Gå til innhold

Bekymret for oppførselen til lekekamerat

Anbefalte innlegg

Vesla og nabogutten har funnet hverandre - hun er snart fem og han er litt over seks. Det lekes fra omtrent tidlig morgen til det er kveld.

Men jeg er bekymret over hans måte å takle uenighetene deres på. Helt ned i detaljstyre hvilke leker hun får ha med seg ut i VÅR bakgård presser han igjennom sine meninger ved å true med å gå hjem og/eller aldri leke med henne mer. Presterer tilogmed å bruke oppdragelsesmetoder noen voksne liker så godt - teller til tre og hun bør ha ombestemt seg innen den tid.

I dag hadde han i løpet av de 10 første minuttene brukt denne metoden 4 ganger!

Jeg vet ikke hvordan jeg bør håndtere situasjonen, bør jeg ta det opp med hans foreldre og be dem snakke med ham? Bør jeg snakke med ham? Jeg aner ikke hva jeg skal si. Eller bør jeg snakke med bare henne om det?

Jeg vet ikke hvor tungt hun tar det, som regel krangler han enten på detaljer som hun enten ikke bryr seg fryktelig mye om, eller ting som hun ikke kan forandre:f.eks at vi skal ut å handle på butikken. Han kan sitte ved siden av henne og meg å forsøke å overbevise henne om at hun må nekte å bli med oss på mcdonalds - for om hun drar vil han ikke leke med henne mer.

Jeg synes oppførselen hans er noe underlig.

Hva bør jeg gjøre?

Fortsetter under...

Hva med å konsekvent sende han hjem hver gang han truer med å ikke leke med henne eller gå hjem, eller kommer med andre manipulerende trusler. Si at her i huset blir vi enige på smartere måter. Han er velkommen tilbake når han vil være høflig og grei og ikke true. Men han bestemmer ikke i andres hus.

Du kan si ting som at bryr du deg ikke mer om å leke med xxx enn som så kan du jo bare gå hjem nå.

Gjør det også klart at han ikke for lov å så mye som prøve å bestemme hva din datter tar med seg ut av sine egne ting i sin egen bakgård. Man kan ikke være gjest i et hus og hæsje og bestemme. Der de er uenige om hva/hvordan de skal leke får de bli enige uten å bruke trusler.

Sørg for at han ender opp med å selv bli offer for sine egne trusler. Det blir han som ikke får leke med henne og ikke omvendt. Det hjelper også datteren din til å se hvor tomme truslene er.

Jeg tror du bør ta tak i dette av flere grunner. For det første fordi dette svekker din datters evne til å hevde seg og sett grenser. Du må ved eksempelets makt vise hva som gjelder og hva man bare ikke finner seg i.

Hun blir for underlegen i denne situasjonen. Det er grenser for hva man skal la sine barn finne seg i.

For det andre vil man ikke ha noen på besøk, hverken store eller små, som skal styre og bestemme på en slik måte.

For det tredie trenger den gutten en solid posjon grensesetting og oppdragelse på hvordan man oppfører seg på besøk. Han kommer til å ende opp ganske ensom om han fortsetter å true fram på den måten. Det er en ufyselig oppførsel. Vis for øvrig at du liker ham og setter pris på ham.

En prat med foreldrene til gutten kan være fruktbar og kan være nyttesløs alt etter hvilke holdninger de har.

mvh

Når det er ting datteren din ikke kan gjøre noe med, og det er naturlig for deg å gripe inn - så kan du ta kontrollen over situasjonen: Dette er ikke noe xxx kan velge. Hun må være med oss. Hvis du ikke vil leke med henne fordi hun må det, så får det bare være slik.

Ellers ville jeg kanskje snakket litt med jenta og sagt at hun og hennes meninger er like viktige som hans.

Mine barn gjør også ofte overfor andre barn som vi gjør overfor dem. F.eks. det å telle til tre.

Jeg syns ikke dette er noe å ta opp med foreldrene. Ta det med ungene der og da, når det skjer, gjør det klart for han at han ikke bestemmer over din datter, og at i deres hage bestemmer han ingenting.

Annonse

Mine barn gjør også ofte overfor andre barn som vi gjør overfor dem. F.eks. det å telle til tre.

Jeg syns ikke dette er noe å ta opp med foreldrene. Ta det med ungene der og da, når det skjer, gjør det klart for han at han ikke bestemmer over din datter, og at i deres hage bestemmer han ingenting.

Det høres mystisk ut å telle til tre?

'Presterer tilogmed å bruke oppdragelsesmetoder noen voksne liker så godt - teller til tre og hun bør ha ombestemt seg innen den tid.'

Er det en oppdragelsesmåte? *klør seg i hodet*

Tror hun sikter til:

"Kommer du ikke innen jeg har talt til tre, kommer jeg og henter deg." osv.

'Presterer tilogmed å bruke oppdragelsesmetoder noen voksne liker så godt - teller til tre og hun bør ha ombestemt seg innen den tid.'

Er det en oppdragelsesmåte? *klør seg i hodet*

Hihi, skrev jeg det? Jeg var nok litt irritert akkurat da.

Men ja, flere av de foreldrene til ungene i barnehagen bruker det som "oppdragelsesmetode" (hvis du ikke har gjort som jeg sier innen jeg teller til tre så skjer det et ellerannet ufint).

Og da også noen upedagogiske varianter som at dersom du ikke gjør som jeg vil så går jeg fra deg etc.

Nei var vel ikke tellingen jeg ville tatt opp, men at han konsekvent, gjerne annenhvert minutt bruker trusler om å dra hjem for å få gjennom det han vil, og om de ev. kunne tenke seg å jobbe med dette.

Gjest innblanding

Noen ganger synes jeg vi voksne blander oss for mye inn. Se om de har det gøy i lag. Hvis de har det så er det jo greit. Si heller til dattera di at hun også kan velge. Kanskje like greit at han går hjem da siden han ikke vil som henne? Så blir det vel sikkert snart slutt på truslene tenker jeg. Ikke noe å lage oppstyr av synes jeg.

Noen ganger synes jeg vi voksne blander oss for mye inn. Se om de har det gøy i lag. Hvis de har det så er det jo greit. Si heller til dattera di at hun også kan velge. Kanskje like greit at han går hjem da siden han ikke vil som henne? Så blir det vel sikkert snart slutt på truslene tenker jeg. Ikke noe å lage oppstyr av synes jeg.

Hm, nja. Det virker mer som hun tidvis blir direkte undertrykket, og hun har nå også begynt å kopiere denne adferden ovenfor oss og andre barn. Så jeg tror jeg er nødt å korrigere dem begge to - for deres egen skyld.

Å møte omverdenen med en slik holdning er ikke noen bra start på tilværelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...