Gå til innhold

Du som har/har hatt aupair

Anbefalte innlegg

Gjest glad for råd

Vi er i en fase der vi sterkt vurderer en aupair. Merker at tidsklemma er nokså slitsom, og ønsker en roligere hverdag for barna.

Da har vi fått tips om at aupair kan være noe. Har sett litt på nettet, men lurer på hvor jeg skal henvende meg. Noen som vet hvilke av disse formidlerene som er seriøse og evt hvor mye de koster?

Er det verdt det, å ha en aupair? Vi tenker på å ha barna fortsatt i barnehage en del men at dagene ikke blir så lange og at vi får litt hjelp på morgenen. Ellers kanskje de kan bistå litt med matlaging og evt litt vasking.

Noen som vil gi meg noen erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195012-du-som-harhar-hatt-aupair/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var 18 jobbet jeg som aupair og bodde hjemme hos familien med 3 barn.

De averterte etter aupair i avisen.

Jeg hadde gratis mat og rom.(kjellerstuen og eget bad)

lønnen jeg fikk den gangen var 3000 i mnd.(1988)

Jeg stod opp med barna.

Hjalp til med morgenstell og niste-smøring.

Fulgte 2 av barna til skolen og den yngste i kortidsbarnehagen de 3 dagene hun var der.

Jeg hadde oppgaver for hver dag mens ungene var på skolen7barnehagen.

En dag støvtørking, neste dag klesvask og stryking osv...

Hentet barna igjen og begynte på middagen mens barna gjorde lekser.

Hadde fri når foreldrene kom hjem.

Etter jobben hadde foreldrene 100% tid med barna sine, noe de nøt fult ut.

Jeg passet også barna de kveldene foreldrene skulle ut på møter, spise middag og diverse...Da fikk jeg ekstra betalt.

Disse foreldrene var utolig greie, så jeg fikk stadig ta med meg et barn hvis jeg skulle på kino, bytur osv...

Aupair er virkelig og anbefale.

Jeg ville kontaktet aetat og hørt der.

:o)

Gjest da jeg var au pair

Var aupair for ca 12 år siden, passet 3 barn. Jobbet man-fre fra 15.00-20.00 mener jeg å huske. Min hovedoppgave var å være sammen med barna, to av dem gikk i bhg, den ene var hjemme - mora var hjemmeværende. Litt husarbeid gjorde jeg (oppvask, stryking av tøy, sammenlegging av tøy, ) I tillegg var jeg barnevakt av og til (husker ikke om jeg fikk ekstra betalt for det), hadde helt fri lørdalger (utenom når jeg var barnevakt en gang i mellom), hadde også fri søndager, men hadde ansvaret for å rydde litt på formiddagen (ordne litt på badet, osv.). Husker ikke lønna, men hadde fri kost og losji. Hadde eget rom og eget bad.

Jeg var også au-pair i Frankrike i 1990/91 i en familie med fire barn (1,3, 11, 15 år). Passet de to minste halve dagen, enten fra 9-13, eller fra 13-16, pluss lekselesing med han på elleve. Ingenting husarbeid (de hadde hushjelp to ganger i uka).

Mener jeg tjente ca 1600 kr i måneden + gratis kost og losji.

Det må være ypperlig for en familie som har en egen hybelleilighet i huset. Det er spsielt å leve midt blant en annen familie. Jeg selv kunne IKKE tenke meg å ha et menneske boende i vårt hus, slik vi bor - det blir altfor tett.

Tror det er veldig avheng både av au-piren og av familien. Jeg hadde det fint det året, særlig etter jul - men det var ganske tøft å komme så tett innpå en annen familie.

fruen fra havet

Anbefales!

Vi har au pair fra Ukraina. Barna går på skolen, men slipper nå SFO. Hun arbeider 6 dager i uka, 5 timer daglig. Vi har en fleksibel avtale oss i mellom. Hun har ansvar for all klesvask, og i itllegg alminnelig lett husarbeid. Jenta er blid og flink - snakker godt engelsk og er i ferd med å lære norsk. Ungene elsker henne!

Minstelønn er kr 3000 pr mnd + kost og losji. Det er virkelig verd pengene! Byrået Scandinavian au pair center (Ridabu/Oslo) er veldig hjelpsomme, profesjonelle og hyggelige!

Gjest var au pair

Jeg har en venninne som har au pair og jeg har selv vært det. Det er fint med au pair, men husk at da har dere ikke så mye privatliv. Det kan hende au pairen vil være mye med dere, eller hun kan være mye på rommet sitt eller ute når hun har fri. La henne være en del av familien og føle seg inkludert om hun ønsker det. Ikke la arbeidstidene flyte ut. Ikke be henne om mye ekstra bare fordi hun er hjemme hos dere... Det kan være fint at hun har en tv på rommet sitt (det hadde ikke jeg). Om hun ønsker å gå på kurs så oppmuntre til det! Foreslå gjerne aktiviteter og hvor hun kan møte andre au pairer. Husk at dere ikke får så mye privatliv når dere har au pair. Det er veldig lettvint å ha noen boende hjemme, men det kan være for lett å be au pairen om ekstra hjelp når hun har fri. Dere får muligheten til å spørre om hun vil være barnevakt (betale noe ekstra) så dere kan gå ut.

Annonse

Gjest skeptimora

Anbefales!

Vi har au pair fra Ukraina. Barna går på skolen, men slipper nå SFO. Hun arbeider 6 dager i uka, 5 timer daglig. Vi har en fleksibel avtale oss i mellom. Hun har ansvar for all klesvask, og i itllegg alminnelig lett husarbeid. Jenta er blid og flink - snakker godt engelsk og er i ferd med å lære norsk. Ungene elsker henne!

Minstelønn er kr 3000 pr mnd + kost og losji. Det er virkelig verd pengene! Byrået Scandinavian au pair center (Ridabu/Oslo) er veldig hjelpsomme, profesjonelle og hyggelige!

Kan man generelt stole på de fra Ukraina? Har hørt så mye rart om Russland-jenter og barnepass. Men er kanskje litt skeptisk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...