Gå til innhold

privat familiebarnehage - starte opp

Anbefalte innlegg

Gjest glad 000

jeg skal være hjemme i 3 år og ønsker å etablere en privat familiebarnehage.

Noen sørsmål.

hvilke regler gjelder ?

Kan jeg søke om statsstøtte/

etablererstøtte,

jeg ønsker å begynne med kun 3 barn er det ok eller er det et minimumskrav til antall unger.

Skal ha det hjemme og lurer på om kommunen må godkjenne bolig mv

Takk for svar.

Må jeg registrere meg som selvstendig næringsdrivende ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194830-privat-familiebarnehage-starte-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring barnehg-kontoret der du bor, så får du en samtale/svar på spørsmålene dine.

Vet ikke om reglene er lik for alle kommuner, men her er det slik at du ikke kan ha flere under 3 år enn over (om du har begge deler) og du må ha minst dobbelt så mange som du har egne barn der. Vet ikke om de har noen begrensninger på minsteantall utenom dette.

Du kan søke om statsstøtte (og du vil få det også om du blir godkjent), og penger til diverse i forbindelse med oppstart. f.eks om du har teppegulv, må dette skiftes ut til belegg/tre-/parkett, og dette bla. kan du søke midler for.

Boligen din må godkjennes av kommunen/helsesøster. Luftmåling er også standard her, men først etter åpning(mens ungene er tilstede).

Du må knytte til deg en førskolelærer et visst antall timer i uken pr.barn. Denne må du lønne.

Og ja du blir selvstendig næringsdr., og må betale arb.giveravgift i forb. med førskolelærer/vikarer.

Forsikring av ungene må du også tenke på.

Sett opp et regnestykke og regn på om det lønner seg for deg å starte opp for bare 3 år, eller om det heller lønner seg å være hvit dagmamma.

Har ei venninne som driver fam.bhg med 6 barn, og ho stortrives! :o) (har sv.skp.perm nå da)

Lykke til! :o)

Om du vil kan du få en mail-adresse der du kan få kontakt med mi venninne som driver fam.bhg. Ho har nok mange lure tips i forhold til både søknad m.m.

Det har vært mange tråder om dette temaet tidligere. Søker du på "starte familiebarnehage" finner du noen av dem.

Start med http://www.etablerebarnehage.no og f.eks. denne tråden her:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=2482527

Gjest Persille

* hvilke regler gjelder ?

Du må forholde deg til barnehageloven, og loven om miljørettet helsevern i skoler og barnehager.

* Kan jeg søke om statsstøtte/

Ja, du får 78.000 i året per barn til drift.

* etablererstøtte,

Nei, det er kun til private barnehager.

* jeg ønsker å begynne med kun 3 barn er det ok eller er det et minimumskrav til antall unger.

Det er ikke noe minimumskrav tror jeg, kun maksimumskrav.

Husk at du må har førskolelærer 75 minutter i uken per barn.

* Skal ha det hjemme og lurer på om kommunen må godkjenne bolig.

Ja, det må de. I Oslo er det bydelen som gjør det. Skal du ha flere barn enn fem må Plan og Bygningsetaten godkjenne også, og du må ha bruksendring.

* Må jeg registrere meg som selvstendig næringsdrivende ?

Ja, det må du. Og skal du ha ansatte må du passe på å registrere det også.

Ser du har fått en link til en tråd jeg har skrevet mye i tidligere, så du får nok det meste av informasjonen der :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...