Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Datteren min er stort ei snillog grei jente, iallefall når hun er ute. Men å gjøre noe hjemme nå i ferien er ikke interessant i det hele tatt.

Ringte hjem til henne i går formiddag og spurte om hun kunne være hjemme ved 15.30 tiden slik at lillebror på 7 år ikke kom hjem til tomt hus. Hun ble dødelig fornærmet, det var ikke mer enn 2,5 timer til han skulle komme hjem og da rakk ikke hun å gå noe sted før det. Det var ikke henens oppgave å vente på lillebror.

Hun har vært mye bortreist i sommer og hver gang hun har kommet hjem har bagasjen blitt stående utenfor døra til rommet hennes uten å pakkes vekk.

Ber jeg henne støvsuge eller rydde på kjøkenet får jeg til svar; hva gjør du da?

De to siste dagene har det vært eksrta ille, det skar seg vist med en gutt hun ble sammen med på leir så nå er absolutt alt galt.

Vi skal ha konfirmasjon om tre uker men hun gidder ikke engasjere seg i forberedelsene, det kan jeg gjøre. Får heller ikke medhold hos gemalen, ingen må snakke hardt til gullet hans.

Akkurat nå ønsker jeg bådde henne og mannen min dit pepperen gror.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194903-litt-frustrert-over-15-%C3%A5ringen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei jente på snart 15 og en gutt på 6, så jeg kjenner problemstillingen.

Det med bagasjen hadde jeg løst ved at den bare ble stående der (etter å ha sagt klart fra). Det vil jeg tro hadde vanskeliggjort neste tur.

Vedr. husarbeid, har vi definert noen faste oppgaver. De gjelder alt på eget rom pluss noen enkle fellesting som å ta ut av oppvaskmaskinen. Hun kan dessuten støvsuge og / eller vaske resten av leiligheten, men da mot betaling. Derimot får hun ikke noe ekstra for å være hjemme når lillebroren trenger det. Det foregår stort sett på kveldstid og er vanligvis varslet på forhånd - og ikke så altfor ofte.

Det er en selvfølge at alle bidrar hjemme, det er ikke din jobb. Men det er vel lurest å snakke om det en gang dere ikke står midt oppi en situasjon. Det høres ut som om dere kunne ha nytte av å gjøre noen avtaler nå før skolen og leksene starter for fullt. Men dere foreldre kan selvsagt ikke motarbeide hverandre.

Du gjør henne ingen tjeneste ved å være motvillig tjener. Si fra - men det er bedre å ta en kort kamp som får inn noen faste regler, enn stadige diskusjoner hver gang du trenger "hjelp".

Det er litt slik her også. Tenåringane er følsome for kva som skjer i vennegjengen, og lar det gjerne gå utover meg. Når dei har fått tømt seg og tenkt seg om, er dei enkle å ha med å gjere. Dei vil også til ein viss grad bestemme sjølv når dei vil arbeide.

Det krevst tolmodigheit, ja.

Gjest STRENGELEIK

Det med bagasjen hadde jeg løst ved at den bare ble stående der (etter å ha sagt klart fra). Det vil jeg tro hadde vanskeliggjort neste tur.

Vedr. husarbeid, har vi definert noen faste oppgaver. De gjelder alt på eget rom pluss noen enkle fellesting som å ta ut av oppvaskmaskinen. Hun kan dessuten støvsuge og / eller vaske resten av leiligheten, men da mot betaling. Derimot får hun ikke noe ekstra for å være hjemme når lillebroren trenger det. Det foregår stort sett på kveldstid og er vanligvis varslet på forhånd - og ikke så altfor ofte.

Det er en selvfølge at alle bidrar hjemme, det er ikke din jobb. Men det er vel lurest å snakke om det en gang dere ikke står midt oppi en situasjon. Det høres ut som om dere kunne ha nytte av å gjøre noen avtaler nå før skolen og leksene starter for fullt. Men dere foreldre kan selvsagt ikke motarbeide hverandre.

Du gjør henne ingen tjeneste ved å være motvillig tjener. Si fra - men det er bedre å ta en kort kamp som får inn noen faste regler, enn stadige diskusjoner hver gang du trenger "hjelp".

KONFIRMASJON ER INGEN MENNESKERETTIGHET

Hei laban

Takk for gode tips.

Vi har prøvd tidligere å definere hva som er hennes oppgaver, men mine pedagoiske evner strekker ikke helt til så det ender ofte med krangel og at hun farer ut og smeller døra etter seg.

Jeg skal gjøre et nytt forsøk og prøve å være å la være å bli sint.

Annonse

Det er nok dessverre helt normalt. MEN det betyr ikke at man skal godta det.

Noen faste gjøremål skal en 15-åring ha synes jeg.

I tillegg hadde jeg nok gitt klar beskjed om at det ikke blir noen konfirmasjonsfest dersom ho ikke hadde gittet å gjøre noe for det.

Om ho ikke vil ha noen konfirmasjonsfest (dvs. ikke gidder å gjøre noe for det) så hadde jeg også blåst i det.

MEN si alle slike ting rolig når det er en god stemning i huset. Ellers blir beslutningene tatt på trass, og det er ikke bra.

Men det er en vanskelig tid til tider. Har selv en stesønn som snart er 14, og jeg ser jo klart konturene av dette....

Hei laban

Takk for gode tips.

Vi har prøvd tidligere å definere hva som er hennes oppgaver, men mine pedagoiske evner strekker ikke helt til så det ender ofte med krangel og at hun farer ut og smeller døra etter seg.

Jeg skal gjøre et nytt forsøk og prøve å være å la være å bli sint.

Det greieste er kanskje at hun har noen oppgaver å velge mellom - men ikke kan velge bort alt.

F.eks. om hun vil ha noe som må gjøres omtrent daglig, eller mer typen "skippertak" en gang pr. uke. I tillegg til at hun må holde orden på sine egne ting. Men det er uansett viktigst at det er noe som lar seg gjennomføre i praksis, slik at det ikke sklir ut etter en uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...