Gå til innhold

Besøkshjem/avlastning

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med å jobbe som avlastere/besøkshjem for barn før dere adopterte.

Vi begynner å innse at det vil ta lang tid, sannsynligvis et par år før vi får tildeling.

Jeg ønsker meg barn i hus så fort som mulig og kan godt tenke meg å jobbe som besøkshjem - evt. avlaster. Mannen min er mer usikker og skeptisk til hva dette vil innebære.

Noen som har erfaringer? (Barn med fysiske handicap som krevet mye tunge løft er uaktuelle pga helsa mi og for liten plass i huset)

Hva når dere har fått barn - har dere da fortsatt som avlastere? Hvordan stiller Colombia seg til at man har en slik jobb? Hvordan stiller BV/kommunen seg evt. til at man tar på seg et oppdrag som det kun for en begrenset periode - f.eks 2 år?

Hm - mange spørsmål ser jeg :) Burde sikkert drøfte dette med BV men vil gjerne lufte det her først siden vi på ingen måte har bestemt oss for dette.

Håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194843-bes%C3%B8kshjemavlastning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har adoptert to barn, og var avlastnings/besøkshjem i tiden mellom adopsjonene.

Det var barnevernet som spurte oss,så de var nok veldig positiv til at vi skulle gjøre dette, selv om de viste at dette var for en kort periode.(det ble jo to år likevel).

Kjenner ikke til hva Colombia mener, men i vårt tilfelle var det også positive reaksjoner fra barnas fødeland.

Å være besøkshjem var en nyttig opplevelse for oss.

Vi har adoptert to barn, og var avlastnings/besøkshjem i tiden mellom adopsjonene.

Det var barnevernet som spurte oss,så de var nok veldig positiv til at vi skulle gjøre dette, selv om de viste at dette var for en kort periode.(det ble jo to år likevel).

Kjenner ikke til hva Colombia mener, men i vårt tilfelle var det også positive reaksjoner fra barnas fødeland.

Å være besøkshjem var en nyttig opplevelse for oss.

Takk for svar!

Kan jeg spørre om hvilke utfordringer/problemer barnet(a) hadde og hvordan dere opplevde dette?

Hvar det vanskelig å slutte i jobben eller ble dette naturlig? Var dere begge i fullt arbeid?

hm...mange spørsmål :))

Takk for svar!

Kan jeg spørre om hvilke utfordringer/problemer barnet(a) hadde og hvordan dere opplevde dette?

Hvar det vanskelig å slutte i jobben eller ble dette naturlig? Var dere begge i fullt arbeid?

hm...mange spørsmål :))

Mente selvfølgelig "...slutte som besøkshjem..." ikke i vanlig jobb.

Jeg har bred erfaring som besøkshjemmamma! Vi har hatt barn boende hos oss annenhver helg i flere år, og det er virkelig en flott opplevelse. Først hadde vi et par tvillinger fra de var 3 til de var 7, og nå har vi to gutter på 11. Har hatt noen barn innimellom, også, men for kortere perioder. Når vi kommer hjem med vårt eget bran blir det en naturlig stopp i denne jobbinga, og det er alle parter inneforstått med. Men vi er blitt veldig glad i de barna som har bodd hos oss, og kommer til å starte med besøk igjen etterhvert. Når er vanskelig å si - vårt eget barn kommer i første rekke! Barnevernet var udelt positive til dette - det er jo bra å ha erfaring med barn. Og det er en kjempetrivelig jobb, så lykke til!!

Jeg har bred erfaring som besøkshjemmamma! Vi har hatt barn boende hos oss annenhver helg i flere år, og det er virkelig en flott opplevelse. Først hadde vi et par tvillinger fra de var 3 til de var 7, og nå har vi to gutter på 11. Har hatt noen barn innimellom, også, men for kortere perioder. Når vi kommer hjem med vårt eget bran blir det en naturlig stopp i denne jobbinga, og det er alle parter inneforstått med. Men vi er blitt veldig glad i de barna som har bodd hos oss, og kommer til å starte med besøk igjen etterhvert. Når er vanskelig å si - vårt eget barn kommer i første rekke! Barnevernet var udelt positive til dette - det er jo bra å ha erfaring med barn. Og det er en kjempetrivelig jobb, så lykke til!!

Kjekt å høre at dere har positiv erfaring!

Jeg er noe usikker på om det er lurt for oss å være besøkshjem i og med at vi kanskje bare kan ha joben i 1-2 år. Poenget er vel å tilby et stabilt og trygt miljø over tid...

Vi får tenke videre. Dette kan man jo selvfølgelig ta opp igjen om noen år, det er bare alle mine omsorgsinstinkt som er på maks for tida :))

Takk for svar !

Annonse

Hei

Vi har vært besøkshjem for et søskenpar siden nov.2000. Vi fikk en jente fra Cali sommeren 2003, og hadde da et opphold i dette oppdraget i ca 2 mnd. Søskenparet kommer fremdeles til oss en helg i mnd og det går kjempebra. Det var selvfølgelig litt sjalusi til å begynne med, men dette gikk jo seg til etterhvert. Vår datter spør etter de hele tiden og er blitt veldig glad i dem. Hadde ikke inntrykk av at det var negativt å være besøkshjem når vi gikk gjennom adopsjonsprosessen.

Kjekt å høre at dere har positiv erfaring!

Jeg er noe usikker på om det er lurt for oss å være besøkshjem i og med at vi kanskje bare kan ha joben i 1-2 år. Poenget er vel å tilby et stabilt og trygt miljø over tid...

Vi får tenke videre. Dette kan man jo selvfølgelig ta opp igjen om noen år, det er bare alle mine omsorgsinstinkt som er på maks for tida :))

Takk for svar !

Jeg tror det er flere "poeng" enn å "tilby et stabilt og trygt miljø over tid". Det avhenger jo av den enkeltes behov. Det kan jo fx være en alenemor som trenger litt helge-avlastning i en periode av livet (fx under utdanning), og ikke nødvendigvis foreldre/barn som har varig behov for besøkshjem.

Det viktigste er vel å være åpen med barnevernet om hva dere ser for dere, slik at dere ikke går inn på noe som _bør_ være langvarig, når dere ikke er klar for det.

Jeg tror det er flere "poeng" enn å "tilby et stabilt og trygt miljø over tid". Det avhenger jo av den enkeltes behov. Det kan jo fx være en alenemor som trenger litt helge-avlastning i en periode av livet (fx under utdanning), og ikke nødvendigvis foreldre/barn som har varig behov for besøkshjem.

Det viktigste er vel å være åpen med barnevernet om hva dere ser for dere, slik at dere ikke går inn på noe som _bør_ være langvarig, når dere ikke er klar for det.

Vi er det å det kan virkelig anbefales, i motsetning til en del av dere kommer vi til å fortsette å være besøkshjem, mye til dels for det erviktig med stabilitet rundt barnet vi er besøkshjem for, og mye for at vi skal lære vårt barn at det er flere som også trenger oppmerksohet, da mye tyder på at vårt adopterte barn kommer til å bli enebarn lenge. Det går jo fint for de som har et barn fra før på heltid så skjønner ikke helt at det skal bli noe problem å ha vårt besøkshjem barn av og til.

Men det er jo viktig at alle gjør det de selv mener er rett.

Hei !

Vi er avlastningshjem og synes det er helt topp. Vi har vært for samme barn i 5 år. Hver 3 helg og oftere.Det er en stor berikelse i vårt liv. Vi kommer til å forsett å være avlastningshjem når vi får egne barn.

Beslutningen om å være avlastningsforeldre tok vi mange år før vi var inne på å adoptere.

Synes det er viktig å tenke gjennom det ansvar en tar på seg med å være avlastningsforeldre, det blir ikke som en vanlig jobb. Vi er veldig glad i og knyttet til barnet.

Poenget mitt er at en kan jo fint forsette å ha et barn en helg i mnd. selv om en har adoptert. Tror ikke det vil gå utover barnet på noen måte.

Barnevernet synes det

var kjempeflott at vi hadde vært avlastn. hjem så lenge. Tror det er positivt i søkerlandet og.

Vi vil forsette videre etter vi har adoptert.Tror det er positivt for barnet vårt å lære seg å ha omsorg for andre.Vi kan være glad i å ha omsorg for andre enn kjernefam. Tror det er gode egenskaper å ta med seg videre i livet. Mange barn som trenger ekstra omsorg.

Ikke bare barn med handicap trenger avlastning. Det kan være andre grunner og.

Vi er begge i full jobb.

Ønsker dere lykke til med valget. Vi har bare positive erfaringer.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...