Gå til innhold

Ufyselige unger som mobber

Anbefalte innlegg

Sønnen min har begynt i første klasse. Da han gikk i barnehagen ble han så mye mobbet at jeg ble nødt til å ta ham ut derfra. Personellet gadd ikke gjøre noe spesielt med problemet. Det var en kamp å få ham i barnehagen hver dag.

Nå er han begynt på SFO. Det har gått fint i flere dager men i dag kom det en unge bort og kalte ham noe rart, så kom det en til og kallte ham noe. Jeg fikk ikke helt med meg hva de sa men min sønn brydde seg ikke noe om det. Tror de kallte ham for gås eller noe. Jeg sa derfor ikke noe. Etterpå så jeg den ene gutte som sa det drev og plaget en anennen unge fysisk.

Skal jeg snakke til mobbere når min sønn ikke viser at han bryr seg om det? Det så ikke ut som min sønn oppfattet at det de sa var erting heller men jeg oppfattet det slik eller ble litt usikker.

Nå er jeg veldig bekymret for hvordan det skal gå og jeg vil gjøre alt som står i min makt for at han ikke skal bli mobbet. Heldigvis er det ingen fra barnehagen som går der.

Skulle jeg sagt noe til desse barna? Eller var det best og ikke si noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194772-ufyselige-unger-som-mobber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde to mobbere i klassen til min eldste sønn den gang han gikk i første.

Dette var skikkelige pøbler som ikke bare brukte munnen men holdt andre barn fast mens de slo og sparket dem. Det var en gutt og en jente.

Min gutt ble også usikker og jeg fikk problemer med å få ham på skolen.

Jeg gikk rett på mobberne en gang - da var de stygge mot en annen gutt - og jeg snakket til dem. Sa at det de holdt på med var skikkelig stygt og at hvis de ikke lot vær så gikk jeg rett til lærer.

Jeg snakket i en rimelig sint og streng stemme ja.

Jeg klagde også til lærer, men så er jeg en person som ikke liker at ting skurer.

Lærerne lovte å holde øye med barna bedre i fremtiden, de innrømmet å ha skikkelige problemer med disse barna.

Det gikk seg til etterhvert, jentungen flytta og guttungen ble plassert på skole og i klasse med de med problemer som trengte ekstra oppfølging.

Jeg hadde uansett ikke gitt meg på bare møkka, men gått videre med det om det hadde fortsatt. Da mener jeg møter på skolen, med foreldre osv.

Jeg tollererer ikke at mitt barn får ødelagt skoledagene sine av slike unger, det er helt klart.

Så flott at du ser flere enn dine egne barn i denne situasjonen.

Om unger oppfører seg alt for ille mener jeg det er en hver voksens plikt å der og da gripe inn og sette dem på plass uavhengi av hvilket forhold man har til barna.

Siden det nå er i ettertid tror jeg det kan være greit å ta opp episoden med SFO og skole. Be dem være spesielt oppmerksomme og be for all del om tilbakemelding over tid. Purr på dem om du ikke får det.

Når man har sett barnet sitt bli mobbet, eller på andre måter gjort bitre erfaringer med mobbing, kan man lett bli litt vel overbeskyttende og stakkarsliggjøre sitt eget barn.

Jeg sier ikke at du gjør dette, eller at man skal være passiv i forhold til mobbing og la ungene selv ordne opp.

Men vær veldig oppmerksom på hvordan dine egne følelser spiller inn på måten du takler dette på.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...