Spirello Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 sønnen min er tre uker i morra. på dagen er han "snill" og vi bare koser oss. han får mat, er våken fra 1 time til halvannen og da ligger han på badegulvet mens jeg dusjer, på fanget eller på teppet sitt i sofaen ved siden av meg. han surver ikke så lenge jeg er i nærheten, så sovner han.. men om kvelden blir det verre.. sånn rundt kl 21 begynner han å skrike, sånn skikkelig! han kan gi seg litt når jeg bærer han inntil meg rett opp og ned mens jeg homper han. da raper han, selv om vi tar mange rapepauser under måltidene. tror han har luftsmerter. i går var han utrøstelig fra 20.30 til 23.50... så ble det stille. han var litt rolig innimellom. la han i vogna og trilla over dørterskelen over en time, da sov han litt, han roa seg i hvert fall. er dritslitsomt når det setter i gang, aldri vært like ille som i går. han gråt par timer på onsdag kveld og. er dette kolikk? hva kjennetegner kolikk? noe jeg kan gjøre for gutten min når han hyler så hjerteskjærende? får så vondt av han.. og vondt i hodet. : ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194847-kolikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Begge mine var sånn, masse hylskriking på sent kvelds- og nattetid. Det er sannsynligvis magesmerter/kolikk. Du finner sikkert masse råd for kolikk her på DOL og andre steder på nett. På min eldste virket Minifom som et mirakelmiddel. (Hun var 2,5 mnd da det ga seg.) Det er noen dråper som man skal gi før hvert måltid. De er helt ufarlige, så det er bare å prøve. Fås på apotek, dosering på pakken. På min yngste virket ikke Minifom, men hvis jeg holdt meg helt unna melkeprodukter. Jeg kunne begynne å drikke melk da han var 4 mnd. Trøste og bære (du skjønner kanskje hva uttrykket stammer fra nå!), det er det som hjelper best! Det pleier å gi seg rundt 3-mnd-alder, så hold ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194847-kolikk/#findComment-1359547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det er veldig vanlig at spedbarn er urolige og survete på kvelden. Her kalles det "kveldsståket". Ofte er det luftsmerter som er grunnen - ikke nødvendigvis kolikk. Det som hjalp mine barn var å bli båret, og båret og båret... Dessuten hjalp det å massere magen i samme retning som klokken. Og å gi litt fotsoneterapi. Da kom det som regel ut masse luft, og de ble roligere. De spiste gjerne hele kvelden hvis de kunne. Dette er visst fordi man har litt mindre melk på kvelden - og derfor må de spise mer for å bli mette (har jeg lest). Det som hjelper mange er bevegelse. Du kan også prøve å kutte melkeprodukter (alt av drikkende melk + oster, smør osv.). Blir det likere, kan du prøve å drikke litt melk. Blir det da verre igjen vet du jo hva som forårsaker problemet. Ellers kan det hjelpe om du drikker amme-te - flere kopper om dagen. Eller om babyen får fennikkel te - 10-15 ml flere ganger om dagen. Minifom som kjøpes på apoteket fungere på endel med luftplager. Homeopati og akupunktur hjelper også mange. Ellers er det en liten trøst at det går over! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194847-kolikk/#findComment-1359565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Ikkke nødvendigvis kolikk nei..... Rådene fra Jubalong70 er fine. Men det er nok ikke lenge før det gir seg. Helt nyfødte er gjerne langt mer sensitive i tarmsystemet enn et par-tre mnds gamle barn. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194847-kolikk/#findComment-1360036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Det er veldig vanlig at spedbarn er urolige og survete på kvelden. Her kalles det "kveldsståket". Ofte er det luftsmerter som er grunnen - ikke nødvendigvis kolikk. Det som hjalp mine barn var å bli båret, og båret og båret... Dessuten hjalp det å massere magen i samme retning som klokken. Og å gi litt fotsoneterapi. Da kom det som regel ut masse luft, og de ble roligere. De spiste gjerne hele kvelden hvis de kunne. Dette er visst fordi man har litt mindre melk på kvelden - og derfor må de spise mer for å bli mette (har jeg lest). Det som hjelper mange er bevegelse. Du kan også prøve å kutte melkeprodukter (alt av drikkende melk + oster, smør osv.). Blir det likere, kan du prøve å drikke litt melk. Blir det da verre igjen vet du jo hva som forårsaker problemet. Ellers kan det hjelpe om du drikker amme-te - flere kopper om dagen. Eller om babyen får fennikkel te - 10-15 ml flere ganger om dagen. Minifom som kjøpes på apoteket fungere på endel med luftplager. Homeopati og akupunktur hjelper også mange. Ellers er det en liten trøst at det går over! Takk for mange tips.. Han har ikke hatt "anfall" i kveld, men skreket litt, men ikke på langt nær sånn som i går. jøpte minifom, men ikke gitt det enda, men har det tilfelle.. Jeg gir flaske (kun morsmelk), så han spiser hver tredje til fjerde time, han får litt mer mat om kvelden for da sover han lenger om natta. Hvordan gjør man fotsoneterapi? Må man være "proff" for å få det til å funke? Også prøvd å massere magen hans, men når han skriker som besatt ligger han så urolig. Hele kroppen knyter seg. God helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194847-kolikk/#findComment-1360401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Takk for mange tips.. Han har ikke hatt "anfall" i kveld, men skreket litt, men ikke på langt nær sånn som i går. jøpte minifom, men ikke gitt det enda, men har det tilfelle.. Jeg gir flaske (kun morsmelk), så han spiser hver tredje til fjerde time, han får litt mer mat om kvelden for da sover han lenger om natta. Hvordan gjør man fotsoneterapi? Må man være "proff" for å få det til å funke? Også prøvd å massere magen hans, men når han skriker som besatt ligger han så urolig. Hele kroppen knyter seg. God helg! Minifom funker ikke særlig som akutt-middel, det må du i så fall gi noen ganger daglig over tid. Er ikke farlig, taes ikke opp i kroppen. Som akutt smertestillende kan du gi sukkervann, eller en kombinasjon av sukkervann og urtete. 3-5 ml bruker å være nok, helst før pupp. Vesla fikk fenikkelte med en pose kamillete trukket oppi, med 2-3 ss sukker per dl væske. Fenikkel motvirker luft i magen, kamille roer ned tarmene og barnet og virker irritasjonsdempende, sukkeret fungerer som smertestillende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194847-kolikk/#findComment-1360411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Takk for mange tips.. Han har ikke hatt "anfall" i kveld, men skreket litt, men ikke på langt nær sånn som i går. jøpte minifom, men ikke gitt det enda, men har det tilfelle.. Jeg gir flaske (kun morsmelk), så han spiser hver tredje til fjerde time, han får litt mer mat om kvelden for da sover han lenger om natta. Hvordan gjør man fotsoneterapi? Må man være "proff" for å få det til å funke? Også prøvd å massere magen hans, men når han skriker som besatt ligger han så urolig. Hele kroppen knyter seg. God helg! Neida, du behøver ikke å være proff for at et spedbarn skal ha god nytte av fotsoneterapien. Du skal legge babyen f.eks. på sofaen foran deg med bena mot deg. Så starter du på venstre fot. Finn omtrent midt på foten og gå helt til venstre på fotbladet. Ca der starter tykktarmen. MAsser med faste bevegelser (ikke så hardt at det blir vondt, men ta i litt likevel). Så beveger du deg litt oppover til du kommer under tåballene. Gå tvers over foten til du er under tåballene på høyre side av venstre fot. Så går du over til høyre fot. Begynn under tåballene på venstre side av høyre fot og masser bortover til du er under tåballene på venstre side. Så går du litt nedover og så på skrå over fotbladet til du er litt under midten på venstre side av høyre fotblad. (Hmmmm, skjønte du egentlig noe av dette?) Ellers liker endel barn å bli båret på magen når de har litt vondt. Legg barnet langs armen din, men hodet mot albuen din. Slik kan du humpe lett samtidig som barnet får et godt og jevnt press på magen - noe de ofte liker. (Hmmm, lurer på om jeg kommer til å huske på alle disse rådene når mitt nurk kommer ut...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194847-kolikk/#findComment-1360502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.