Gå til innhold

hvordan hadde du reagert hvis noen sa at ungen din var stygg.?

Anbefalte innlegg

Gjest hårsår mamma?

Satt på en cafe i utlandet med min 6 mnd gamle baby, og snakket med en venn fra det landet på hans språk da jeg oppdager at de som sitter ved siden av meg snakker norsk.

Plutselig sier damen i 40 åra at det er jammen ikke mange babyer som er stygg, men her har du en av dem, og siktet til min lille søte datter, som var en helt gjennomsnittsbaby, sånn utseendemessig.

Jeg ble ganske paff, visste ikke om jeg skulle kommentere det.De visste jo ikke at jeg kunne norsk.

Jeg ble kjempelei meg og ville gå derfra. Jeg henvente meg på norsk til datteren min før jeg gikk bare for at de skulle høre at jeg var norsk. Hvordan hadde du reagert?

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

8

• fuji1365380447

7

• laguna1365380434

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

fuji1365380447

Uff, det var da en litt kjedelig ting å høre. Mange nordmenn har en tendens til å tro at det bare er å snakke i vei på norsk når man er i utlandet - men jeg kjenner mange som har brent seg på det, gitt!

Når det gjelder kommentaren, så ville jeg ikke tenkt mer på det. Det er nå engang slik at mange babyer ikke er så veldig billedsjønne de første årene av sitt liv, men de er jo søte fordet da.

Jeg har jo selv tatt meg i å le av foreldre som uttaler at " er h*n ikke fantastisk vakker?"

Nå de faktisk har en helt ueffen gjenomsnittsbaby med kviser, lite hår, manglende øyebryn, rar hodefason, merkelig oppstoppernese eller noe slikt. Det er jo bare tegn på at de elsker den lille over alt på jord.

Men det behøver jo ikke å begy at barnet er spesielt billedvakkert.

Ikke ta deg nær av det, hverken din eller babyens egenverdi gjenspeiles i barnets utseende - det er helt irrelevant!

Jeg hadde nok reagert som deg, og antagelig prøvd å gjøre damen forlegen...

Men er du sikker på at det var det hun sa?

Prøv å så tvil hos deg selv- dattera di er selvfølgelig skjønn!!!!

*rister på hodet av dustekjerringa*

Da hadde jeg snudd meg mot damen og på klingende norsk spurt hva hun mener er verst - stygg eller uhøflig.

Eller noe sånt. Antakelig hadde jeg ikke fått tenkt lenge nok til å være rasjonell, og ville sikkert satt øya i henne og sagt høyt og tydelig at det er faktisk flere her som snakker norsk! Så kunne hun sitte der og rødme og krympe seg over avsløringen.

Ville nok blitt ganske så fornærmet, selv om det sikkert ikke var damens intensjon... ens egne barn er jo det vakreste i verden! :-)

Annonse

fuji1365380447

Da hadde jeg snudd meg mot damen og på klingende norsk spurt hva hun mener er verst - stygg eller uhøflig.

Eller noe sånt. Antakelig hadde jeg ikke fått tenkt lenge nok til å være rasjonell, og ville sikkert satt øya i henne og sagt høyt og tydelig at det er faktisk flere her som snakker norsk! Så kunne hun sitte der og rødme og krympe seg over avsløringen.

Ville nok blitt ganske så fornærmet, selv om det sikkert ikke var damens intensjon... ens egne barn er jo det vakreste i verden! :-)

Jammen ikke rart at verden er utseende-fokusert, nå folk til og med er opptatt av utseendet til spe-barna sine.

Det at man elsker barna sine er jo ikke det samme som at de er "verdens vakreste"!

Man må da kunne ha øyne i hodet og se at avkommet ikke nødvendigvis er et "fruktfat" - og likevel elske dem med hud å hår.

Jeg forstår ikke at det skal være en konkurranse om å ha det vakreste barnet?

Skjønnhet er faktisk ganske universelt - det er de samme ansiktstrekkene som er ettertraktet over hele verden. Hva er galt med å innrømme at avkommet kanskje ikke har akkurat disse trekkene?

Jeg kjenner da ganske mange rare små spebarn som ikke er spesielt vakre, men de er da like mye verdt for det?

Uff, det var da en litt kjedelig ting å høre. Mange nordmenn har en tendens til å tro at det bare er å snakke i vei på norsk når man er i utlandet - men jeg kjenner mange som har brent seg på det, gitt!

Når det gjelder kommentaren, så ville jeg ikke tenkt mer på det. Det er nå engang slik at mange babyer ikke er så veldig billedsjønne de første årene av sitt liv, men de er jo søte fordet da.

Jeg har jo selv tatt meg i å le av foreldre som uttaler at " er h*n ikke fantastisk vakker?"

Nå de faktisk har en helt ueffen gjenomsnittsbaby med kviser, lite hår, manglende øyebryn, rar hodefason, merkelig oppstoppernese eller noe slikt. Det er jo bare tegn på at de elsker den lille over alt på jord.

Men det behøver jo ikke å begy at barnet er spesielt billedvakkert.

Ikke ta deg nær av det, hverken din eller babyens egenverdi gjenspeiles i barnets utseende - det er helt irrelevant!

Jeg har til gode å se en baby som ikke er vakker.

Akkurat det du beskriver er jo det som gjør babyer så vakre.

mvh

Jammen ikke rart at verden er utseende-fokusert, nå folk til og med er opptatt av utseendet til spe-barna sine.

Det at man elsker barna sine er jo ikke det samme som at de er "verdens vakreste"!

Man må da kunne ha øyne i hodet og se at avkommet ikke nødvendigvis er et "fruktfat" - og likevel elske dem med hud å hår.

Skjønnhet er faktisk ganske universelt - det er de samme ansiktstrekkene som er ettertraktet over hele verden. Hva er galt med å innrømme at avkommet kanskje ikke har akkurat disse trekkene?

Jeg kjenner da ganske mange rare små spebarn som ikke er spesielt vakre, men de er da like mye verdt for det?

???

Jeg påstår da ikke noe av det du skriver.. men det må da være lov å synes at ens eget barn er vakkert..? -Forskjell på det og å kringkaste det til hele verden. Ville aldri jeg funnet på.

Har heller aldri hørt foreldre skryte av at ungen deres er så pen, i så fall er det sagt med et smil en ironisk undertone - "og selvsagt er han jo verdens nydeligste, som alle andre".

Det har nok først og fremst med følelser å gjøre, ikke billedlig utseende.

fuji1365380447

Jeg har til gode å se en baby som ikke er vakker.

Akkurat det du beskriver er jo det som gjør babyer så vakre.

mvh

Selvfølgelig er alle småttiser små vidundre og verdt sin vekt i gull.

Men jeg ble bare litt oppgitt over at det er så tabu å kommentere at noen babyer faktisk er ganske stygge...

Og ja - bare så det er sagt- så var det en ganske utrolig taktløs kommentar. Men folk er jo også helt utrolig hårsår på vegne av sine barn altså...

Skjønnhet i betydningen fysisk skjønnhet er ganske universell, og det er da ikke noe nederlag å innrømme at ikke alle babyer er like vakre?

Hadde vel kommet på de glimrende replikkene når det var for sent.

Slikt er ikke kjekt.

På reiser til fremmedspråklige land har jeg som ufravikelig prinsipp at det som ikke tåler å sies på det lokale språket heller ikke kan sies på norsk.

Den kommentaren du overhørte er et klassisk ekspempel på noe som ikke passer å besudle noe språk med. Det sier mer om de som sa det enn om din baby.

Så smakløse kommentarer kan bare komme fra smakløse mennesker. De har ikke peiling.

Prøv å rist det av deg!

mvh

fuji1365380447

???

Jeg påstår da ikke noe av det du skriver.. men det må da være lov å synes at ens eget barn er vakkert..? -Forskjell på det og å kringkaste det til hele verden. Ville aldri jeg funnet på.

Har heller aldri hørt foreldre skryte av at ungen deres er så pen, i så fall er det sagt med et smil en ironisk undertone - "og selvsagt er han jo verdens nydeligste, som alle andre".

Det har nok først og fremst med følelser å gjøre, ikke billedlig utseende.

Ja nettopp - at man syntes at sitt eget barn er "verdens vakreste" er jo ikke det samme som at de faktisk er det!

Var ikke meningen å kritisere deg, eller være krass - jeg blir bare litt oppgitt over hår-såre mødre som ikke kan forstå at deres lille skrikerhals ikke nødvendigvis er inkarnasjonen av skjønnhet for alle mennesker...

Annonse

Ja nettopp - at man syntes at sitt eget barn er "verdens vakreste" er jo ikke det samme som at de faktisk er det!

Var ikke meningen å kritisere deg, eller være krass - jeg blir bare litt oppgitt over hår-såre mødre som ikke kan forstå at deres lille skrikerhals ikke nødvendigvis er inkarnasjonen av skjønnhet for alle mennesker...

"blir bare litt oppgitt over hår-såre mødre som ikke kan forstå at deres lille skrikerhals ikke nødvendigvis er inkarnasjonen av skjønnhet for alle mennesker..."

Har du erfaring med å forsøke å bringe mødre ned på jorda igjen, er det det du sier?

Og er ikke du i gang med å få barn selv? Tipper du får litt perspektiv når du selv sitter der med ditt lille nurk ;-)

Gjest Hildegard B.

Jeg hadde nok blitt lei meg ja. Og så hadde jeg benytta sjansen til å sørge for at dama ALDRI mer glemte at hun DREIT på droget... ;0)

ALLE mammaer har verdens skjønneste baby! til og med orangutanger! Og det skal man respektere.

Synes

Selvfølgelig er alle småttiser små vidundre og verdt sin vekt i gull.

Men jeg ble bare litt oppgitt over at det er så tabu å kommentere at noen babyer faktisk er ganske stygge...

Og ja - bare så det er sagt- så var det en ganske utrolig taktløs kommentar. Men folk er jo også helt utrolig hårsår på vegne av sine barn altså...

Skjønnhet i betydningen fysisk skjønnhet er ganske universell, og det er da ikke noe nederlag å innrømme at ikke alle babyer er like vakre?

Vel du og jeg har ikke den samme universelle forståelsen av fysisk skjønnhet, spesielt ikke på babyer.

Jeg har aldri sett en baby som "mangler" hverken hår eller tenner. Det skal jo ikke være der ennå. Alle de tingene du skriver som du mener gjør en baby mindre vakker, synes jeg gjør en baby vakker og unik. Da snakker jeg ikke om min egen, men andres.

Hvorfor i hele vide verden skulle man si at en baby er stygg? Tanken er fri, hvor idiotisk den enn er.

Men man får lære seg å tøyle munnen slik at man ikke roper ut sin dumskap.

Skulle jeg være dommer i en skjønnhetskonkuranse for babyer ville de endt opp på en delt førstplass hele gjengen. Har aldri sett noe annet enn enestående vakre babyer.

mvh

Gjest sårbar mor?

vel, jeg har aldri sagt eller ment at mitt barn er verdens vakreste, men det sårer uansett å høre at ditt barn er stygt.

Dette er en stund siden og nå får jeg bare motsatte kommentarer om at jeg har ett nydelig barn. Jeg vet at i mine øyne er hun nydelig uansett, men det sårer å få høre kommentarer som egentlig ikke ment for mine ører.

fuji1365380447

"blir bare litt oppgitt over hår-såre mødre som ikke kan forstå at deres lille skrikerhals ikke nødvendigvis er inkarnasjonen av skjønnhet for alle mennesker..."

Har du erfaring med å forsøke å bringe mødre ned på jorda igjen, er det det du sier?

Og er ikke du i gang med å få barn selv? Tipper du får litt perspektiv når du selv sitter der med ditt lille nurk ;-)

he-he... ja, det er mulig at jeg mister helt gangsynet når jeg får min egen... Håper i så fall at noen på en litt humoristisk måte kan få meg ned på jorda igjen..

En liten historie: Vi hadde en slik samtale med et vennepar av oss. Vi satt alle fire å lo godt av alle tussete mødre som syntes at selv bæsjen til den lille er vakkert. Og så ble vi enige om helt nyfødte kryp ofte ikke er så vakre i seg selv, men at de jo er et fantastisk under på jord.

Litt senere var vi på barselbeøsk hos venneparet, og mannen der var selvfølgelig fyr og flamme over sin lille datter. Vi fikk ikke se henne med en gang, men han fortalte med stort alvor at mange av de andre babyene på avdelingen så ut som små svisker, men heldigvis så var hans datter svært heldig med utseendet og var allerede svært vakker til å bare være et døgn gammel.

Så da var det ikke til å unngå at latteren boblet litt i halsen på meg, da jeg endelig fikk møte prinsesse: Knall-lilla, med flekkete hår og utslett over hele seg - og så var hun tatt med sugekopp, så hun hadde et stor skorpete blåmerke i hodet og helt merkelig hodefasong!

*LOL* - jeg lo så jeg holdt på miste pusten da vi dro derfra!!! Ha-ha ha - det var jo veldig søtt, da. Han syntes faktisk at dette var det vakreste pikebarnet på denne jord :-)

Ja, ja.. Jeg får vel bare holde kjeft - er vel bare misunnelig på alle dem som er totalt forelsket i sitt eget barn...

he-he... ja, det er mulig at jeg mister helt gangsynet når jeg får min egen... Håper i så fall at noen på en litt humoristisk måte kan få meg ned på jorda igjen..

En liten historie: Vi hadde en slik samtale med et vennepar av oss. Vi satt alle fire å lo godt av alle tussete mødre som syntes at selv bæsjen til den lille er vakkert. Og så ble vi enige om helt nyfødte kryp ofte ikke er så vakre i seg selv, men at de jo er et fantastisk under på jord.

Litt senere var vi på barselbeøsk hos venneparet, og mannen der var selvfølgelig fyr og flamme over sin lille datter. Vi fikk ikke se henne med en gang, men han fortalte med stort alvor at mange av de andre babyene på avdelingen så ut som små svisker, men heldigvis så var hans datter svært heldig med utseendet og var allerede svært vakker til å bare være et døgn gammel.

Så da var det ikke til å unngå at latteren boblet litt i halsen på meg, da jeg endelig fikk møte prinsesse: Knall-lilla, med flekkete hår og utslett over hele seg - og så var hun tatt med sugekopp, så hun hadde et stor skorpete blåmerke i hodet og helt merkelig hodefasong!

*LOL* - jeg lo så jeg holdt på miste pusten da vi dro derfra!!! Ha-ha ha - det var jo veldig søtt, da. Han syntes faktisk at dette var det vakreste pikebarnet på denne jord :-)

Ja, ja.. Jeg får vel bare holde kjeft - er vel bare misunnelig på alle dem som er totalt forelsket i sitt eget barn...

Sånn er det serru! :o)

Og tro meg - du blir akkurat likedan! ;o)

Sant nok, alle babyer er ikke så pene i andres øyne mens andre igjen er så vakre at man nesten mister pusten. Synes ikke det er noen grunn til å sitte og snakke høyt om at den og den babyen er stygg for det! Man gjør da ikke det med voksne folk heller. "SE den stygge dama som sitter ved siden av oss a'!!" Sikkert folk som gjør det, men...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...