han gikk opp i krampegråt stakkar. Jeg ble med ham frem og han klynget seg til meg og gråt som en sil! I klasserommet satt jeg en god stund på huk ved pulten hans mens han fremdeles gråt og klynget seg til meg, men etterhvert ble vi enige om at jeg skulle gå og han skulle prøve å være "alene". Da vi foreldrene kom inn der vi skulle være mens ungene var i klassearealet gråt jeg også som en sil... Pappan syntes nok det hele var litt flaut og kjeftet på meg husker jeg - gudbedre så sint jeg var på ham! Heldigvis har jeg en venninne som var der med sin førsteklassing og hun ga meg en god klem og trøstet meg og det hjalp. Men da vi hentet poden viste det seg heldigvis at han hadde sluttet å gråte så snart vi var ute av syne og det hadde gått riktig så bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Så hyggelig - det må ha vært litt av en dag, tenk å ha skolestart på bursdagen! Skjønner godt at han syntes det ble i meste laget. Datteren min har alltid hatt bursdag en av de aller første skoledagene, og har dermed være "prøveklut" for hvordan de skal feire bursdagsbarn, hver gang de har fått ny lærer, begynt på ny skole osv. Det de har gjort for henne, har liksom blitt standarden det året. Her er det ikke skolestart før mandag, men junior teller ned og gleder seg - til "i overioverioverioverimorgen!" For meg er det mye mer vemodig denne gangen - nå er det definitivt slutt på småbarnstiden hjemme hos oss. Det er helt greit, men litt rart også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Åh, så bra at det gikk så fint! Jeg er kjempespent på mandagen jeg også. Tror jeg gruer meg mye mer enn Lillemann... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Så koselig! ) Husker med gru podens første skoledag i fjor. Samlingen ute på skolegården var grei, men da ungene skulle frem en og en ble det for mye og han gikk opp i krampegråt stakkar. Jeg ble med ham frem og han klynget seg til meg og gråt som en sil! I klasserommet satt jeg en god stund på huk ved pulten hans mens han fremdeles gråt og klynget seg til meg, men etterhvert ble vi enige om at jeg skulle gå og han skulle prøve å være "alene". Da vi foreldrene kom inn der vi skulle være mens ungene var i klassearealet gråt jeg også som en sil... Pappan syntes nok det hele var litt flaut og kjeftet på meg husker jeg - gudbedre så sint jeg var på ham! Heldigvis har jeg en venninne som var der med sin førsteklassing og hun ga meg en god klem og trøstet meg og det hjalp. Men da vi hentet poden viste det seg heldigvis at han hadde sluttet å gråte så snart vi var ute av syne og det hadde gått riktig så bra. En kan jo bare forestille seg hva som foregår inne i de små hodene like før skolestart. De vet at noe nytt og stort og spennende er i ferd med å skje, de kjenner kanskje skoleunger og har hørt om lekser og friminutter. Alle i familien "gnåler" om skolestart, "Gleder du deg til skolestarten?" høres hele tiden, fra april eller noe slikt Er ikke rart det kan bli litt mye både for pode og mor! Heldigvis gikk det jo bra med gutten din 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Så hyggelig - det må ha vært litt av en dag, tenk å ha skolestart på bursdagen! Skjønner godt at han syntes det ble i meste laget. Datteren min har alltid hatt bursdag en av de aller første skoledagene, og har dermed være "prøveklut" for hvordan de skal feire bursdagsbarn, hver gang de har fått ny lærer, begynt på ny skole osv. Det de har gjort for henne, har liksom blitt standarden det året. Her er det ikke skolestart før mandag, men junior teller ned og gleder seg - til "i overioverioverioverimorgen!" For meg er det mye mer vemodig denne gangen - nå er det definitivt slutt på småbarnstiden hjemme hos oss. Det er helt greit, men litt rart også. Ja, det skjønner jeg kan være litt vemodig! De blir liksom med ett så store... Det gikk opp for meg at den tiden kommer fortere enn svint her også, Lillebror har to år igjen, så har jeg TO skoleunger. Og så Lillebror, da, som fortsatt er mammas lillegutt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Åh, så bra at det gikk så fint! Jeg er kjempespent på mandagen jeg også. Tror jeg gruer meg mye mer enn Lillemann... Jeg var SÅÅ spent dagen før skolestart, mens Storebror var SÅÅ rolig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Vesla mi tok det pent. Var rolig og avbalansert - heldigvis. Liksom mye enklere for oss foreldre da:-) Henta ho kl 16:15 på SFO, og da var ho slutt. Totalt utslitt. Så det hadde nok vært en stor begivenhet alikevel. I dag tok ho på seg den nye skolejakka si, jeg kjørte ho til skolen, og ho gikk alene fra bilen og inn på SFO. Tenk at jeg ikke trenger å følge ho lenger. Da forsto jeg at vesla har blitt stor:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Vesla mi tok det pent. Var rolig og avbalansert - heldigvis. Liksom mye enklere for oss foreldre da:-) Henta ho kl 16:15 på SFO, og da var ho slutt. Totalt utslitt. Så det hadde nok vært en stor begivenhet alikevel. I dag tok ho på seg den nye skolejakka si, jeg kjørte ho til skolen, og ho gikk alene fra bilen og inn på SFO. Tenk at jeg ikke trenger å følge ho lenger. Da forsto jeg at vesla har blitt stor:-) Ja, ikke sant! Min niese hadde første skoledag i går. De har skolebuss og mammaen hennes skulle etter planen følge med på bussen noen dager. I dag gråt jenta allerede sine bitre tårer over følge-ordningen; "Skal jeg ALDRI få kjøre buss alene, jeg da?" Min gutt ristet meg av ute på plassen i dag. De fleste foreldre fulgte med inn i gangen, men siden han ville klare seg selv, syntes jeg ikke at jeg skulle trenge meg på heller. Det stod hardt, og jeg _måtte_ inn i gangen senere for å se om alt hadde gått greit. Da hang sekken på riktig knagg og gutten satt som et tent lys på stolen inne. Egentlig er jeg glad han ikke så meg luske rundt i gangen der 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest til dere stolte skolebarnsmødre :o) Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=287197 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Kjempebra! Vårt første skolebarn begynte på SFO for en uke siden, skolestart i går. Hun er en tøffing, men lit sjenert og usikker når det er mange ukjente folk tilstede. SFO- en har gått veldig bra, hun har danset både til og fra hver dag. Skolestart da alle elevene og foreldrene var samlet i skolens gymsal var vi spente på. Elevne skulle gå frem en og en etter at de ble ropt opp og hilse på rektor og kontaktlærer. Vår jente var heldigvis i siste klassen som ble ropt opp. Hun ville at jeg skulle følge henne frem, noe mange ble, men rett for hennes navn ble ropt opp sa hun at hun ville gå selv! Vi var kjempestolte! I dag gledet hun seg veldig til første orntlige skoledag. Tror dette skal gå bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Kjempebra! Vårt første skolebarn begynte på SFO for en uke siden, skolestart i går. Hun er en tøffing, men lit sjenert og usikker når det er mange ukjente folk tilstede. SFO- en har gått veldig bra, hun har danset både til og fra hver dag. Skolestart da alle elevene og foreldrene var samlet i skolens gymsal var vi spente på. Elevne skulle gå frem en og en etter at de ble ropt opp og hilse på rektor og kontaktlærer. Vår jente var heldigvis i siste klassen som ble ropt opp. Hun ville at jeg skulle følge henne frem, noe mange ble, men rett for hennes navn ble ropt opp sa hun at hun ville gå selv! Vi var kjempestolte! I dag gledet hun seg veldig til første orntlige skoledag. Tror dette skal gå bra. Det er så godt å se at de er vel forberedt! Gutten vår nølte veldig da han skulle hilse på Rektor og kontaktlærer, skulle han tørre å gå alene? Man kunne virkelig se at han jobbet med seg selv, og heiv seg i det. Etterpå var han så stolt! Han er også av typen litt usikker/sjenert overfor fremmede/ukjente krav og situasjoner, så han har veldig godt av å kjenne på at han mestrer. Nå skal jeg snart avgårde for å hente etter skolen, jeg er veldig spent på hvordan dagen hans har vært. Nå er han av typen som ikke broderer i det vide og brede, så det blir litt uvant å ikke "få greie på alt", slik man har gjort i barnehagen. Kan vel ikke godt henge etter kontaktlæreren hver dag for å få vite hver detalj 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Ja, ikke sant! Min niese hadde første skoledag i går. De har skolebuss og mammaen hennes skulle etter planen følge med på bussen noen dager. I dag gråt jenta allerede sine bitre tårer over følge-ordningen; "Skal jeg ALDRI få kjøre buss alene, jeg da?" Min gutt ristet meg av ute på plassen i dag. De fleste foreldre fulgte med inn i gangen, men siden han ville klare seg selv, syntes jeg ikke at jeg skulle trenge meg på heller. Det stod hardt, og jeg _måtte_ inn i gangen senere for å se om alt hadde gått greit. Da hang sekken på riktig knagg og gutten satt som et tent lys på stolen inne. Egentlig er jeg glad han ikke så meg luske rundt i gangen der Ja, vi må nok bare slippe taket. Vesla mi bestemte seg på fredag at jeg ikke skulle følge lenger, så da gikk ho til skolefritid alene. Litt klump i magen hadde jeg. Jeg visste jo ikke at alt hadde gått bra før jeg henta ho kl. 16 da:-) Tror egentlig det var bra han ikke så deg. Du skal jo vise tillit til at han er stor nå og klarer seg selv nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Det gikk aldeles strålende, hun torde ikke gå å hilse på rektor og kontaklærerene alene, men hun tok de i hånda og sa god dag og jammen gjorde hun ikke en liten kniks i knærne også Jeg skjønner ikke helt hvor hun har lært dette, men hun har vel sett noen prinsesser gjøre det. Etterpå gikk vi på kafe hvor hun fikk bestille det hun ville så for henne var dette en særdeles god dag. Idag fulgte veslesyster og jeg henne inn og tittet litt på, Flisen mente vi kunne gå med en gang, men Mis var så nysgjerrig at vi ble med inn. Idag er første dag på SFO, så det blir spennende å høre hva hun har å fortelle når hun kommer hjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Så koselig! ) Husker med gru podens første skoledag i fjor. Samlingen ute på skolegården var grei, men da ungene skulle frem en og en ble det for mye og han gikk opp i krampegråt stakkar. Jeg ble med ham frem og han klynget seg til meg og gråt som en sil! I klasserommet satt jeg en god stund på huk ved pulten hans mens han fremdeles gråt og klynget seg til meg, men etterhvert ble vi enige om at jeg skulle gå og han skulle prøve å være "alene". Da vi foreldrene kom inn der vi skulle være mens ungene var i klassearealet gråt jeg også som en sil... Pappan syntes nok det hele var litt flaut og kjeftet på meg husker jeg - gudbedre så sint jeg var på ham! Heldigvis har jeg en venninne som var der med sin førsteklassing og hun ga meg en god klem og trøstet meg og det hjalp. Men da vi hentet poden viste det seg heldigvis at han hadde sluttet å gråte så snart vi var ute av syne og det hadde gått riktig så bra. Omtrent slik hadde vi det også i fjor. Ingen av oss gråt, da, men det var bare så vidt, i hvertfall for min del. Gutten hilste på rektor og kontaktlærer, men han turde ikke se så han holdt seg for øynene:-) Etter det har det bare gått bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1358539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Vi hadde vår første skoledag i dag. Kom litt skjevt ut om morgenen pga en bukse som ikke oppførte seg som guttungen ville, tror vi var like forbanna begge to, så vi var litt grinete på skoleveien. Ikke ville han gå, og ikke ville han ha på sekk, men vi kom oss avgårde tilslutt... Seremonien startet med at alle de større elevene stillte seg opp i skolegården og sang to sanger for førsteklassingene. Så marsjerte de tilbake til klasserommene, og oppropet begynte. Nesten alle måtte ha følge opp, tror det var bare 2-3 som turte å gå aleine. Håndhilsinga var det guttungen hadde grudd seg mest til, heldigvis gjennomførte han, og greide å si navnet sitt til læreren. Alle fikk navnelapp da de hilste på læreren, og så rusla guttungen og 2-3 andre litt opp i skråningen rundt skolegården og sammenlignet skolesekker mens de andre gjorde seg ferdig med oppropet. -ikke mye oppstilling 2 og 2 der i gården! Når alle hadde blitt ropt opp og fått navnelapp i riktig farge, tok lærerne med seg ungene inn mens foreldrene måtte vente ute. Vi slapp inn ca 45 min etterpå, da satt alle og tegna i nye arbeidsbøker. De skulle tegne seg selv, og skrive navnet sitt hvis de kunne det. Etter å ha pusla med det en stund begynte det visst å krible litt i dem "Når skal vi ut?" var det en som spurte "Når er det gym?" spurte min gutt! Etter å ha fått matsboks, refleksvest og "postkasse" ble alle sluppet ut. Guttungen var varm og sliten, så han var illsint en stund, men det hjalp etter at vi skifta til shorts inne på SFO. Han ville ingenting på en lang stund, men vi fikk overtalt ham til å bli med en tur til by'n... Så dro vi på kafè, til oldemor og handla før vi dro hjem igjen. Jeg synes stort sett han sa "nei" hele dagen, jeg, men til alle som har spurt har han fortalt at det gikk bra og var gøy... I morgen er det første ordentlige dag, med SFO før og etter, og vi skal møte noen klassekamerater vi skal gå sammen med... Det går nok bra! ( min mor fortalte forresten at hun nærmest måtte true meg avgårde på skolen de første 2-3 ukene i 1.klasse, så jeg var nok minst like vrang sjøl...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1359162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Høres ut som om det har vært en flott dag. Vi har ikke skolestart før på mandag. Jeg "gruleder" meg, storesøster bare gleder seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1359251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Vi hadde vår første skoledag i dag. Kom litt skjevt ut om morgenen pga en bukse som ikke oppførte seg som guttungen ville, tror vi var like forbanna begge to, så vi var litt grinete på skoleveien. Ikke ville han gå, og ikke ville han ha på sekk, men vi kom oss avgårde tilslutt... Seremonien startet med at alle de større elevene stillte seg opp i skolegården og sang to sanger for førsteklassingene. Så marsjerte de tilbake til klasserommene, og oppropet begynte. Nesten alle måtte ha følge opp, tror det var bare 2-3 som turte å gå aleine. Håndhilsinga var det guttungen hadde grudd seg mest til, heldigvis gjennomførte han, og greide å si navnet sitt til læreren. Alle fikk navnelapp da de hilste på læreren, og så rusla guttungen og 2-3 andre litt opp i skråningen rundt skolegården og sammenlignet skolesekker mens de andre gjorde seg ferdig med oppropet. -ikke mye oppstilling 2 og 2 der i gården! Når alle hadde blitt ropt opp og fått navnelapp i riktig farge, tok lærerne med seg ungene inn mens foreldrene måtte vente ute. Vi slapp inn ca 45 min etterpå, da satt alle og tegna i nye arbeidsbøker. De skulle tegne seg selv, og skrive navnet sitt hvis de kunne det. Etter å ha pusla med det en stund begynte det visst å krible litt i dem "Når skal vi ut?" var det en som spurte "Når er det gym?" spurte min gutt! Etter å ha fått matsboks, refleksvest og "postkasse" ble alle sluppet ut. Guttungen var varm og sliten, så han var illsint en stund, men det hjalp etter at vi skifta til shorts inne på SFO. Han ville ingenting på en lang stund, men vi fikk overtalt ham til å bli med en tur til by'n... Så dro vi på kafè, til oldemor og handla før vi dro hjem igjen. Jeg synes stort sett han sa "nei" hele dagen, jeg, men til alle som har spurt har han fortalt at det gikk bra og var gøy... I morgen er det første ordentlige dag, med SFO før og etter, og vi skal møte noen klassekamerater vi skal gå sammen med... Det går nok bra! ( min mor fortalte forresten at hun nærmest måtte true meg avgårde på skolen de første 2-3 ukene i 1.klasse, så jeg var nok minst like vrang sjøl...) Jeg snakket med en mor av guttungens kamerat. Denne kameraten svarte bare "Ikke mas" når mora spurte ham ut om skolen. Når hun latet som om hun ikke var interessert, så fortalte han. Om hun svarte med et nytt spørsmål, ble munnen hermetisk lukket. De har sine måter å reagere på, men heldigvis ser det jo ut til at gutten din synes det er helt fint på skolen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1359305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Høres ut som om det har vært en flott dag. Vi har ikke skolestart før på mandag. Jeg "gruleder" meg, storesøster bare gleder seg. Ja, det er ikke helt lett å være mamma heller 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1359306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Det gikk aldeles strålende, hun torde ikke gå å hilse på rektor og kontaklærerene alene, men hun tok de i hånda og sa god dag og jammen gjorde hun ikke en liten kniks i knærne også Jeg skjønner ikke helt hvor hun har lært dette, men hun har vel sett noen prinsesser gjøre det. Etterpå gikk vi på kafe hvor hun fikk bestille det hun ville så for henne var dette en særdeles god dag. Idag fulgte veslesyster og jeg henne inn og tittet litt på, Flisen mente vi kunne gå med en gang, men Mis var så nysgjerrig at vi ble med inn. Idag er første dag på SFO, så det blir spennende å høre hva hun har å fortelle når hun kommer hjem. Deilig når alt går så innmari greit Artig å høre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194724-hvordan-gikk-skolestarten-1klasse/#findComment-1359308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.