Gå til innhold

Standard tilfelle her hos oss:

Anbefalte innlegg

Gjest trenger tips

Jeg og samboer har en unge på 15 mnd, som er fullstendig gal etter mat. Det hjelper ikke om han selv nettopp har spist, om vi tar oss en matbit blir han helt hysterisk om han ikke får smake, eller får noe annet.

Som i dag, jeg henter han tidlig i barnehagen, kl var ca halv 4. Da er det en time siden mat i bhg, mens jeg har ikke smakt en matbit på flere timer. Dermed må jeg finne meg noe når vi kommer hjem. Men bare jeg åpner et kjøkkenskap blir gutten helt gal. Han klamrer seg til beina mine, sutrer og skriker, og legger all tyngden sin på meg slik at jeg ikke får beveget meg. Løfter jeg han bort, slenger han seg ned på gulvet og skriker.

I dag fikk han ei brødskive mens jeg spiste min mat, slik at det ble fred å få.

Men burde jeg heller lære han at det finnes ganger der han ikke får selv om jeg eller vi spiser? Eller bør han få også? Det går ikke alltid å tilpasse måltidene helt samtidig.

Når han har ligget slik på gulvet og grått en stund så blir han slapp og sliten, og snubler gjerne, eller slår hodet borti bordkant o.l. Og da blir det enda mer skrik... Jeg må som regel løfte han opp og ta han med et annet sted, f.eks sette oss i sofaen og lese i en bok.

Jeg er også usikker på hvor mye han skal "trøstes", når han har spist og ikke får av vår mat, skal vi da overse han når han hyler og slenger seg på gulvet? Eller skal vi trøste han på noe vis?

Dette er slitsomt, og det er mest meg han er slik med, sjelden med pappa. Men det er visst typisk, har jeg forstått, de små er jo som regel "tryggest" på mamma.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194777-standard-tilfelle-her-hos-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trenger tips

Sett ham i stolen sin og la ham få en eplebit, en halv brødskive eller noe annet samtidig som deg. Det er klart han også synes det er mer stas å spise sammen med noen enn alene. :o)

Det illustrerer egentlig hans reaksjon generelt når det er noe han ikke får lov til, eller noe går "galt" når han leker. Jeg synes vi er rolige med han, og gir han mye positiv oppmerksomhet, så jeg tror ikke det er problemer med det.

I sta laget jeg middag til han, det tok toppen 5 min. Men når han ser at noe skjer på kjøkkenet så er sirkuset i gang igjen, og han blir helt hysterisk. Jeg pleier ofte å gi han en brødbit å tygge på imens, men nå ble jeg så lei siden det er gått i ett etter at jeg hentet han fra bhg, og han fikk jo brødskive da og.

Så nå satte jeg han i lekegrinda. Hyl og skrik, men han satt 4 meter fra meg og hadde full oversikt over kjøkkenet og meg, så han var ikke overlatt til seg selv.

Blir stille som en mus når han endelig får mat.

Sånn er det fra morgen til kveld, og jeg blir helt svett. Mens i bhg er han blid og fornøyd.

Det illustrerer egentlig hans reaksjon generelt når det er noe han ikke får lov til, eller noe går "galt" når han leker. Jeg synes vi er rolige med han, og gir han mye positiv oppmerksomhet, så jeg tror ikke det er problemer med det.

I sta laget jeg middag til han, det tok toppen 5 min. Men når han ser at noe skjer på kjøkkenet så er sirkuset i gang igjen, og han blir helt hysterisk. Jeg pleier ofte å gi han en brødbit å tygge på imens, men nå ble jeg så lei siden det er gått i ett etter at jeg hentet han fra bhg, og han fikk jo brødskive da og.

Så nå satte jeg han i lekegrinda. Hyl og skrik, men han satt 4 meter fra meg og hadde full oversikt over kjøkkenet og meg, så han var ikke overlatt til seg selv.

Blir stille som en mus når han endelig får mat.

Sånn er det fra morgen til kveld, og jeg blir helt svett. Mens i bhg er han blid og fornøyd.

Er mat det eneste som roer ham ned? Spiser han veldig mye i løpet av en dag på den måten? Hvordan er det i bhg da?

Du bør vel kanskje følge med at han ikke eser ut på grunn av det kostholdet han står i fare for å tilvenne seg. Selvfølgelig skal han få mat når han er sulten, men det høres jo ikke helt bra ut om mat er det eneste som kan roe ham ned, selv om han nettopp har spist godt.

Tja... Det er iallefall kjempeviktig at dere har et sunt kosthold!

Og om du har en eplebit, litt raspet gulerot eller noe annet sunt å putte i han, tror jeg ikke at han tar skade av litt småspising på ettermiddagen og kvelden.

Jeg vet om de som stapper sjokolade og cola i ungene, for da blir det iallefall stillt...

Gjest trenger tips

Er mat det eneste som roer ham ned? Spiser han veldig mye i løpet av en dag på den måten? Hvordan er det i bhg da?

Du bør vel kanskje følge med at han ikke eser ut på grunn av det kostholdet han står i fare for å tilvenne seg. Selvfølgelig skal han få mat når han er sulten, men det høres jo ikke helt bra ut om mat er det eneste som kan roe ham ned, selv om han nettopp har spist godt.

Neida, han kan roes med en bok eller å se ut vinduet, gå ut el.l også, men han er mest hysterisk rundt situasjoner som invorlverer mat.

Vi spiser sunt og er også opptatt av tannhelse, og gutten er langt fra overvektig, foreløpig. Men det finnes ikke bunn i han...

Annonse

Gjest jordrotta

Vi har også hatt barn som spiser masse i perioder. Men så gir det seg sånn helt av seg selv når de blir større.

Synes at han skal få mat når han vil for han er tydelig sulten og sikkert i en periode hvor han vokser mye og samtidig så beveger han seg jo hele tiden og har nok en topp forbrenning.

Gjest girasol

Gutten min på 17 1/2 mnd.er ganske så på samme måten :-) Bortsett fra at han helst ikke vil spise noe særlig når han skal han da... dvs.det er et ork med middager, han bare styrer, men i lignenede tilfeller som deg, når noen andre tar seg et eller annet, blir han fullstendig vill hvis ikke han får han også. Litt vanskelig å tolke hvorfor han reagerer sånn egentlig, for det er ikke det at det er koseligst å spise sammen med noen - i.o.m.at middagene er fiasko, men derimot elsker han å spise sammen med ungene i barnehagen... Jeg tenker likevel at så lenge det er sunn mat det er snakk om, brødskive, frukt e.l.så er det greit at han får når han vil...

Kanskje er det ikke lurt, men at vi burde holde oss strikte til måltidene, men, men, han signaliserer når han er mett eller ikke er sulten, så han overspiser tydeligvis ikke. Ikke er han spesiellt kraftig heller.

Tror jeg ville latt ham spise jeg... men pass på at det er sunt det han får i seg :-)

M.v.h.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...